2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  

2019


2012

ZorgSaam en Transfergroep Rotterdam: goed voor elkaar

Stichting ZorgSaam is, na eerdere goeder ervaringen met Transfergroep Rotterdam, een Management development-trject aan. Wij spraken met Jos Mank (Hoofd Opleidingen) en Nazli Atmaç-Yigit (Projectleider ‘Belevingsgericht werken’) over het huidige opleidingsbeleid, hun visie op ontwikkeling en de toekomst Bij ZorgSaam.
Lees meer



2011

Master of Sports

Sport speelt ontegenzeggelijk een belangrijke rol in onze maatschappij. Deze stelling wordt bijvoorbeeld gerechtvaardigd door het deel van de Nederlandse bevolking dat op enige wijze betrokken is bij sport. Zo doet 8 procent sportvrijwilligerswerk, 65 procent kijkt sport op tv en 34 procent is lid van een sportvereniging.
Lees meer


Samenleving vraagt om goed opgeleide managers

Waarom nog een opleiding volgen als je al geruime tijd werkzaam bent, een verantwoordelijke baan hebt en een volle agenda? Veel leidinggevenden en professionals zijn van mening dat ze op basis van hun werkervaring en in het verleden gevolgde opleidingen voldoende kennis en kunde in huis hebben om goed te kunnen functioneren. De praktijk leert echter dat opleidingen en cursussen uit het verleden vaak niet meer voldoende zijn om met de voortdurend veranderende vragen en eisen van politiek en maatschappij om te gaan.
Lees meer


De Gezondheidszorgbranche profileert zich...

De tijden dat er binnen de gezondheidszorg alleen maar werd bijgeschoold om je benodigde punten te halen voor je accreditatie zijn voorbij. Natuurlijk zal vak-inhoudelijke bijscholing altijd noodzakelijk blijven maar het accent ligt nu anders. Ook leidinggevenden en managers willen zich verbeteren.
Lees meer


Gebruik Goed voor Beter

Wat is het meest succesvolle verhaal dat jij kunt vertellen over je organisatie? Stel je voor dat je op een dag met alle medewerkers zulke verhalen uitwisselt. En stel je voor dat dit leidt tot veranderingen binnen de organisatie, die worden gedragen door alle betrokken medewerkers...
Lees meer


Leiderschap in perspectief

Leidinggeven kent een aantal verwarrende paradoxen: de manager moet targets halen en goed zijn voor de medewerkers, “Think global, Act local”, veranderen en het overzicht houden, samenwerken en concurreren. De ontwikkelingen in het denken over Management Development vertoont een accentverschuiving van het traditionele managementdenken naar leiderschapsdenken gericht op authenticiteit, creatie en het toevoegen van waarden. In dit artikel onderzoek ik hoe Management Development zich heeft ontwikkeld en zoek ik naar wat nodig is om Management Development in de toekomst effectief te laten zijn.
Lees meer


Effectief functioneren in een managementteam

Het verhogen van de effectiviteit en efficiency van managers door middel van management trainingen is een ‘hot issue’ waar bedrijven graag gebruik van maken. Het belang van vakinhoudelijke zaken neemt af en er wordt steeds vaker een beroep gedaan op communicatieve vaardigheden. Er wordt in toenemende mate beoordeeld op de effectiviteit van de omgang met medewerkers en hoger management, met klanten en anderen binnen en buiten de organisatie.
Lees meer



2010

Waarin onderscheidt een MSc Bedrijfskunde zich van een MBA?

Sinds de invoering van de Bachelor-Master structuur bieden universiteiten ook masteropleidingen aan. Een aan een universiteit afgestudeerde bedrijfskundige krijgt dan de mastertitel ‘Master of Science’ (MSc). Via enkele universiteiten wordt de masteropleiding Bedrijfskunde ook aangeboden als universitaire managementopleiding voor managers met een afgeronde hbo-opleiding en enkele jaren werkervaring. Waarin onderscheiden deze universitaire MSc-opleidingen zich van andere masteropleidingen voor managers?
Lees meer


Werkervaring ontmoet academische verdieping

Als professional functioneer je al een behoorlijke tijd prima op de plek waar je zit, maar je wilt je verder ontwikkelen. Je hebt behoefte aan meer verdieping. De basis van gevolgde opleidingen in het verleden en werkervaring in de praktijk zijn niet meer voldoende om met de voortdurend veranderende vragen en eisen van politiek en samenleving om te gaan.
Lees meer


Generatie Y en leiderschap

Zo langzamerhand kan een klein boekenplankje gevuld worden met boeken over Generatie Y (en Generatie Einstein) in huidige organisaties. Bedrijven realiseren zich dat deze jonge mensen een ander soort medewerkers zijn dan ze tot nu toe gewend zijn. Ze zijn slimmer, sneller en vinden andere oplossingen. Ze zijn creatief en multidisciplinair en ze weten zich staande te houden in zeer complexe omgevingen. Een generatie supermedewerkers dus? Helaas is er ook een keerzijde. Je moet ze namelijk wel prikkelen anders haken ze snel af. De huidige generatie jonge medewerkers vraagt om aandacht voor persoonlijke en professionele ontwikkeling en om een specifiek soort leiderschap!
Lees meer


Hoera: een conflict

Iedereen binnen een organisatie, en zeker alle leidinggevenden en professionals, heeft op één of andere manier en met enige regelmaat en frequentie te maken met conflicten. Conflicten tussen (twee of meer) collega's onderling, conflicten tussen leidinggevenden en ondergeschikten.
Lees meer


Vodafone en het voordeel van een positief rusteloze bedrijfscultuur

Hoewel Vodafone een jong bedrijf is, heeft het al een roerige historie
achter de rug. En een succesvolle, zoals blijkt uit het verhaal van management development directeur Harry Clevis. De avonturiers van het eerste uur zijn wat ouder geworden en het management development heeft een duidelijke structuur gekregen.
Lees meer


Stork: actieve aandacht voor topmanagement én voor de technici

Ook een technisch gericht bedrijf als Stork heeft commerciële mensen nodig om producten aan de man te brengen en managers om leiding te geven en beleid uit te stippelen. Liefst uit eigen gelederen natuurlijk, want Stork-mensen weten beter dan buitenstaanders wat de bedrijfscultuur is en wat voor mensen er werken. Competentieontwikkeling staat dus bij Stork hoog op de agenda.
Lees meer


ING maakt medewerker tot ondernemer van zijn eigen loopbaan

ING besteedt veel aandacht aan de competentieontwikkeling van zijn medewerkers en heeft daarvoor een geïntegreerd plan ontwikkeld: het Click-Call-Face concept. De reden hiervoor is niet de krapte op de arbeidsmark, want volgens Ton Hopmans, hoofd van het Service Center Learning, creërt een bedrijf zijn eigen krapte als het zijn menselijk potentieel niet optimaal benut.
Lees meer


Strategisch Opleiden

Bedrijven en organisaties besteden gemiddeld rond de 5 % aan opleidingen. Dat betekent dat er een behoorlijke hoeveelheid geld geïnvesteerd wordt in deskundigheidsbevordering van medewerkers. Allerlei vormen van opleiding en training vallen hieronder, van het bijwonen van een seminar tot het volgen van een meerjarige opleiding.
Lees meer


POP, Communicatie en gemak als kritische succesfactoren

Het voeren van POP-gesprekken is in Nederland inmiddels gemeengoed. Als iedere organisatie haar CAO naleeft, zou er in 2004 met maar liefst 2,8 miljoen Nederlanders een POP-gesprek gevoerd zijn.
Lees meer


Action Learning & Management Development

Door het bijwonen van lezingen, surfen op internet en het lezen van bestsellers van goeroes blijven managers op de hoogte van de nieuwe theorieën. Nu is papier geduldig en is ‘weten’ en ‘kennen’ totaal iets anders dan ‘kunnen’ en ‘zijn’.
Lees meer


MBA en Management: Een sterke combinatie

In veel organisaties spelen dezelfde thema's binnen management. Vanwege de moeilijke economie is er veel aandacht voor de verbetering van de interne performance. Sterk terugkerende thema's zijn resultaatgerichtheid, werken met performance-indicatoren, kosten en cash flow, focus op de klant en het uitdragen van ondernemerschap.
Lees meer


Je hoeft niet alles te kunnen

Wat zijn persoonlijke vaardigheden? Hoe persoonlijk zijn ze? Wat is er wel en wat niet te ontwikkelen? En hoe doe je dat op een manier die bij je past? Nicole Eggermont, directeur training en opleiding bij Schouten & Nelissen Vaardigheden, schreef er een boek over..
Lees meer


Randstad maakt werk van opleidingen

Randstad wil de "beste mensen" in dienst hebben, maar ze vooral in dienst hóuden. Dat gebeurt met persoonlijke ontwikkelingsplannen en uiteraard ook via opleidingen en trainingen. Met die opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden probeert de organisatie zich op de arbeidsmarkt te onderscheiden.
Lees meer


Werken bij Unilever best voor carrière

Welke bedrijven plaveien de weg naar de top? Intermediair vroeg ruim tachtig recruiters naar de beste bedrijven om carrière te maken.
Lees meer


Is Interculturele Competentie tegenwoordig een Essentiële Bekwaamheid?

Stephen Covey is een goeroe op het gebied van het verhogen van effectiviteit van organisaties en werknemers. Volgens het weekblad Time is hij één van de 25 meest invloedrijke Amerikanen.
Lees meer


Duurzame HR

Mensen willen ook binnen de organisaties waar zij werken actief bijdragen aan een betere wereld. Dat biedt HR de kans om de ontwikkeling van medewerkers zodanig te sturen dat zij hét verschil maken voor een duurzame organisatie én voor een duurzame wereld!
Lees meer


Een goede coach is lui

Als managen de dingen goed doen is, dan is leidinggeven de goede dingen doen. Coachen ligt dichter bij leidinggeven dan bij managen. Het is ook mens / medewerker georiënteerd en gericht op het ‘raken’ van medewerkers om zich persoonlijk en professioneel te ontwikkelen. In dit artikel komen een aantal basisvaardigheden en houdingsaspecten aan de orde die een coach onderscheiden van een goede coach.
Lees meer


Coaching en coaches steeds professioneler

Coachen is een betrekkelijk jong vak dat in hoog tempo professionaliseert. Dit hangt samen met de toenemende druk die zowel managers als medewerkers in organisaties ervaren.
Lees meer