2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  

2018


2013

'Profi'-leren in een veranderende wereld

Het lijkt dat er sprake is van een omslag in het denken binnen het onderwijs, waarbij vakgerichte specialisatie steeds meer een ‘hot item’ is. Logisch, want de huidige arbeidsmarkt vraagt steeds meer specialisten.
Lees meer



2012

Checklist: Hebt u leiderschapsgenen?

Is leiderschap te ontwikkelen of ligt het vast in de genen? In de jaren zeventig en tachtig werd stellig gedacht dat talent volledig afhankelijk was van opvoeding, onderwijs en andere sociale factoren. Sinds we steeds meer weten over de werking van de hersenen en over genetica, lijkt leiderschap echter niet te zijn aangeleerd, maar aangeboren. Daarvoor bestaat inmiddels behoorlijk overtuigend bewijs. Inclusief de checklist “Ben ik een leider?”
Lees meer


Assertiviteit: Balans aanbrengen in wat je belangrijk vindt

Is leiderschap te ontwikkelen of ligt het vast in de genen? In de jaren zeventig en tachtig werd stellig gedacht dat talent volledig afhankelijk was van opvoeding, onderwijs en andere sociale factoren. Sinds we steeds meer weten over de werking van de hersenen en over genetica, lijkt leiderschap echter niet te zijn aangeleerd, maar aangeboren. Daarvoor bestaat inmiddels behoorlijk overtuigend bewijs. Inclusief de checklist “Ben ik een leider?”
Lees meer


3Continent Master of Global Management

In september 2011 is in Antwerpen een eenjarige master na master opleiding in Global Management van start gegaan die nergens anders te vinden is: studeren op 3 continenten, telkens 4 maanden lang, en dit met een groep van 23 'global minded' afgestudeerde masters. Een 'tour de force' om een dergelijk intensief studieprogramma met 3 global partner business scholen te ontwerpen, als gelijkgestemden, en bovendien de master opleiding door de drie regionale onderwijsinstanties te hebben laten erkennen.
Lees meer


Financieel economische carrières in Nederland

Tijdens mijn professionele carrière ben ik door financiële professionals en opleiders meerdere malen gevraagd om het Nederlandse onderwijssysteem uit te leggen aan collega's uit o.a. Groot Brittannië, Ierland en de Verenigde Staten. Pas als je deze vraag voorgelegd krijgt en een poging waagt de verschillen met het buitenland uit te leggen, blijkt hoe ingewikkeld we het hebben gemaakt. Hoewel onze overheid getracht heeft aan te sluiten bij het bachelor-mastersysteem om internationale vergelijkbaarheid te bevorderen en in Bologna afspraken zijn gemaakt hoe dit in te richten, is Nederland erin geslaagd het systeem onvergelijkbaar te maken.
Lees meer


Postgraduate onderwijs heeft een zonnige toekomst

“Toegang tot topscholen voor postgraduate en executive programma’s is niet langer genoeg voor de training van het senior kader van Amerikaanse bedrijven.”
Lees meer


Maatwerk in opleidingen

Heeft het volgen van hoger onderwijs nog zin en nut voor professionals? Dit is een terugkerende vraag in het maatschappelijk debat over onderwijs. Wat is de inspanning die je als individu, als mens, als professional moet leveren en welke baten staan daar tegenover? Kom je met het hoger onderwijs inderdaad nog verder in een tijd waarin de waarde van opgebouwde kennis steeds meer relatief wordt?
Lees meer



2011

Managers not MBA's

Het door MBA’s gedomineerde managementonderwijs geeft een verwrongen beeld van wat management is. Dat stelt Henry Mintzberg in zijn spraakmakende studie Managers not MBA’s. Hij ondersteunt deze stelling door zijn visie op wat managementonderwijs doet, af te zetten tegen wat management is.
Lees meer


Opleiden tijdens de financiële crisis - ANTI-CYCLISCH INVESTEREN

De wereld maakt een financiële crisis mee van ongekende omvang. We moeten alweer terug naar de periode rond 1930 om iets vergelijkbaars terug te vinden in de geschiedenisboeken. Toch zijn er duidelijke verschillen vast te stellen tussen de crisis van nu en die uit de vorige eeuw. Tot nu toe zijn de gevolgen voor de reële economie in Nederland redelijk beperkt gebleven en is er geen sprake van massale werkloosheid. Sterker nog Nederland kent het laagste werkloosheidspercentage van Europa en in veel sectoren is er nog altijd een personeelstekort.
Lees meer


Vraag en aanbod in de wereld van leven lang leren

Europa en de Verenigde Staten positioneren zich als kenniseconomieën. Hierin vormen kenniswerkers de spil. Om hun expertise te onderhouden moeten deze kenniswerkers hun ‘leven lang’ blijven leren. Over de wenselijkheid van deze voorstelling van zaken valt weinig af te dingen. Over de werkelijkheid des te meer.
Lees meer


Wanted badly: salarisadministrateurs, fiscalisten, accountants en financiële professionals

Alom wordt gewaarschuwd voor de negatieve effecten van de kredietcrisis in Amerika. Het is de vraag welk effect deze gebeurtenissen hebben op de Nederlandse Economie. Vooralsnog lijkt het geen impact te hebben op de vraag naar werknemers in het algemeen. Met name in de sectoren payroll, accountancy, fiscaal en financiële administratie is het leed zo langzamerhand niet meer te overzien. Een carrière opbouwen in deze sectoren biedt dus zeker perspectief.
Lees meer


Master of Sports

Sport speelt ontegenzeggelijk een belangrijke rol in onze maatschappij. Deze stelling wordt bijvoorbeeld gerechtvaardigd door het deel van de Nederlandse bevolking dat op enige wijze betrokken is bij sport. Zo doet 8 procent sportvrijwilligerswerk, 65 procent kijkt sport op tv en 34 procent is lid van een sportvereniging.
Lees meer


Samenleving vraagt om goed opgeleide managers

Waarom nog een opleiding volgen als je al geruime tijd werkzaam bent, een verantwoordelijke baan hebt en een volle agenda? Veel leidinggevenden en professionals zijn van mening dat ze op basis van hun werkervaring en in het verleden gevolgde opleidingen voldoende kennis en kunde in huis hebben om goed te kunnen functioneren. De praktijk leert echter dat opleidingen en cursussen uit het verleden vaak niet meer voldoende zijn om met de voortdurend veranderende vragen en eisen van politiek en maatschappij om te gaan.
Lees meer


Transitiemanagement; sleutel tot jouw duurzame samenleving

Jos Timmermans werkt als wetenschapper, adviseur en onderwijsontwikkelaar bij het Dutch Research Institute for Transitions van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij wordt gedreven door de vraag hoe onze maatschappij in de race tussen problemen en oplossingen aan het langste eind kan blijven trekken.
Lees meer


Kennis in lagen

Sinds vele jaren worden in Nederland masteropleidingen aangeboden voor managers. In deze opleidingen wordt met name bedrijfskundige kennis ? doorgaans op het niveau van HBO of post-HBO - overgedragen. De bekendste zijn de MBA- (master of business administration) opleidingen. Deze postiniti?le masteropleidingen maken geen deel uit van het initiële, door de overheid gefinancierde, onderwijs.
Lees meer


MBA: kiezen uit het oerwoud

Een MBA bereidt u voor op een – strategische – management positie, vaak op internationaal gebied. Een beslissing voor een MBA gaat niet over een nacht ijs. Eerst en vooral moet u uw persoonlijke motivatie en omstandigheden aan een onderzoek onderwerpen. Daarna staat u voor de taak het uitgebreide MBA aanbod terug te brengen tot een hanteerbare selectie waaruit u kunt kiezen. Vragen die u zich tijdens dit hele proces stelt zijn bijvoorbeeld: Loont een MBA wel? Wat kan ik met een MBA? Welke soorten MBA zijn er? Wat zijn belangrijke selectiecriteria? Wat kost een MBA en wat zijn de toelatingseisen? Dit artikel geeft u informatie en een checklist waarmee u in staat bent het MBA te kiezen dat het beste past bij uw ambities, leerstijl en omstandigheden.
Lees meer


Het succes van de parttime Master of Science Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen

De parttime studie Master of Science Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen start elke editie zowel in Groningen als in Zeist met volle groepen. De belangstelling is enorm. Waar komt deze belangstelling vandaan en hoe is het succes van deze studie te verklaren?
Lees meer


De dynamische context van Public management

Doordat de overheid te maken heeft met een toenemende bedrijfsmatigheid, vervagen enigszins de grenzen tussen ‘publiek’ en ‘privaat’. Een probleem hierbij is dat de overheid geen marktmechanisme kent. Een recente ontwikkeling is dat er meer oog is is voor de verschillen tussen overheidsorganisaties. Maatwerk is geboden.
Lees meer


Parttime bedrijfskunde studeren: de moeite waard?

Als studenten bedrijfskunde gevraagd wordt waarom zij voor een parttime studie bedrijfskunde gekozen hebben, luidt het antwoord meestal dat zij de voorkeur geven aan een brede en praktische studie. Een grote mate van afwisseling in vakken, thema's, literatuur en ook docenten spreekt kennelijk tot de verbeelding.
Lees meer



2010

Een Mastertitel neemt alle twijfel weg

Er is veel kritiek op masteropleidingen en op MBA studenten. Menigeen vraagt zich af of een executive deeltijd masteropleiding toegevoegde waarde heeft. Werkgevers twijfelen of zij de masteropleiding van hun medewerker moeten bekostigen.
Lees meer


Waarin onderscheidt een MSc Bedrijfskunde zich van een MBA?

Sinds de invoering van de Bachelor-Master structuur bieden universiteiten ook masteropleidingen aan. Een aan een universiteit afgestudeerde bedrijfskundige krijgt dan de mastertitel ‘Master of Science’ (MSc). Via enkele universiteiten wordt de masteropleiding Bedrijfskunde ook aangeboden als universitaire managementopleiding voor managers met een afgeronde hbo-opleiding en enkele jaren werkervaring. Waarin onderscheiden deze universitaire MSc-opleidingen zich van andere masteropleidingen voor managers?
Lees meer


Je universiteit is ook belangrijk na je studies

Rechten of Economie: daar twijfelde ik tussen. Uiteindelijk werd het Politieke en Sociale Wetenschappen omdat die opleiding mij een combinatie van economie en recht bood. Op beide terreinen kon ik een goede basis leggen. Als ik de klok kon terugdraaien, zou ik voor dezelfde opleiding kiezen.
Lees meer


Werkervaring ontmoet academische verdieping

Als professional functioneer je al een behoorlijke tijd prima op de plek waar je zit, maar je wilt je verder ontwikkelen. Je hebt behoefte aan meer verdieping. De basis van gevolgde opleidingen in het verleden en werkervaring in de praktijk zijn niet meer voldoende om met de voortdurend veranderende vragen en eisen van politiek en samenleving om te gaan.
Lees meer


Financieel-economische opleidingen bieden toekomstperspectief

In oktober 2008 kondigde de economische crisis zich aan. Een jaar later leek het nog alsof de gevolgen hiervan grotendeels aan Nederland voorbij zouden gaan. In het najaar van 2010 is duidelijk dat dit beslist niet het geval is geweest. Nog steeds wordt gevreesd voor de gevolgen en wordt openlijk gespeculeerd over een tweede dip.
Lees meer


Werken en studeren en toch gelukkig

Veel mensen denken er om de zoveel tijd over na om een opleiding te volgen. De wil is vaak groot, maar de gevolgen van een opleiding naast je werk zijn voor de potentiële student en voor zijn omgeving groot. Het vraagt van de werkgever tijd en soms geld om de werknemer de ruimte te bieden de opleiding te volgen.
Lees meer


Een bachelor diploma op zak. Hoe nu verder?

Studeren naast het hebben van een baan is beslist geen must, maar het biedt wel extra perspectief.
Lees meer


Fiscale faciliteiten voor scholing van werknemers in 2003

Investeren in scholing van werknemers is niet alleen van groot belang om hen te behouden, het is ook financieel aantrekkelijk. De fiscus betaalt flink mee via de scholingsaftrek (voor de profitsector) en de afdrachtvermindering scholing non-profit (voor ondernemingen die niet aan de inkomsten- of vennootschapsbelasting zijn onderworpen).
Lees meer


Amerikaanse en Europese MBA's: zoek de verschillen

Bij de selectie van een MBA programma staat een kandidaat voor een belangrijke keuze: wil hij een Amerikaans of een Europees MBA. Hoewel de verschillen als gevolg van globalisering kleiner zijn geworden, kunnen programmatische en culturele aspecten zwaar wegen in het individuele beslissingstraject.
Lees meer


Opvallende Uitkomsten van de eerste Millian/NIDAP Opleidingsmarktmonitor

Vorige maand is de eerste Millian/ NIDAP Opleidingsmarktmonitor voor professionals uitgekomen. Het onderzoek is uitgevoerd door NIDAP in opdracht van Millian en zal jaarlijks herhaald worden. Naast trends in de opleidingenmarkt voor hogeropgeleiden en gedrag van (potentiële) studenten in deze markt, onderzoekt de opleidingsmarktmonitor de opleidingsbehoeften en wensen van de professional als student.
Lees meer


Het vergelijken van Masteropleidingen

Zijn ze wel te vergelijken is de eerste vraag die dan naar boven komt. Bij het vergelijken of zelfs certificeren van verschillende opleidingen is het heel moeilijk objectieve criteria voor te vinden. In dit artikel worden diverse criteria aangeboden waarmee u voor u zelf kunt bepalen als een aangeboden Masteropleiding voor u de juiste is.
Lees meer


Selectiecriteria helpen bij keuze masteropleiding

In Nederland kunnen professionals tegenwoordig kiezen uit een groot aanbod van Masteropleidingen, al dan niet in deeltijd. Het wordt moeilijk om door de bomen het bos te zien.
Lees meer


Focus op het cognitieve element bij Masteropleiding op afstand

'Er is veel aandacht besteed aan de opzet en de studiebelasting. Zo zijn de contactavonden uitsluitend in de avonduren gepland, zodat er geen werktijd verloren gaat'. Een van de argumenten waarmee TSM Business School de Master-op-afstand in de markt zet. Maar wordt een opleiding alleen gekozen op basis van dit criterium? Welke rol speelt de inhoud bij de keuze van een master?
Lees meer


ING maakt medewerker tot ondernemer van zijn eigen loopbaan

ING besteedt veel aandacht aan de competentieontwikkeling van zijn medewerkers en heeft daarvoor een geïntegreerd plan ontwikkeld: het Click-Call-Face concept. De reden hiervoor is niet de krapte op de arbeidsmark, want volgens Ton Hopmans, hoofd van het Service Center Learning, creërt een bedrijf zijn eigen krapte als het zijn menselijk potentieel niet optimaal benut.
Lees meer


De Kwaliteit van Professional Masteropleidingen in het Hoger Onderwijs

In de loop van de jaren zijn in Nederland verschillende typen masteropleidingen voor de werkende professional ontwikkeld. Deze opleidingen hadden voor de invoering van de bachelor- masterstructuur (2003), en in tegenstelling tot de universitaire doctoraalopleidingen, geen wettelijk erkende status.
Lees meer


De Achtbaan van de Arbeidsmarkt De Noodzaak van Permanente Educatie

Dat permanente educatie noodzakelijk is, daar zijn we het nu wel over eens. Lastiger is om aan te geven wat in welke situatie nuttig of noodzakelijk is. Het aanbod van het postinitiële onderwijs is immers enorm en geen loopbaan, carriére of persoon is hetzelfde. Elke situatie vraagt om zijn eigen afwegingen.
Lees meer


Management en Economie in Opleiden: theorie is pas nuttig als ze praktisch toepasbaar is

“Je groeit altijd in je werk, maar door mijn opleiding denk ik veel meer na over waarom ik dingen doe zoals ik ze doe, waarom ik bepaalde keuzes maak.” Aan het woord is Johan, teamleider bij een telecombedrijf in de Randstad.
Lees meer


Organisaties willen in één keer een stap verder. Daarbij kan een opleiding de oplossing zijn

Ontwikkelen, groeien, veranderen en meedenken. Liefst in een rap tempo. Dat is wat er van een moderne organisatie wordt gevraagd. Ook de samenleving verandert voortdurend en over vijf jaar ziet de markt er heel anders uit. Transfergroep Rotterdam (een opleidingen en advies organisatie die verbonden is met de Hogeschool Rotterdam) helpt organisaties te bepalen waar zij staan over vijf jaar
Lees meer


Executive Master Programmes

Executive MBA-programma's kosten aanzienlijk meer dan andere deeltijds MBA-opleidingen, en leveren ook veel meer op. Wat is het verschil tussen een Executive MBA en een deeltijd-MBA? En waarin onderscheidt een goede Executive MBA zich van een gewone Executive MBA?
Lees meer


Grote Behoefte aan Specifieke Masteropleidingen

Guus de Mari is senior projectmanager bij Delft TopTech, school of executive education van de TU Delft. In zijn loopbaan heeft hij vele bedrijfsopleidingen ontwikkeld, vooral in de ICT-sector. Sleutelwoorden bij het ontwerpen van een opleiding zijn voor hem:
Lees meer


Carrière en MBA Opleidingen

Status, een glanzende carrière bekroond met een topfunctie en bijbehorend topsalaris waren en zijn nog steeds de dromerige én ondernemende drijfveren voor het volgen van een MBA opleiding.
Lees meer


Afstandsleren heeft de Toekomst, zeker bij Masteropleidingen

Steeds meer volwassenen studeren. Dat komt deels uit interesse. Maar ook omdat ze hun competenties willen bijhouden of omdat de werkgever om een bepaalde opleiding vraagt.
Lees meer


Investeren in cursussen loont!

Werkgevers die erover denken het mes te zetten in de opleidingen van hun personeel, krabben zich beter nog eens achter het oor. Uit onderzoek blijkt dat één extra cursus per medewerker bijdraagt aan groei van winst en productie. Investeren in competenties van het personeel blijkt namelijk wel degelijk lonend, zo toont nieuw onderzoek..
Lees meer


Competentiegericht opleiden in de ICT

“Al heel lang is bekend dat (vak)technische bekwaamheid in het ict vak niet langer voldoende is om naar behoren een ict-functie uit te oefenen. Hoe dit echter op een juiste wijze vorm te geven is een issue waar onderwijskundigen en ict-opleiders nog lang niet uit zijn.”
Lees meer


Groeiend Tekort aan Financieel Opgeleiden

De economie in Nederland trekt aan. Dit is te merken aan het groeiend aantal openstaande vacatures. Met name in de financieel economische beroepen leidt dit tot problemen. De heren Bakker en Haar, directeuren van Hogeschool Markus Verbeek en Hogeschool Praehep, beamen dit. Markus Verbeek Praehep, is toonaangevend specialist in opleidingen voor financiÎle professionals. “Zelden was de situatie op de arbeidsmarkt voor deze doelgroep zo bizar als nu”.
Lees meer


Leve de Prestatiemeting!

Het is een heerlijke tijd voor controllers, want prestatiemeting is in. Waar je ook werkt: in de financiële sector, de industrie, de zakelijke dienstverlening, de politie, de zorg, het onderwijs, overal is expliciete prestatiemeting zichtbaar (Vosselman 2005).
Lees meer


Organisaties Leren(d) Veranderen

Voor veel managers en medewerkers is het een bekende situatie: binnen deze sterk veranderende maatschappij is werken aan persoonlijke ontwikkeling cruciaal.
Lees meer


Waar professionals en sporters elkaar ontmoeten

Sport en bedrijfsleven hebben meer met elkaar te maken dan menigeen zou denken. Topsporters en professionals in het bedrijfsleven willen allebei hogerop komen en de technieken die ze daarvoor kunnen gebruiken, vertonen opvallende overeenkomsten.
Lees meer


Filosoferen is goed voor Managers

Belangstelling voor filosofie is niet vanzelfsprekend, bij managers en organisatiekundigen. Filosofie is immers niet 'nuttig', zoals Bedrijfskunde, ICT of Marketing. Diepzinnige vragen, zoals: "Waarom is er Iets - en niet veeleer Niets?", zijn misschien wel grappig of verrassend, maar zij leveren geen bruikbare tips of 'handvatten' voor beleid.
Lees meer


Leiderschap en Strategisch Opereren in de Public Health

Leiderschap en strategisch opereren in de public health zijn van wezenlijk belang om dit boeiende, maar ook uitermate complexe werkterrein goed en volledig tot zijn recht te laten komen. De public health verdient veel meer waardering dan ze op dit moment krijgt. De (toekomstige) sleutelfiguren in de public health dienen de wegen te vinden om deze erkenning ook daadwerkelijk te krijgen.
Lees meer


Permanente Educatie: Educatieve Carrière of echt een Leven Lang Leren?

Onderzoek toont aan dat in vier van de vijf gevallen mensen een opleiding volgen vanwege hun werk of om een (andere) baan te vinden. De vijfde leert puur uit nieuwsgierigheid. ‘Wie zijn opleiding verwaarloost, loopt de rest van zijn leven kreupel’, zei Plato al.
Lees meer


Inspirerende en pittige studie

De spoorwegsector is zo divers, veelomvattend en in beweging dat je, als je zinvol bezig wilt zijn binnen deze branche, je moet beperken tot een deelterrein ervan. Ik ben al meer dan 20 jaar, in binnen- en buitenland actief in deze sector en heb mij primair gericht op het beveiligen van treinverkeer op het spoorwegnet.
Lees meer


Publieke managers leren erop te vertrouwen dat ze het goed doen.

Studeren naast je werk; waarom zou je, als je al heel ervaren bent, een verantwoordelijke baan hebt en een volle agenda? Juist voor publieke managers geldt dat ze zichzelf en hun omgeving goed moeten kennen om in te kunnen spelen op de snel veranderende vragen en eisen van politiek en maatschappij.
Lees meer


Opleiding kost minder dan u denkt

Nederland kent de zogenaamde WVA-regeling. WVA staat daarbij voor Wet Vermindering Afdracht Loonbelasting en premies Volksverzekeringen. Veel aanbieders van met name hbo-opleidingen of opleidingen op hbo-niveau schermen met het feit dat de WVA-regeling van toepassing zou zijn op het door hun aangeboden programma met als resultaat dat de opleiding, na fiscaal voordeel, per saldo € 5.412 goedkoper is.
Lees meer


De toekomst van de public Controller

De functie van een public controller is de afgelopen tien jaar enorm geëmancipeerd. De vraag is in welke richting de toekomstige controlfunctie zich gaat bewegen nu er zowel binnen als buiten het vak nieuwe vragen, eisen en organisatieconcepten ontstaan. Dus, wat is de waarde van public control? Het is een uitdaging voor de controller om vanuit een gedegen bedrijfseconomische kennis professioneel mee te denken in de beleidvoorbereiding en –uitvoering.
Lees meer


Afwegingen die je dient te maken bij de keuze van een opleiding

Wie besluit een opleiding naast een (fulltime) baan te gaan volgen is gemotiveerd. Die motivatie kan van buiten komen (de organisatie waar je werkt eist of stimuleert het) of vanuit jezelf (intrinsieke zelfontwikkeling). Wie begonnen is met het volgen van een opleiding merkt dat het vaak moeilijk is gemotiveerd te blijven.
Lees meer


De Rol van Masteropleidingen bij Technologische Innovatie

De Nederlandse kenniseconomie verliest momentum: het aantal afgestudeerden in de exacte studierichtingen daalt, de uitgaven voor research & development liggen onder het ambitieniveau van de Europese Unie, Nederland verliest terrein op de ranglijst van Europese kenniseconomieën en de klachten over het universitaire klimaat worden steeds luider. Deze kenschets van een recent verschenen SER advies is tegelijkertijd een uitdaging voor de executive Masteropleidingen van de TU Delft en van de andere technische universiteiten om hierin verandering aan te brengen.
Lees meer