Werken bij Unilever best voor carrière


Deze rubriek wordt verzorgd door Managersonline.nl, het grootste internet-magazine
voor directeuren en managers. www.managersonline.nl

Welke bedrijven plaveien de weg naar de top? Intermediair vroeg ruim
tachtig recruiters naar de beste bedrijven om carrière te maken.
Dat zijn bedrijven waar strategisch denken, management en het politieke spel het best worden bijgebracht. Unilever eindigt in deze verkiezing op de eerste plaats gevolgd door Shell en PricewaterhouseCoopers. De top-10 (eigenlijk
top-11) is als volgt:
1. Unilever
2. Shell
3. PricewaterhouseCoopers
4. ABN Amro
5. ING
5. McKinsey
6. KPMG
7. General Electric
8. Philips en Rabobank
9. Accenture
10. Deloitte

Horeca start glimlachcursus voor medewerkers Geen chagrijnige serveersters en barmannen meer: de glimlach moet weer terug in de horeca. Dat vindt Koninklijke Horeca Nederland (KHN). De brancheorganisatie werkt daarom aan een
glimlachcursus voor horecamedewerkers. Volgens KHN is er te vaak sprake van een ongastvrije sfeer in kroegen en restaurants. De brancheorganisatie vindt dat de mensen die moeite hebben met glimlachen niet geschikt zijn voor de 'gastvrijheidindustrie'. Om deze mensen toch een handje te helpen is KHN een lachcursus aan het ontwikkelen. Wanneer de cursus start is nog niet bekend.

 

Nederlandse werknemer minst ambitieus


Nederlandse werknemers zijn minder gericht op carrière maken dan hun Europese collega's. Nog niet een op de tien Nederlanders (9 procent) is bereid "bijna ten koste van alles" een stap verder te komen in hun werk. Terwijl van de Europese werknemers gemiddeld 22 procent er vrijwel alles voor over heeft om carrière te maken. De Italianen zijn het meest ambitieus: van hen heeft meer dan eenderde bijna alles over voor het werk. Dat blijkt uit een onderzoek van vacature-website Stepstone onder ruim 1800 werknemers in Europa, van wie circa driehonderd uit Nederland.

Werknemers houden niet van flexibele werkplek


De flexibele werkplek is niet populair onder werknemers. Zeven van de tien Nederlanders hechten aan een vaste werkplek op kantoor. Driekwart van de werknemers richt die werkplek bovendien in met persoonlijke foto's. Het merendeel van de mannelijke werknemers geeft aan het liefst een werkkamer te delen met iemand van het andere geslacht. Dat blijkt uit onderzoek van het RTL 5-programma 'De Werkplek'. Volgens uitvoerend producent Jelte Maarten Bol is het niet vreemd dat mensen vast-houden aan een vaste stek op kantoor.
"Onbekend maakt immers onbemind. De tendens is echter dat er steeds meer mobiele werk-plekken zullen komen. Het is dus van belang dat bedrijven zich hier op gaan voorbereiden." Uit de peiling komt verder naar voren dat driekwart van de medewerkers op kantoor meer koffie drinkt dan thuis. Bovendien hebben de meeste werknemers liever niet te veel bemoeienis van hun superieuren: 69 procent wil dat de leidinggevende in een aparte ruimte bivakkeert.

Managers weten slecht te motiveren


De gemiddelde werknemer in Nederland vindt dat de capaciteiten van zijn leidinggevende tekort schieten. Terwijl de werknemer de verstandhouding
met zijn leidinggevende waardeert met een 6,6, krijgt 'de chef' wat betreft motiva-tie, begeleiding en het geven van positieve feed-back, respectievelijk een 5,6, een 5,8 en een 5,9. Dat blijkt uit cijfers van de NationaleTevredenheidsindex. De Nationale Tevredenheidsindex is de grootste bron voor benchmarkcijfers op het gebied van de tevreden-heid van werknemers in Nederland. De bench-mark
is een initiatief van het bureau Effectory, dat medewerker- en klanttevredenheidsonder-zoeken uitvoert.

Relationele vaardigheden net zo belangrijk als prestaties


Veel managers zijn geobsedeerd door meetbare en directe resultaten. Aandacht voor relationele vaardigheden komt dikwijls op de tweede plaats. Als daar al op gelet wordt. Die visie is veel te beperkt en ongenuanceerd, schrijven Timothy
Butler van de Harvard Business School en James Waldroop van adviesburo Peregrine Parnters in het maandblad Harvard Business Review. Relationele vaardigheden zijn voor iedereen en op alle afdelingen van belang voor de kwaliteit
van het werk. Managers kunnen de productiviteit opvoeren door gebruik te maken van de relationele vaardigheden van hun medewerkers. De auteurs onderscheiden een viertal dimensies
in deze vaardigheden.
1. Invloed. In staat zijn om anderen te overtuigen of voor je te winnen.
2. Interpersoonlijk faciliteren, Goed aanvoelen waar anderen vastzitten en
vervolgens hulp (doen) geven. Mensen met deze vaardigheden weten voor welk werk anderen geschikt zijn en hoe je dat het beste kunt verdelen.
3. Relationele creativiteit. Vaardigheid om contact te maken met grote groepen mensen. Dat kan als ghostwriter zijn of bijvoorbeeld als begenadigd spreker.
4. Teamleiderschap. Gemakkelijk en goed om kunnen gaan met andere teamleden. Vormen een bindende factor. In een goed team moeten volgens de auteurs alle vier vaardigheden evenwichtig vertegenwoordigd zijn.

Knikken maakt zelfverzekerder


Niet zeker van uw zaak? Knik eens met uw hoofd. Grote kans dat u automatisch zelfverzekerder wordt. Onderzoekers aan de Ohio State University in de Verenigde Staten ontdekten dat hoofdknikken - en schudden de gedachten beïn-vloedt.In het onderzoek kregen de proefpersonen een koptelefoon op en moesten ze al knikkend of schuddend naar een verhaaltje luisteren. Om de proefpersonen af te leiden van het eigenlijke doel van de studie werd ze verteld dat ze mee deden aan een onderzoek naar de kwaliteit van koptelefoons. Het knikken en schudden zou zogenaamd dienen om de bewegingen van hardlopen
te simuleren. Hoofdwiegend luisterden de proefpersonen naar een betoog over het invoeren van een identificatieplicht. De helft van de proefpersonen hoorde
een sterk argument voor de invoering, terwijl de andere helft juist een zwak argument kreeg voor-geschoteld. Achteraf bleek dat de knikkers die het sterke argument hadden gehoord enthousiaster vóór de invoering waren dan de schudders.En voor het zwakke argument gold dat de knikkers er zekerder van waren dat een ID-plicht een slecht idee is. Kennelijk zorgt het knikken ervoor dat u zekerder van uw zaak bent. (bron: Journal of Personality and Social Psychology)