2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  

2018


2015

Herken of een training bijdraagt aan blijvende positieve resultaten

Effectieve leiders, wie wil ze nou niet? U stuurt ze daarom naar een training in de hoop dat zij nog effectiever worden. U wilt dat uw medewerkers geen trucjes leren en dat de verandering die u voor ogen heeft ook blijvend is. Maar wat maakt nu eigenlijk een persoonlijke effectiviteitstraining effectief?
Lees meer



2012

Persoonlijke ontwikkeling in een nieuwe tijd

Persoonlijke ontwikkeling is al jaren een belangrijk onderdeel op het gebied van opleidingen in ons land. Vaak gaat het om training of coaching in bijvoorbeeld assertiviteit, het vergroten van je zelfkennis of effectiever en efficiënter werken. In de ruim 10 jaar dat ik als trainer/coach werk, heb ik dergelijke thema’s regelmatig behandeld. De laatste tijd bekruipt me steeds meer het gevoel dat dit niet meer genoeg is, dat deze thema’s de lading van waar werkelijk behoefte aan is niet langer volledig dekken. Wat is er aan de hand, zou het te maken hebben met de komst van een nieuwe tijd?
Lees meer



2011

Praktisch handvat voor effectiever functioneren

Vraagstukken waar u bij herhaling tegenaan loopt, belemmerende patronen in uw manier van denken, voelen en doen… Herkenbaar, dat zeker. Maar hoe krijgt u inzicht in uw valkuilen en kwaliteiten en hoe leert u de ander beter te doorzien en begrip te krijgen voor mensen en situaties? Samen met een tweetal collega’s ontwikkelde Hugo Hoetink, senior trainer en consultant bij Horizon Training & Ontwikkeling, een persoonlijkheidstypologie die hierop antwoord kan geven. Kijk in de spiegel en maak kennis met de Voelerdenker, Voelerdoener en Denkerdoener!
Lees meer


Leiderschap anno 2011

U bent senior manager, projectleider en/of adviseur en beschikt inmiddels over behoorlijk wat gereedschap om uw taken goed uit te voeren. Desondanks blijft het laveren tussen verschillende tegengestelde krachten of dilemma’s die op uw pad komen. De realiteit is een voortdurende zoektocht. Hoe combineer ik een focus op resultaat en zorg voor mijn mensen? Hoe combineer ik verandering en de nodige stabiliteit? Hoe ga ik om met concurrentie en samenwerking? Kortom, wat is de essentie van hedendaags leiderschap? May Ing Tan, senior trainer en essentiecoach bij Horizon Training & Ontwikkeling, heeft daar zo haar eigen mening over.
Lees meer


Meer diepgang en effect

Gespreksvaardigheden. Regievoeren. Woordkeus. Belangrijke onderwerpen die centraal staan in een training. Toch is een vaardigheidstraining vaak niet voldoende. Misverstanden of irritaties ontstaan juist vaak door gedrag. Dat gedrag gaat een laagje dieper dan vaardigheden. Een training waarin gedrag centraal staat, heeft dus ook een ander effect. Van ’t Loo - Van Eck geeft cursisten in haar trainingen inzicht in hun gedrag door de Myers-Briggs Type Indicator (MBTI). Waar komt MBTI vandaan? Hoe werkt het? En wat levert het cursisten op?


Lees meer


Maatwerktrainingen: het efficiënte alternatief

Geen enkele organisatie is gelijk. Ook binnen een bepaald domein zijn er geen geheel gelijke afdelingen of teams te vinden. De ene ICT-afdeling is de andere niet en de ene P&O-afdeling is niet te vergelijken met de andere. Daarmee lijkt het logisch om te concluderen dat opleidingsbehoeften van afdelingen of organisaties ook niet gelijk zijn.


Lees meer


Wanneer nog beter managen geen optie meer is

Veel bedrijven doen regelmatig een beroep op de wijze raad en adviezen van managementconsultants of organisatieadviseurs, wanneer het management vastloopt, wanneer het managen steeds stroever verloopt. Echter, het ingehuurde advieswerk voldoet tegenwoordig lang niet altijd meer. “Een goede externe adviseur is geen manager. Een goede adviseur is een denkadviseur, die managers helpt hun denkpatroon te ontstroeven.” Aldus dr. Edu Feltmann van advies- en trainingspraktijk IGOP.


Lees meer


Leiderschap in ontwikkeling

Leidinggeven kent een aantal verwarrende paradoxen. Een manager moet targets halen en goed zijn voor zijn medewerkers, hij moet zich voortdurend aanpassen aan de veranderende omgeving, het overzicht houden, samenwerken en concurreren. Effectieve managers onderzoeken wat er van hen wordt verwacht om vervolgens de schijnbare tegenstellingen aan elkaar te verbinden. Maar managers houden zich met meer bezig dan alleen het resultaat. Ze richten zich ook op het effect, de toegevoegde waarde van het resultaat voor de organisatie.
Lees meer


Samenleving vraagt om goed opgeleide managers

Waarom nog een opleiding volgen als je al geruime tijd werkzaam bent, een verantwoordelijke baan hebt en een volle agenda? Veel leidinggevenden en professionals zijn van mening dat ze op basis van hun werkervaring en in het verleden gevolgde opleidingen voldoende kennis en kunde in huis hebben om goed te kunnen functioneren. De praktijk leert echter dat opleidingen en cursussen uit het verleden vaak niet meer voldoende zijn om met de voortdurend veranderende vragen en eisen van politiek en maatschappij om te gaan.
Lees meer


Presenteren in voor- én tegenspoed

Berend kijkt nog snel een keer op zijn horloge: 14:58, nog 2 minuten. Hij spreekt zichzelf opbeurend toe: “Ja, je kan het”. Gefluister vanuit de volle vergaderzaal, geschuif van stoelen, met een doffe klik sluit de deur. Een korte knik van het kale gerimpelde hoofd van de directeur is het startsein. Het glas bronwater trilt op het harde matglas van het katheder. De laatste blik op zijn spiekblaadje, het plakt aan zijn warme handen. Terwijl zijn hart in zijn keel klopt en zijn maag zich verkrampt schraapt hij zijn droge keel. Zijn stem klinkt hem bij de eerste woorden onbekend en onzeker in zijn oren. Priemend staart zijn hele team hem aan.
Lees meer


Persoonlijk Leiderschap

Persoonlijk leiderschap draait om het werken aan jezelf als mens, manager, verkoper en/of professional en dat uitdragen op de mensen in je omgeving. Dat betekent dat je je eigen persoonlijkheid inbrengt in de contacten met anderen. Dat je je rugzakje al aardig hebt opgeruimd en midden in het leven staat.
Lees meer


Leiderschap in perspectief

Leidinggeven kent een aantal verwarrende paradoxen: de manager moet targets halen en goed zijn voor de medewerkers, “Think global, Act local”, veranderen en het overzicht houden, samenwerken en concurreren. De ontwikkelingen in het denken over Management Development vertoont een accentverschuiving van het traditionele managementdenken naar leiderschapsdenken gericht op authenticiteit, creatie en het toevoegen van waarden. In dit artikel onderzoek ik hoe Management Development zich heeft ontwikkeld en zoek ik naar wat nodig is om Management Development in de toekomst effectief te laten zijn.
Lees meer


Effectief functioneren in een managementteam

Het verhogen van de effectiviteit en efficiency van managers door middel van management trainingen is een ‘hot issue’ waar bedrijven graag gebruik van maken. Het belang van vakinhoudelijke zaken neemt af en er wordt steeds vaker een beroep gedaan op communicatieve vaardigheden. Er wordt in toenemende mate beoordeeld op de effectiviteit van de omgang met medewerkers en hoger management, met klanten en anderen binnen en buiten de organisatie.
Lees meer


Stressmanagement vraagt continue aandacht

Stresspreventie is een continu, voortdurend proces dat aandacht van het management vraagt en begint bij het onderkennen van de problematiek op de ‘werkvloer’. People-management is hierbij een zeer belangrijke factor en daar zal de huidige manager op getraind moeten zijn. Een combinatie van people-managment en stressmanagement is de beste oplossing, om stress, burnout en depressiviteit op een adequate manier te bestrijden.
Lees meer


Timemanagement & E-learning

E-learning heeft een positieve invloed op Timemanagement! De eerste stelling waarmee dit artikel een positie in neemt ten aanzien van twee begrippen die op het eerste oog weinig met elkaar qua inhoud van doen hebben. Al nadenkend over de twee begrippen kom ik tot de conclusie dat beide begrippen op procesniveau of zoals u wilt op een hoger abstractieniveau toch veel met elkaar van doen hebben.
Lees meer


Succesvol sturen van veranderingsprocessen

Veranderen is een moeizaam proces. Zeventig procent van alle veranderingsprocessen blijkt niet succesvol en strandt nog voor de eindstreep. Wat is er nodig om de gewenste veranderingen daadwerkelijk te realiseren en een veranderingsproces tot een goed einde te brengen?
Lees meer



2010

Kennisnetwerk voor inkoop en supply management

We leven in een spannende tijd. De maatschappij staat voor heel nieuwe vraagstukken: hoe kunnen we de groeiende kloof tussen rijk en arm op aarde dichten? Hoe stoppen we de klimaatsverandering en dringen we de CO2-uitstoot terug? Hoe houden we in eigen land de zorg en pensioenen betaalbaar? Organisaties die in de 21e eeuw succesvol willen zijn, moeten aansluiten bij deze maatschappelijke ontwikkelingen.
Lees meer


Generatie Y en leiderschap

Zo langzamerhand kan een klein boekenplankje gevuld worden met boeken over Generatie Y (en Generatie Einstein) in huidige organisaties. Bedrijven realiseren zich dat deze jonge mensen een ander soort medewerkers zijn dan ze tot nu toe gewend zijn. Ze zijn slimmer, sneller en vinden andere oplossingen. Ze zijn creatief en multidisciplinair en ze weten zich staande te houden in zeer complexe omgevingen. Een generatie supermedewerkers dus? Helaas is er ook een keerzijde. Je moet ze namelijk wel prikkelen anders haken ze snel af. De huidige generatie jonge medewerkers vraagt om aandacht voor persoonlijke en professionele ontwikkeling en om een specifiek soort leiderschap!
Lees meer


Integratie van post HBO opleidingen in management development projecten

Post-hbo's kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan management development (MD) trajecten binnen organisaties. Een groeiend aantal bedrijven kiest dan ook voor integratie van deze opleidingen in MD-trajecten. Wat is voor de medewerkers de betekenis van post-hbo voor het MD-beleid? Voorwaarden en kenmerken van een trend besproken.
Lees meer


Hoera: een conflict

Iedereen binnen een organisatie, en zeker alle leidinggevenden en professionals, heeft op één of andere manier en met enige regelmaat en frequentie te maken met conflicten. Conflicten tussen (twee of meer) collega's onderling, conflicten tussen leidinggevenden en ondergeschikten.
Lees meer


Amerikaanse en Europese MBA's: zoek de verschillen

Bij de selectie van een MBA programma staat een kandidaat voor een belangrijke keuze: wil hij een Amerikaans of een Europees MBA. Hoewel de verschillen als gevolg van globalisering kleiner zijn geworden, kunnen programmatische en culturele aspecten zwaar wegen in het individuele beslissingstraject.
Lees meer


Opvallende Uitkomsten van de eerste Millian/NIDAP Opleidingsmarktmonitor

Vorige maand is de eerste Millian/ NIDAP Opleidingsmarktmonitor voor professionals uitgekomen. Het onderzoek is uitgevoerd door NIDAP in opdracht van Millian en zal jaarlijks herhaald worden. Naast trends in de opleidingenmarkt voor hogeropgeleiden en gedrag van (potentiële) studenten in deze markt, onderzoekt de opleidingsmarktmonitor de opleidingsbehoeften en wensen van de professional als student.
Lees meer


Persoonlijk Ontwikkel Plan, hou het eenvoudig

POP-gesprekken nemen in Nederland een grote vlucht. Bijna iedere maand is er wel een congres over dit gesprekstype en het aantal publicaties is niet meer op één hand te tellen.
Lees meer


Leren investeren in mensen

Nederland telt veertig Investors in People gecertificeerde bedrijven en 46 gecommitteerde. Eén hiervan is de divisie training en opleiding van Schouten & Nelissen, een van de grootste opleidings- en adviesbureaus voor persoonlijke en organisatieontwikkeling.
Lees meer


Focus op het cognitieve element bij Masteropleiding op afstand

'Er is veel aandacht besteed aan de opzet en de studiebelasting. Zo zijn de contactavonden uitsluitend in de avonduren gepland, zodat er geen werktijd verloren gaat'. Een van de argumenten waarmee TSM Business School de Master-op-afstand in de markt zet. Maar wordt een opleiding alleen gekozen op basis van dit criterium? Welke rol speelt de inhoud bij de keuze van een master?
Lees meer


Vodafone en het voordeel van een positief rusteloze bedrijfscultuur

Hoewel Vodafone een jong bedrijf is, heeft het al een roerige historie
achter de rug. En een succesvolle, zoals blijkt uit het verhaal van management development directeur Harry Clevis. De avonturiers van het eerste uur zijn wat ouder geworden en het management development heeft een duidelijke structuur gekregen.
Lees meer


Stork: actieve aandacht voor topmanagement én voor de technici

Ook een technisch gericht bedrijf als Stork heeft commerciële mensen nodig om producten aan de man te brengen en managers om leiding te geven en beleid uit te stippelen. Liefst uit eigen gelederen natuurlijk, want Stork-mensen weten beter dan buitenstaanders wat de bedrijfscultuur is en wat voor mensen er werken. Competentieontwikkeling staat dus bij Stork hoog op de agenda.
Lees meer


Met opleiden brengt Holland Railconsult zijn talent in beeld

"Werken bij Holland Railconsult is werken bij een klantgericht bedrijf. Bij ons draait het om creativiteit, om werken in een team en om een gezonde commerciële instelling". De button werken van Holland Railconsult is helder genoeg.
Lees meer


ING maakt medewerker tot ondernemer van zijn eigen loopbaan

ING besteedt veel aandacht aan de competentieontwikkeling van zijn medewerkers en heeft daarvoor een geïntegreerd plan ontwikkeld: het Click-Call-Face concept. De reden hiervoor is niet de krapte op de arbeidsmark, want volgens Ton Hopmans, hoofd van het Service Center Learning, creërt een bedrijf zijn eigen krapte als het zijn menselijk potentieel niet optimaal benut.
Lees meer


Bij Siemens is een loopbaan voor het leven nog steeds mogelijk

Opleiding, training en begeleiding van personeel zijn volledig ingebed in de structuur van Siemens. Het is dan ook geen wonder dat het bedrijf veel mensen telt met een jarenlange staat van dienst.
Lees meer


Zijn post-hbo opleidingen van belang voor je carrière?

Of ik een stukje wilde schrijven over het belang van post-hbo opleidingen voor je carrière. Als aanbieder van dergelijke opleidingen is dat natuurlijk koren op mijn molen. Maar als antwoord op deze retorische vraag is toch wel meer te zeggen dan een simpel 'ja, natuurlijk'.
Lees meer


De Achtbaan van de Arbeidsmarkt De Noodzaak van Permanente Educatie

Dat permanente educatie noodzakelijk is, daar zijn we het nu wel over eens. Lastiger is om aan te geven wat in welke situatie nuttig of noodzakelijk is. Het aanbod van het postinitiële onderwijs is immers enorm en geen loopbaan, carriére of persoon is hetzelfde. Elke situatie vraagt om zijn eigen afwegingen.
Lees meer


Management en Economie in Opleiden: theorie is pas nuttig als ze praktisch toepasbaar is

“Je groeit altijd in je werk, maar door mijn opleiding denk ik veel meer na over waarom ik dingen doe zoals ik ze doe, waarom ik bepaalde keuzes maak.” Aan het woord is Johan, teamleider bij een telecombedrijf in de Randstad.
Lees meer


Organisaties willen in één keer een stap verder. Daarbij kan een opleiding de oplossing zijn

Ontwikkelen, groeien, veranderen en meedenken. Liefst in een rap tempo. Dat is wat er van een moderne organisatie wordt gevraagd. Ook de samenleving verandert voortdurend en over vijf jaar ziet de markt er heel anders uit. Transfergroep Rotterdam (een opleidingen en advies organisatie die verbonden is met de Hogeschool Rotterdam) helpt organisaties te bepalen waar zij staan over vijf jaar
Lees meer


Strategisch Opleiden

Bedrijven en organisaties besteden gemiddeld rond de 5 % aan opleidingen. Dat betekent dat er een behoorlijke hoeveelheid geld geïnvesteerd wordt in deskundigheidsbevordering van medewerkers. Allerlei vormen van opleiding en training vallen hieronder, van het bijwonen van een seminar tot het volgen van een meerjarige opleiding.
Lees meer


Alliantiemanagement: samenwerken rond weerbartistige vraagstukken als vak

Iedereen heeft mensen om zich heen die ze zo goed kennen dat ze weten hoe deze gaan reageren in bepaalde situaties. Je vriendin die consequent te laat komt, of je vader die altijd eerst wat moppert voordat hij eventueel wat enthousiaster wordt.
Lees meer


Mediation: leren, afleren, aanleren

Mediation is een manier om mensen zonder tussenkomst van een rechter of arbiter een oplossing van hun probleem te laten vinden. Een oplossing waarover de betrokkenen maximaal zeggenschap houden en de mediator als neutrale, onpartijdige derde het proces begeleidt.
Lees meer


Hoe blijf je stress de baas?

Trainer George Kerkhoven werkt in zijn trainingen met HeartMath, een biofeedbackmethode. Deze werkwijze helpt stressreacties een positieve en gezonde draai te geven. Het grote voordeel is dat je zo je energiebalans en prestatievermogen duurzaam verbetert.
Lees meer


SRM koppelt kennis aan persoonlijke effectiviteit

Toen praktijkopleider SRM bijna vijftig jaar geleden het licht zag, bestond de reclamebranche uit louter selfmade mensen. De onstuimige groei van de markt leidde echter tot een intocht van jonge en vaak onervaren reclamemakers. Hen moest elk facet van het vak worden bijgebracht. Al gauw bleek de persoon zelf het belangrijkste 'facet' te zijn.
Lees meer


POP, Communicatie en gemak als kritische succesfactoren

Het voeren van POP-gesprekken is in Nederland inmiddels gemeengoed. Als iedere organisatie haar CAO naleeft, zou er in 2004 met maar liefst 2,8 miljoen Nederlanders een POP-gesprek gevoerd zijn.
Lees meer


Ligt het aan de Klant of is er met mij iets aan de Hand? LSD? Graag!

Een medewerker van de afdeling Klantadvies merkt steeds maar weer dat emotionele verhalen van klanten hem erg raken. Zijn overtuiging is dat dat geen goede zaak is. Hij probeert zijn gesprekken continu zakelijk en objectief te voeren maar merkt dat hem dat veel moeite kost. Aan het einde van de dag is hij moe en teleurgesteld. ‘Kan ik dit werk nog wel aan?’ vraagt hij zich af.
Lees meer


Fundament voor Professionele Ontwikkeling

Goed opgeleid, ambitieus, gedreven werker, sociaal vaardig, weet wat hij wil. Aangenomen als jong talent, met als opdracht om eens een flinke nieuwe wind door de tent te laten waaien. Zijn carriëre lijkt een inkoppertje!
Lees meer


Action Learning & Management Development

Door het bijwonen van lezingen, surfen op internet en het lezen van bestsellers van goeroes blijven managers op de hoogte van de nieuwe theorieën. Nu is papier geduldig en is ‘weten’ en ‘kennen’ totaal iets anders dan ‘kunnen’ en ‘zijn’.
Lees meer


Doe ik wat ik wil of sta ik stil?

Gaan voor je doel, jezelf blijven ontwikkelen, vooral niet stilstaan. En toch ook gelukkig zijn met waar je al bent. Met deze schijnbare tegenstrijdigheden worstelden veel deelnemers in haar trainingen, zo ontdekte Anoek Gerlings, trainer bij Van Harte & Lingsma.
Lees meer


Persoonlijk Leiderschap begint in Jezelf, bij Jezelf

'Be the change you want to see in the world', stelde Mahatma Gandhi. Deze geestelijke leider is een voorbeeld van iemand die leefde vanuit zijn eigen kracht.
Lees meer


Personal Branding: Het sterke merk jij

Hoe maak je jezelf zichtbaar in een professionele omgeving? "Mensen zijn bang dat ze zichzelf teveel op de borst kloppen als ze zich profileren", zegt Karin Leithuijser. Zij is senior trainer en coach bij trainingsbureau Van Harte & Lingsma en stond aan de wieg van de nieuwe training Personal Branding.
Lees meer


Cultuurverandering als sleutel tot persoonlijke ontwikkeling

"Elke leider loopt het gevaar van zelfvoldaanheid, isolement en gebrek aan kritiek. Dat is zeker waar. Er wordt vreselijk geslijmd met de leiders. Eerst had ik dat niet door, maar op een dag zag ik het heel scherp. Mensen proberen een wit voetje bij je te halen.. "
Lees meer


Goed managen kun je leren

Een opvolger in een MKB-familiebedrijf, nu nog manager van een afdeling, wil een goede manager zijn, voordat hij over drie jaar eindverantwoordelijke is. Een manager van een productieafdeling in een grote onderneming wil ook goed managen, als opmaat voor zijn volgende carrierestap.
Lees meer


Je hoeft niet alles te kunnen

Wat zijn persoonlijke vaardigheden? Hoe persoonlijk zijn ze? Wat is er wel en wat niet te ontwikkelen? En hoe doe je dat op een manier die bij je past? Nicole Eggermont, directeur training en opleiding bij Schouten & Nelissen Vaardigheden, schreef er een boek over..
Lees meer


Goed managen kun je leren...

Een opvolger in een MKB-familiebedrijf, nu nog manager van een afdeling, wil een goede manager zijn, voordat hij over drie jaar eindverantwoordelijke is. Een manager van een productieafdeling in een grote onderneming wil ook goed managen, als opmaat voor zijn volgende carrièrestap.
Lees meer


De mythe van het 'gaan voor de zaak'

'Gaan voor de zaak', wat is dat? En waarom verwacht het management dat eigenlijk van de medewerkers? Managers moeten juist zelf 'gaan' voor de zaak. Hun verantwoordelijkheden kunnen ze immers niet afschuiven, daarvoor zijn ze juist managers geworden.
Lees meer


Communiceren in verandering

Een groeiend en bloeiend bedrijf, goede jaarcijfers, een mooie omzet, een leuk team: alles loopt prima. Soms voel je een licht gevoel van trots, want jij bent manager van de vijftig collega's die er werken..
Lees meer


Randstad maakt werk van opleidingen

Randstad wil de "beste mensen" in dienst hebben, maar ze vooral in dienst hóuden. Dat gebeurt met persoonlijke ontwikkelingsplannen en uiteraard ook via opleidingen en trainingen. Met die opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden probeert de organisatie zich op de arbeidsmarkt te onderscheiden.
Lees meer


Leve de Prestatiemeting!

Het is een heerlijke tijd voor controllers, want prestatiemeting is in. Waar je ook werkt: in de financiële sector, de industrie, de zakelijke dienstverlening, de politie, de zorg, het onderwijs, overal is expliciete prestatiemeting zichtbaar (Vosselman 2005).
Lees meer


Organisaties Leren(d) Veranderen

Voor veel managers en medewerkers is het een bekende situatie: binnen deze sterk veranderende maatschappij is werken aan persoonlijke ontwikkeling cruciaal.
Lees meer


ZEPcompany: plaatst jezelf out of the box!

Trendanalisten weten het al; in de komende jaren zal 25% van de beroepsbevolking weer gaan jobhoppen, na een recessieperiode waarbij professionals bleven zitten waar zij zaten.
Lees meer


Electronic Learning Performance System

“In een verhaal over Einstein vraagt een verslaggever hem om zijn telefoonnummer. ‘Natuurlijk’, antwoordt Einstein. Hij pakt het telefoonboek, zoekt het nummer op, schrijft het op een papiertje en geeft het aan de verslaggever. Stomverbaasd reageert die: ‘U wordt gezien als de slimste man van de wereld en u kunt uw eigen telefoonnummer niet onthouden?’ Einstein antwoordt:.. ‘
Lees meer


De Kansen voor de Human Resources Manager

In 2001 heeft Krauthammer International onderzoek gedaan naar het imago van de human resources functie. Doel was na te gaan hoe medewerkers staan tegenover human resources verantwoordelijken, hun hiërarchische niveau, beslissingsmacht en bijdrage aan de strategie. Doel van het onderzoek was ook om erachter te komen in welke mate er voor HR managers een soort ‘glazen plafond’ bestond. Nu komt Krauthammer met de resultaten van een nieuw onderzoek.
Lees meer


Opleiding en Training van het Financieel Management

Terugkijkend kan vastgesteld worden dat er in de afgelopen jaren veel veranderd is in de financiële wereld. Op het eerste gezicht zou men zelfs kunnen vermoeden dat de behoefte aan opleidingen en trainingen voor het financieel management is verminderd..
Lees meer


Philippe Naert van Tias: 'Wij maken de McKinsey's van deze wereld overbodig'

Nu het wat minder goed gaat met de economie bezuinigen bedrijven onder meer op hun opleidingen. 'Fout,' vindt directeur Philippe Naert van Tias Business School, leverancier van tal van vervolgopleidingen. 'Er moet juist méér in kennis en mensen worden geïnvesteerd.'
Lees meer


Loopbaangesprek: kort en krachtig

Loopbaangesprekken hebben doorgaans een sterk inventariserend karakter (vaak ook met uitgebreide formulieren) maar de uitkomsten zijn meestal zeer vrijblijvend. Geen wonder dat deze gespreksvorm na een flitsende introductie al snel als nodeloos verplichtend en tijdverspillend wordt ervaren….
Lees meer


Management by Spreadsheet

De afgelopen decennia zijn gekenmerkt door onrust in onze financiële wereld. Schandalen binnen bedrijven die creatief – zeg maar gerust frauduleus – met hun jaarcijfers zijn omgegaan, hebben (financiële) wonden in onze maatschappij achtergelaten.
Lees meer


Durf Duurzame Effectiviteit te Eisen bij Opleiding-op-Maat

Nederlandse bedrijven en non-profitorganisaties investeren miljoenen als het gaat om management, leiderschap en persoonlijke effectiviteit. Zowel beginnende professionals als ervaren managers worden naar opleidingen, trainingen en cursussen gestuurd met vele goede intenties en mooie doelstellingen, maar het ‘terugval-verschijnsel’ is bekend.
Lees meer


Stop met trainen!

"Volgens mij gooi ik 50% van mijn opleidingsbudget zo in het water" zo verzucht de gemiddelde P&O-er zich wel eens. En deze uitspraak onderschrijven we direct. Bezint voor u begint is ons motto.
Lees meer


Filosoferen is goed voor Managers

Belangstelling voor filosofie is niet vanzelfsprekend, bij managers en organisatiekundigen. Filosofie is immers niet 'nuttig', zoals Bedrijfskunde, ICT of Marketing. Diepzinnige vragen, zoals: "Waarom is er Iets - en niet veeleer Niets?", zijn misschien wel grappig of verrassend, maar zij leveren geen bruikbare tips of 'handvatten' voor beleid.
Lees meer


Maak Werk van Geluk op je Werk

Gelukkige mensen zijn productiever, creatiever, innovatiever en beter bestand tegen werkdruk. Organisaties besteden daarom steeds meer aandacht aan het geluk van medewerkers. “Als mensen onvoldoende gelukkig zijn in hun werk, heb je daar als werkgever of leidinggevende concreet last van”.
Lees meer


Duurzame HR

Mensen willen ook binnen de organisaties waar zij werken actief bijdragen aan een betere wereld. Dat biedt HR de kans om de ontwikkeling van medewerkers zodanig te sturen dat zij hét verschil maken voor een duurzame organisatie én voor een duurzame wereld!
Lees meer


Een goede coach is lui

Als managen de dingen goed doen is, dan is leidinggeven de goede dingen doen. Coachen ligt dichter bij leidinggeven dan bij managen. Het is ook mens / medewerker georiënteerd en gericht op het ‘raken’ van medewerkers om zich persoonlijk en professioneel te ontwikkelen. In dit artikel komen een aantal basisvaardigheden en houdingsaspecten aan de orde die een coach onderscheiden van een goede coach.
Lees meer


“It takes two to tango” als het om leren gaat

Wie wil investeren in het organisatie-, verander- en vernieuwingsvermogen van zijn organisatie kan voor zijn adviseurs en managers vaak goed terecht bij ‘open’ leerprogramma’s. Echter, open opleidingen dekken niet altijd de investeringsbehoefte.
Lees meer


Coaching en coaches steeds professioneler

Coachen is een betrekkelijk jong vak dat in hoog tempo professionaliseert. Dit hangt samen met de toenemende druk die zowel managers als medewerkers in organisaties ervaren.
Lees meer


Anticyclisch opleiden, doen!

De economische storm die de wereld teistert lijkt nog lang niet te gaan liggen. Al zijn de ergste klappen in de financiële wereld nu misschien gevallen, de echte economie maakt zich op voor een moeilijke periode. Ten tijde van economische neergang zien we bedrijven en individuele kandidaten voor bedrijfsopleidingen en bachelor- of masterstudies plots kopschuw worden. Opleidingsplannen worden op de lange baan geschoven, budgetten bevroren. En dat terwijl het nu juist essentieel is om in medewerkers te investeren. Moeilijke tijden vragen immers om competent personeel en om het vasthouden en ontwikkelen van talent. Daarbij moet opleiden niet worden gezien als een kostenpost, maar als een investering die dubbel en dwars wordt terugverdiend.
Lees meer


Afspraak als leidraad

Het functionerings- en beoordelingsgesprek is een alom bekend gesprek in organisaties. Deze gesprekken kunnen niet zonder eerder gemaakte afspraken over zowel taken als doelen en vaak ook over competenties...
Lees meer


Afgestudeerd is Uitgestudeerd?

Lerende organisaties staan volop in de belangstelling. Het inzicht breekt door dat alleen organisaties met een hoogontwikkeld leervermogen overeind zullen blijven. Continu lerende individuen zijn daarin een noodzakelijke maar geen voldoende voorwaarde. Pas als de individuele leerervaringen worden gedeeld met collega's en geïntegreerd in het voortbrengingsproces van producten en diensten, is sprake van een lerende organisatie. Een goede Masteropleiding leert deelnemers te leren en sluit aan op individuele en collectieve leerbehoeften.
Lees meer


Coachen op Wetenschappelijke Basis

Vorig jaar september startte Schouten & Nelissen University de nieuwe opleiding Master Coaching in Organisaties (MCO). De masteropleiding biedt wetenschappelijke kennis en achtergronden op het gebied van coaching en slaat een brug tussen wetenschap en coachingspraktijk. Dit was precies waar deelnemer Hans Kroeze (senior-ICT-Auditor bij UWV) naar op zoek was.
Lees meer