2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  

2018


2012

3Continent Master of Global Management

In september 2011 is in Antwerpen een eenjarige master na master opleiding in Global Management van start gegaan die nergens anders te vinden is: studeren op 3 continenten, telkens 4 maanden lang, en dit met een groep van 23 'global minded' afgestudeerde masters. Een 'tour de force' om een dergelijk intensief studieprogramma met 3 global partner business scholen te ontwerpen, als gelijkgestemden, en bovendien de master opleiding door de drie regionale onderwijsinstanties te hebben laten erkennen.
Lees meer


Ik heb geleerd hoe een financieringssystematiek doorwerkt in een organisatie

Klaas den Oudsten (55 jaar), business controller bij een penitentiaire inrichting, heeft de postgraduate opleiding tot Certifi ed Public Controller (CPC) van het Zijlstra Center aan de Vrije Universiteit in Amsterdam gevolgd. Deze deeltijd opleiding duurt anderhalf jaar en is bedoeld voor controllers, financieel adviseurs, leidinggevenden en (beleids)adviseurs in de publieke en non-profitsector. Aansluitend is het mogelijk in één semester de opleiding tot Master of Science (MSc) in Accounting & Control af te ronden. De eerstvolgende groep gaat in januari 2013 van start.
Lees meer



2011

Betere manager en gesprekspartner dankzij MBA-opleiding

Een groeiend aantal mensen begint naast hun werk met een Master of Business Administration (MBA-)opleiding. De belangrijkste redenen: het vergroten van carrièrekansen, het verbreden van de eigen visie en behoefte aan persoonlijke ontwikkeling.
Lees meer


Een Masterstudie is een appèl op hoofd, hart en handen

Mensen besteden een belangrijk deel van hun leven aan werk en ontlenen voor een deel daaraan hun geluk, identiteit en zelfrespect. Tegelijkertijd is er met de huidige economische crisis veel kritiek ontstaan op het functioneren van het bedrijfsleven en – in dat verlengde – op de business schools waar de leiders van de toekomst worden opgeleid. Zijn de huidige leidinggevenden te veel gericht op korte termijn resultaten, waarbij de consequenties op lange termijn uit het oog worden verloren? Letten ze daarbij op de consequenties voor alle belanghebbenden, of vooral op de consequenties voor hun eigen portemonnee?
Lees meer


Vraag en aanbod in de wereld van leven lang leren

Europa en de Verenigde Staten positioneren zich als kenniseconomieën. Hierin vormen kenniswerkers de spil. Om hun expertise te onderhouden moeten deze kenniswerkers hun ‘leven lang’ blijven leren. Over de wenselijkheid van deze voorstelling van zaken valt weinig af te dingen. Over de werkelijkheid des te meer.
Lees meer


Samenleving vraagt om goed opgeleide managers

Waarom nog een opleiding volgen als je al geruime tijd werkzaam bent, een verantwoordelijke baan hebt en een volle agenda? Veel leidinggevenden en professionals zijn van mening dat ze op basis van hun werkervaring en in het verleden gevolgde opleidingen voldoende kennis en kunde in huis hebben om goed te kunnen functioneren. De praktijk leert echter dat opleidingen en cursussen uit het verleden vaak niet meer voldoende zijn om met de voortdurend veranderende vragen en eisen van politiek en maatschappij om te gaan.
Lees meer


Kennis in lagen

Sinds vele jaren worden in Nederland masteropleidingen aangeboden voor managers. In deze opleidingen wordt met name bedrijfskundige kennis ? doorgaans op het niveau van HBO of post-HBO - overgedragen. De bekendste zijn de MBA- (master of business administration) opleidingen. Deze postiniti?le masteropleidingen maken geen deel uit van het initiële, door de overheid gefinancierde, onderwijs.
Lees meer


Moderne leiders vragen ander soort MBA

Op vele plekken in de wereld vindt een soort uitputting plaats. Niet alleen worden de natuurlijke hulpbronnen schaarser en verslechtert het milieu, ook steeds meer mensen raken gedemotiveerd of zelfs psychisch, mentaal en emotioneel uitgeput. Als dit zo doorgaat krijgen we steeds vaker te maken met de individuele pijn van mensen en organisaties (werkloosheid, onrust, armoede, burnout, psychische ziekten, “anorexia-scenario’s”) en met de collectieve pijn van de mensheid als geheel (klimaatverandering, droogte, overstromingen, schaarste, natuurrampen, vernietiging).
Lees meer


Leiderschap in perspectief

Leidinggeven kent een aantal verwarrende paradoxen: de manager moet targets halen en goed zijn voor de medewerkers, “Think global, Act local”, veranderen en het overzicht houden, samenwerken en concurreren. De ontwikkelingen in het denken over Management Development vertoont een accentverschuiving van het traditionele managementdenken naar leiderschapsdenken gericht op authenticiteit, creatie en het toevoegen van waarden. In dit artikel onderzoek ik hoe Management Development zich heeft ontwikkeld en zoek ik naar wat nodig is om Management Development in de toekomst effectief te laten zijn.
Lees meer



2010

Een Mastertitel neemt alle twijfel weg

Er is veel kritiek op masteropleidingen en op MBA studenten. Menigeen vraagt zich af of een executive deeltijd masteropleiding toegevoegde waarde heeft. Werkgevers twijfelen of zij de masteropleiding van hun medewerker moeten bekostigen.
Lees meer


Een persoonlijk gesprek over opleidingsmogelijkheden

Master Meetings is hèt event voor professionals en managers om kennis te maken met de topinstituten voor master, MBA, executive programs en post-hbo-opleidingen. Tijdens dit evenement zijn er verschillende mogelijkheden om in contact te komen met opleidingsinstituten en uw behoefte aan nieuwe kennis, verdieping of uw opleidingswensen te bespreken.
Lees meer


Een bachelor diploma op zak. Hoe nu verder?

Studeren naast het hebben van een baan is beslist geen must, maar het biedt wel extra perspectief.
Lees meer


MBA; terecht een veel besproken studie

Aan het begin van de twintigste eeuw werd het bedrijfsleven een steeds complexere aangelegenheid. De omvang en complexiteit van bedrijven groeiden naarmate technologische innovatie, globalisering en gecompliceerde financiële systemen hun intrede deden. Het betekende dat kleinere bedrijven niet meer in hun eentje konden opboksen tegen de uitdagingen die de industrialisatie met zich meebracht.
Lees meer


Amerikaanse en Europese MBA's: zoek de verschillen

Bij de selectie van een MBA programma staat een kandidaat voor een belangrijke keuze: wil hij een Amerikaans of een Europees MBA. Hoewel de verschillen als gevolg van globalisering kleiner zijn geworden, kunnen programmatische en culturele aspecten zwaar wegen in het individuele beslissingstraject.
Lees meer


Selectiecriteria helpen bij keuze masteropleiding

In Nederland kunnen professionals tegenwoordig kiezen uit een groot aanbod van Masteropleidingen, al dan niet in deeltijd. Het wordt moeilijk om door de bomen het bos te zien.
Lees meer


Postbank Master of Marketing biedt added value voor marketeers én....

Postbank staat bekend als de meest succesvolle marketinggeoriënteerde organisatie in de financiële sector. Binnen Postbank zijn zo'n driehonderd hoogopgeleide marketeers direct betrokken bij de ontwikkeling en implementatie van het marketingbeleid. De opleiding Master of Marketing biedt de Postbank marketeers de gelegenheid zich op een zeer hoog niveau te professionaliseren in hun vakgebied.
Lees meer


Focus op het cognitieve element bij Masteropleiding op afstand

'Er is veel aandacht besteed aan de opzet en de studiebelasting. Zo zijn de contactavonden uitsluitend in de avonduren gepland, zodat er geen werktijd verloren gaat'. Een van de argumenten waarmee TSM Business School de Master-op-afstand in de markt zet. Maar wordt een opleiding alleen gekozen op basis van dit criterium? Welke rol speelt de inhoud bij de keuze van een master?
Lees meer


De overheidsmanager aan de studie

De wereld van het openbaar bestuur is een interessante, temeer nu die behoorlijk in beweging is. Hoewel de publieke sector steeds bedrijfsmatiger moet werken, is de beschikbare bedrijfskundekennis, waaruit een Master of Business Administration (MBA)-opleiding bestaat, meestal niet zomaar toepasbaar op organisaties in de publieke sector.
Lees meer


Fundament voor de top

De trainings- en opleidingsmarkt is aan allerlei veranderingen onderhevig. Bepaalde ontwikkelingen vereisen een andere inhoud aan trainingsprogramma's. Alleen die opleidingsinstuten, die hun trainingen en opleidingen aanpassen zullen in staat zijn een grote meerwaarde te leveren aan deelnemers..
Lees meer


Executive Master Programmes

Executive MBA-programma's kosten aanzienlijk meer dan andere deeltijds MBA-opleidingen, en leveren ook veel meer op. Wat is het verschil tussen een Executive MBA en een deeltijd-MBA? En waarin onderscheidt een goede Executive MBA zich van een gewone Executive MBA?
Lees meer


Grote Behoefte aan Specifieke Masteropleidingen

Guus de Mari is senior projectmanager bij Delft TopTech, school of executive education van de TU Delft. In zijn loopbaan heeft hij vele bedrijfsopleidingen ontwikkeld, vooral in de ICT-sector. Sleutelwoorden bij het ontwerpen van een opleiding zijn voor hem:
Lees meer


Competentieontwikkeling voor Agile ICT-professionals

Voor een ICT- professional worden goede sociale en communicatieve vaardigheden steeds belangrijker. De tijden dat een ontwikkelaar niets met de eindgebruiker te maken had lijken door de opkomst van ‘agile’
werkmethoden definitief voorbij.
Lees meer


De Zeven Eigenschappen van de Effectieve Architect

ICT architectuur begint zo langzamerhand volwassen te worden. Er is al veel nagedacht over de succesfactoren van architectuur en inmiddels zijn we met zijn allen ook tot het inzicht gekomen dat effectiviteit van architectuur – en van de architect- niet alleen afhangt van technische hoogstandjes, maar ook van de mate waarin architectuur rekening houdt met de menselijke factor..
Lees meer


Philippe Naert van Tias: 'Wij maken de McKinsey's van deze wereld overbodig'

Nu het wat minder goed gaat met de economie bezuinigen bedrijven onder meer op hun opleidingen. 'Fout,' vindt directeur Philippe Naert van Tias Business School, leverancier van tal van vervolgopleidingen. 'Er moet juist méér in kennis en mensen worden geïnvesteerd.'
Lees meer


Inspirerende en pittige studie

De spoorwegsector is zo divers, veelomvattend en in beweging dat je, als je zinvol bezig wilt zijn binnen deze branche, je moet beperken tot een deelterrein ervan. Ik ben al meer dan 20 jaar, in binnen- en buitenland actief in deze sector en heb mij primair gericht op het beveiligen van treinverkeer op het spoorwegnet.
Lees meer


“It takes two to tango” als het om leren gaat

Wie wil investeren in het organisatie-, verander- en vernieuwingsvermogen van zijn organisatie kan voor zijn adviseurs en managers vaak goed terecht bij ‘open’ leerprogramma’s. Echter, open opleidingen dekken niet altijd de investeringsbehoefte.
Lees meer


Corporate Communication: aiming for the top

The field of corporate communication is maturing. Rather than just producing brochures or websites, communication professionals are exerting real influence on the culture, structure and strategy of organisations. But if they are to be taken seriously by the organisation's management, communication professionals need to be well equipped. The part-time Executive International Master of Science in Corporate Communication at Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) helps these professionals to build practical skills in a managerial setting and gives them an outstanding opportunity for additional career momentum.
Lees meer


De Rol van Masteropleidingen bij Technologische Innovatie

De Nederlandse kenniseconomie verliest momentum: het aantal afgestudeerden in de exacte studierichtingen daalt, de uitgaven voor research & development liggen onder het ambitieniveau van de Europese Unie, Nederland verliest terrein op de ranglijst van Europese kenniseconomieën en de klachten over het universitaire klimaat worden steeds luider. Deze kenschets van een recent verschenen SER advies is tegelijkertijd een uitdaging voor de executive Masteropleidingen van de TU Delft en van de andere technische universiteiten om hierin verandering aan te brengen.
Lees meer


Afgestudeerd is Uitgestudeerd?

Lerende organisaties staan volop in de belangstelling. Het inzicht breekt door dat alleen organisaties met een hoogontwikkeld leervermogen overeind zullen blijven. Continu lerende individuen zijn daarin een noodzakelijke maar geen voldoende voorwaarde. Pas als de individuele leerervaringen worden gedeeld met collega's en geïntegreerd in het voortbrengingsproces van producten en diensten, is sprake van een lerende organisatie. Een goede Masteropleiding leert deelnemers te leren en sluit aan op individuele en collectieve leerbehoeften.
Lees meer


De kracht van integrale HRD

De academy for Learning and Development (A4LD) is een particuliere aanbieder van een integraal ontwikkelprogramma voor de HRD professional. Doelstelling is om het HRD werkterrein te ondersteunen met een totaal aanbod van dienstverlening. Varierend van gevalideerde en certificerende post-HBO leergangen op HRD gebied tot een compleet conceptueel aanbod voor de inrichting van Corporate Academies.
Lees meer