2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  

2020


2012

Financieel economische carrières in Nederland

Tijdens mijn professionele carrière ben ik door financiële professionals en opleiders meerdere malen gevraagd om het Nederlandse onderwijssysteem uit te leggen aan collega's uit o.a. Groot Brittannië, Ierland en de Verenigde Staten. Pas als je deze vraag voorgelegd krijgt en een poging waagt de verschillen met het buitenland uit te leggen, blijkt hoe ingewikkeld we het hebben gemaakt. Hoewel onze overheid getracht heeft aan te sluiten bij het bachelor-mastersysteem om internationale vergelijkbaarheid te bevorderen en in Bologna afspraken zijn gemaakt hoe dit in te richten, is Nederland erin geslaagd het systeem onvergelijkbaar te maken.
Lees meer



2011

Gebruik Goed voor Beter

Wat is het meest succesvolle verhaal dat jij kunt vertellen over je organisatie? Stel je voor dat je op een dag met alle medewerkers zulke verhalen uitwisselt. En stel je voor dat dit leidt tot veranderingen binnen de organisatie, die worden gedragen door alle betrokken medewerkers...
Lees meer



2010

Werkervaring ontmoet academische verdieping

Als professional functioneer je al een behoorlijke tijd prima op de plek waar je zit, maar je wilt je verder ontwikkelen. Je hebt behoefte aan meer verdieping. De basis van gevolgde opleidingen in het verleden en werkervaring in de praktijk zijn niet meer voldoende om met de voortdurend veranderende vragen en eisen van politiek en samenleving om te gaan.
Lees meer


Persoonlijk Ontwikkel Plan, hou het eenvoudig

POP-gesprekken nemen in Nederland een grote vlucht. Bijna iedere maand is er wel een congres over dit gesprekstype en het aantal publicaties is niet meer op één hand te tellen.
Lees meer


ING maakt medewerker tot ondernemer van zijn eigen loopbaan

ING besteedt veel aandacht aan de competentieontwikkeling van zijn medewerkers en heeft daarvoor een geïntegreerd plan ontwikkeld: het Click-Call-Face concept. De reden hiervoor is niet de krapte op de arbeidsmark, want volgens Ton Hopmans, hoofd van het Service Center Learning, creërt een bedrijf zijn eigen krapte als het zijn menselijk potentieel niet optimaal benut.
Lees meer


Strategisch Opleiden

Bedrijven en organisaties besteden gemiddeld rond de 5 % aan opleidingen. Dat betekent dat er een behoorlijke hoeveelheid geld geïnvesteerd wordt in deskundigheidsbevordering van medewerkers. Allerlei vormen van opleiding en training vallen hieronder, van het bijwonen van een seminar tot het volgen van een meerjarige opleiding.
Lees meer


POP, Communicatie en gemak als kritische succesfactoren

Het voeren van POP-gesprekken is in Nederland inmiddels gemeengoed. Als iedere organisatie haar CAO naleeft, zou er in 2004 met maar liefst 2,8 miljoen Nederlanders een POP-gesprek gevoerd zijn.
Lees meer


Executive Master Programmes

Executive MBA-programma's kosten aanzienlijk meer dan andere deeltijds MBA-opleidingen, en leveren ook veel meer op. Wat is het verschil tussen een Executive MBA en een deeltijd-MBA? En waarin onderscheidt een goede Executive MBA zich van een gewone Executive MBA?
Lees meer


Cultuurverandering als sleutel tot persoonlijke ontwikkeling

"Elke leider loopt het gevaar van zelfvoldaanheid, isolement en gebrek aan kritiek. Dat is zeker waar. Er wordt vreselijk geslijmd met de leiders. Eerst had ik dat niet door, maar op een dag zag ik het heel scherp. Mensen proberen een wit voetje bij je te halen.. "
Lees meer


Communiceren in verandering

Een groeiend en bloeiend bedrijf, goede jaarcijfers, een mooie omzet, een leuk team: alles loopt prima. Soms voel je een licht gevoel van trots, want jij bent manager van de vijftig collega's die er werken..
Lees meer


Durf Duurzame Effectiviteit te Eisen bij Opleiding-op-Maat

Nederlandse bedrijven en non-profitorganisaties investeren miljoenen als het gaat om management, leiderschap en persoonlijke effectiviteit. Zowel beginnende professionals als ervaren managers worden naar opleidingen, trainingen en cursussen gestuurd met vele goede intenties en mooie doelstellingen, maar het ‘terugval-verschijnsel’ is bekend.
Lees meer


Afspraak als leidraad

Het functionerings- en beoordelingsgesprek is een alom bekend gesprek in organisaties. Deze gesprekken kunnen niet zonder eerder gemaakte afspraken over zowel taken als doelen en vaak ook over competenties...
Lees meer