Coachen op Wetenschappelijke Basis

Vorig jaar september startte Schouten & Nelissen University de nieuwe opleiding Master Coaching in Organisaties (MCO). De masteropleiding biedt wetenschappelijke kennis en achtergronden op het gebied van coaching en slaat een brug tussen wetenschap encoachingspraktijk. Dit was precies waar deelnemer Hans Kroeze (senior-ICT-Auditor bij UWV) naar op zoek was.

Hans: “Ik werk als IT-auditor op de accountantsafdeling bij UWV (Uitvoering WerknemersVerzekeringen). De accountants van deze afdeling voeren interne audits uit, onder meer doormiddel van gesprekken en interviews. Ik coach een aantal collega’s op het gebied van gedragsvaardigheden en persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast geef ik trainingen kwaliteitszorg en ISO auditing, waarbij ik onder andere de sociale vaardigheden behandel. Tijdens het coachen en het geven van de trainingen miste ik de theoretische achtergrond van de praktische vaardigheden die ik onderwees. Dus ben ik op zoek gegaan naar een opleiding.” Aangezien Hans al eerder via UWV opleidingen bij Schouten & Nelissen had gedaan, kwam hij al snel uit op de mastermodule ‘Psychologie in 7 dagen’ van Schouten & Nelissen University. “Deze opleiding is me heel goed bevallen”, vertelt Hans. “Er waren interessante docenten met goede verhalen. Het was echt zeer interessant! Tijdens deze opleiding hoorde ik over de MCO. Dat was hét antwoord op mijn behoefte aan wetenschappelijke achtergronden. Inmiddels zit ik al aan het einde van het eerste jaar!”

De brug tussen theorie en praktijk

Mirjam Klein Wassink is de inhoudelijk coördinator van de MCO. Met haar wetenschappelijke achtergrond (studie psychologie en promotie), haar netwerk binnen de universiteit en haar werkzaamheden als coach was zij hiervoor ook de ideale persoon. Mirjam: “Eigenlijk bestaat er veel wetenschappelijke kennis die relevant is voor coachen. Het is alleen niet gemakkelijk toegankelijk voor coaches. Er is een kloof tussen de universiteit en wat daar via onderzoeken aan kennis wordt vrijgegeven, en de mensen die er iets aan kunnen hebben. MCO slaat daar een brug tussen.”

Coach de coach

MCO bestaat uit vijf modules, met elk zeven bijeenkomsten. Daarna schrijven de deelnemersde masterthesis. De totale doorlooptijd is twee jaar. De opleiding bestaat niet alleen uit bijeenkomsten. Hans: “Je hebt je eigen coach, waarmee je alles bespreekt. Daar leer je veel van, ook over je eigen handelings- en gedragsvaardigheden.” Mirjam vult aan: “Het is ook een onontbeerlijke ervaring voor elke coach om zelf gecoacht te worden. Dan weet je gewoon hoe dat is.” Verder zijn er inter intervisiegroepjes, waarbij de deelnemers met elkaar over diverse praktijkthema’s praten. En gedurende de gehele opleiding worden er voortgangsgesprekken gehouden met de studiebegeleider.

Evidence-based

MCO is zeker niet alleen theoretisch. Mirjam: “Ik heb naar docenten gezocht die, naast datze een goed verhaal kunnen houden, ook de stof kunnen toepassen op de praktijk. Op die manier krijgen coaches wetenschappelijke kennis en kunnen ze van daaruit goed onderbouwd- ‘evidence-based’ dus- handelen.” Hans: “Daarnaast is er veel interactie. Het scheelt ook veel dat de bijeenkomsten niet in een grote collegezaal zijn met veel studenten, maar in een kleine groep.” Mirjam: “De opleiding blijft zich ontwikkelen. Zo zijn er bijvoorbeeld nieuwe interventietechnieken bijgekomen. Ook blijven we zoeken naar nog meer geschikte docenten. Mensen kunnen veel kennis hebben, maar ze moeten het ook kunnen overbrengen.”

Tevreden deelnemers“

En dat kunnen de huidige docenten”, beaamt Hans. “De docenten zijn van zeer goede kwaliteit. Het is elke keer weer een feest! Het zijn echt mensen die verstand van zaken hebben. Daarnaast zijn ze sociaal vaardig en boeien ze met hun voorbeelden en verhalen, maar ook met hun uitleg van de theorie.” “Hans is niet de enige die enthousiast is”, vertelt Mirjam. “De evaluaties van de deelnemers zijn hoog, zeker voor zo’n nieuwe opleiding!”

De vraag

Coaches in organisaties hebben behoefte aan meer informatie over de wetenschappelijkeachtergronden van het menselijk gedrag. Deze wetenschappelijke kennis is echter vaak ontoegankelijk.

De oplossing

Tijdens de Masteropleiding Coaching in Organisaties maken deelnemers kennis met demeest actuele inzichten. Ze leren hoe kennis over gedrag en gedragsverandering vertaaldkan worden naar de coachingspraktijk en hoe ze adequaat kunnen interveniëren vanuit eenheldere, academische visie.

Het resultaat

Deelnemers kennen de nieuwste wetenschappelijke inzichten van mens, gedrag en gedragsverandering in de arbeidscontext. Deelnemers kunnen deze kennis naar de praktijk vertalen. Deelnemers kunnen vanuit een heldere visie op coaching en op hun rol als coach adequaat interveniëren.