2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  

2018


2011

Samenleving vraagt om goed opgeleide managers

Waarom nog een opleiding volgen als je al geruime tijd werkzaam bent, een verantwoordelijke baan hebt en een volle agenda? Veel leidinggevenden en professionals zijn van mening dat ze op basis van hun werkervaring en in het verleden gevolgde opleidingen voldoende kennis en kunde in huis hebben om goed te kunnen functioneren. De praktijk leert echter dat opleidingen en cursussen uit het verleden vaak niet meer voldoende zijn om met de voortdurend veranderende vragen en eisen van politiek en maatschappij om te gaan.
Lees meer


Moderne leiders vragen ander soort MBA

Op vele plekken in de wereld vindt een soort uitputting plaats. Niet alleen worden de natuurlijke hulpbronnen schaarser en verslechtert het milieu, ook steeds meer mensen raken gedemotiveerd of zelfs psychisch, mentaal en emotioneel uitgeput. Als dit zo doorgaat krijgen we steeds vaker te maken met de individuele pijn van mensen en organisaties (werkloosheid, onrust, armoede, burnout, psychische ziekten, “anorexia-scenario’s”) en met de collectieve pijn van de mensheid als geheel (klimaatverandering, droogte, overstromingen, schaarste, natuurrampen, vernietiging).
Lees meer



2010

Generatie Y en leiderschap

Zo langzamerhand kan een klein boekenplankje gevuld worden met boeken over Generatie Y (en Generatie Einstein) in huidige organisaties. Bedrijven realiseren zich dat deze jonge mensen een ander soort medewerkers zijn dan ze tot nu toe gewend zijn. Ze zijn slimmer, sneller en vinden andere oplossingen. Ze zijn creatief en multidisciplinair en ze weten zich staande te houden in zeer complexe omgevingen. Een generatie supermedewerkers dus? Helaas is er ook een keerzijde. Je moet ze namelijk wel prikkelen anders haken ze snel af. De huidige generatie jonge medewerkers vraagt om aandacht voor persoonlijke en professionele ontwikkeling en om een specifiek soort leiderschap!
Lees meer


Een goede opleiding betaalt zichzelf terug

Om succesvol te zijn, moeten werknemers van organisaties hun eigen competentie bevorderen. Onontbeerlijk hierbij is scholing. Goede programma's hiervoor zijn veelomvattend en arbeidsintensief; opportunistische 'vluggertjes' hebben geen positief effect. De Master-programma's koppelen hoge tijdskosten aan grote baten.
Lees meer


Vodafone en het voordeel van een positief rusteloze bedrijfscultuur

Hoewel Vodafone een jong bedrijf is, heeft het al een roerige historie
achter de rug. En een succesvolle, zoals blijkt uit het verhaal van management development directeur Harry Clevis. De avonturiers van het eerste uur zijn wat ouder geworden en het management development heeft een duidelijke structuur gekregen.
Lees meer


De Kwaliteit van Professional Masteropleidingen in het Hoger Onderwijs

In de loop van de jaren zijn in Nederland verschillende typen masteropleidingen voor de werkende professional ontwikkeld. Deze opleidingen hadden voor de invoering van de bachelor- masterstructuur (2003), en in tegenstelling tot de universitaire doctoraalopleidingen, geen wettelijk erkende status.
Lees meer


Action Learning & Management Development

Door het bijwonen van lezingen, surfen op internet en het lezen van bestsellers van goeroes blijven managers op de hoogte van de nieuwe theorieën. Nu is papier geduldig en is ‘weten’ en ‘kennen’ totaal iets anders dan ‘kunnen’ en ‘zijn’.
Lees meer


Beïnvloeden zonder Formele Macht

De eerste stap in het effectief beïnvloeden is het bepalen van je doel en het bepalen van de te beïnvloeden partij. Beïnvloeden heeft vervolgens sterk te maken met de manier waarop je denkt over de te beïnvloeden persoon of groep.
Lees meer


Je hoeft niet alles te kunnen

Wat zijn persoonlijke vaardigheden? Hoe persoonlijk zijn ze? Wat is er wel en wat niet te ontwikkelen? En hoe doe je dat op een manier die bij je past? Nicole Eggermont, directeur training en opleiding bij Schouten & Nelissen Vaardigheden, schreef er een boek over..
Lees meer


PinkRoccade heeft mogelijkheden voor wie ze ziet

Medewerkers van PinkRoccade moeten inventief zijn, want daarin schuilt voor de klant het onderscheidend vermogen van het bedrijf. Wie de inventiviteit heeft om zich verder te ontplooien, krijgt van het bedrijf dan ook alle ruimte en mogelijkheden om dit te doen.
Lees meer


ZEPcompany: plaatst jezelf out of the box!

Trendanalisten weten het al; in de komende jaren zal 25% van de beroepsbevolking weer gaan jobhoppen, na een recessieperiode waarbij professionals bleven zitten waar zij zaten.
Lees meer


Philippe Naert van Tias: 'Wij maken de McKinsey's van deze wereld overbodig'

Nu het wat minder goed gaat met de economie bezuinigen bedrijven onder meer op hun opleidingen. 'Fout,' vindt directeur Philippe Naert van Tias Business School, leverancier van tal van vervolgopleidingen. 'Er moet juist méér in kennis en mensen worden geïnvesteerd.'
Lees meer


Werken bij Unilever best voor carrière

Welke bedrijven plaveien de weg naar de top? Intermediair vroeg ruim tachtig recruiters naar de beste bedrijven om carrière te maken.
Lees meer