Hoe blijf je stress de baas?

George Kerkhoven is trainer bij GITP Opleidingen en verzorgt trainingsprogramma's voor persoonlijke vitaliteit en stressreductie

Trainer George Kerkhoven werkt in zijn trainingen met HeartMath, een biofeedbackmethode. Deze werkwijze helpt stressreacties een positieve en gezonde draai te geven. Het grote voordeel is dat je zo je energiebalans en prestatievermogen duurzaam verbetert.

Stress en werkdruk zijn de grote ziekmakers van deze tijd. Continu onder stress staan, leidt tot steeds slechtere prestaties. Dagelijks onder hoge druk goed presteren, lukt alleen als je metaal, fysiek en emotioneel in balans bent. 'Veel mensen ervaren hun werkomstandigheden als belastend', weet Kerkhoven. 'Maar, we laten ons vaak ook gek maken door die omstandigheden.' Dat is volgens de trainer echt niet nodig. Je kunt er zelf veel aan doen om de werkdruk het hoofd te bieden.

Fundamenteel andere methode


De omstandigheden waarin je werkt, zijn lastig te veranderen: je baas is een neuroot, je collega's mopperen alleen maar of je hebt het zo druk dat je niet meer de energie hebt om je sporttas in te pakken laat staan te gaan sporten. 'Waar je wel iets aan kunt doen', zegt Kerkhoven, 'zijn je gedachten hierover en je eigen instelling.' Dat is al langer bekend uit de Neurolinguïstisch Programmeren (NLP). HeartMath is een biofeedbackmethode die verder gaat. Deze methode laat zien dat stress en negatieve gedachten zich uitdrukken in een verstoord hartslagritme. Een geblokkeerde mentale helderheid is het gevolg daarvan. De benaderingswijze van stress en vitaliteit via HeartMath verschilt fundamenteel van andere methoden, waarbij het vaak gaat om stressreductie door ontspanning, rust, timemanagement, psychologische training of sport. Wat je hier leert is om je reactie op stressvolle situaties fundamenteel te veranderen.

Hartslag zelf sturen


'Het principe van HeartMath is eenvoudig', legt Kerkhoven uit. 'Door met het juiste gevoel te leren reageren, versterk je je mentale helderheid, strategische denkkracht, besluitvaardigheid en communicatie met anderen. Door vitale gedachten te ontwikkelen, kun je je performance verbeteren. Vitale gedachten ontstaan door de samenwerking van hart en hersens. Het hart is een autonoom neuraal netwerk dat communiceert met én invloed uitoefent op ons brein. Wetenschappers ontdekten dat je met een regelmatig hartritme op je best bent en de beste prestaties levert. Je kunt je beter concentreren en helder denken.'
In trainingen leert Kerkhoven mensen hoe ze hun hartritme zélf kunnen sturen en daarmee stress de baas te blijven. 'Met soft- en hardware kun je je hartslag op je eigen pc zichtbaar maken. Daarmee heb je een instrument om jezelf te coachen. Het trainen van een gezond hartritme is mogelijk met vrij eenvoudige oefeningen. Het mooie is dat je je vorderingen direct op het scherm kunt volgen. Mensen die ermee werken, zijn vrij snel in staat om voor een regelmatig hartritme te zorgen'.
Deze innovatieve benadering van stressreductie en persoonlijke ontwikkeling is volgens Kerkhoven veelbelovend. 'De methode wordt al vijftien jaar met succes toegepast bij tal van grote ondernemingen. Bovendien toont wetenschappelijk onderzoek aan dat het werkt. Vermoeidheid en stress nemen af, een scherpere focus ontstaat. Heartmath is kortom een veelbelovend instrument om stress de baas te worden!