2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  

2020


2011

Stichting Post HBO Nederland

In Nederland bestaat een zeer omvangrijk aanbod van vele duizenden bedrijfs- en beroepsopleidingen, gericht op de her-, na- en bijscholing voor allerlei sectoren op de arbeidsmarkt. Post HBO-opleidingen vormen daar een substantieel onderdeel van. Het zijn bedrijfs- en beroepsopleidingen voor afgestudeerden met minimaal een vooropleiding op HBO-niveau of voor mensen met een vergelijkbaar werk- en denkniveau op basis van opgedane werkervaring. Deze opleidingen worden zowel verzorgd door contractafdelingen van de reguliere hogescholen als door particuliere opleidingsinstituten.
Lees meer


Kennis in lagen

Sinds vele jaren worden in Nederland masteropleidingen aangeboden voor managers. In deze opleidingen wordt met name bedrijfskundige kennis ? doorgaans op het niveau van HBO of post-HBO - overgedragen. De bekendste zijn de MBA- (master of business administration) opleidingen. Deze postiniti?le masteropleidingen maken geen deel uit van het initiële, door de overheid gefinancierde, onderwijs.
Lees meer


Financieel Economische Post-initiële Masteropleidingen

Doorzichtigheid, accountability en duurzaam ondernemen zijn steeds meer begrippen die een vast onderdeel dienen te zijn van de bedrijfsopzet. Iedere organisatie, profit of non-profit, moet voldoen aan steeds meer criteria om hun stakeholders tevreden te houden. Geld alleen is niet meer zaligmakend.
Lees meer


Parttime bedrijfskunde studeren: de moeite waard?

Als studenten bedrijfskunde gevraagd wordt waarom zij voor een parttime studie bedrijfskunde gekozen hebben, luidt het antwoord meestal dat zij de voorkeur geven aan een brede en praktische studie. Een grote mate van afwisseling in vakken, thema's, literatuur en ook docenten spreekt kennelijk tot de verbeelding.
Lees meer



2010

Waarin onderscheidt een MSc Bedrijfskunde zich van een MBA?

Sinds de invoering van de Bachelor-Master structuur bieden universiteiten ook masteropleidingen aan. Een aan een universiteit afgestudeerde bedrijfskundige krijgt dan de mastertitel ‘Master of Science’ (MSc). Via enkele universiteiten wordt de masteropleiding Bedrijfskunde ook aangeboden als universitaire managementopleiding voor managers met een afgeronde hbo-opleiding en enkele jaren werkervaring. Waarin onderscheiden deze universitaire MSc-opleidingen zich van andere masteropleidingen voor managers?
Lees meer


Integratie van post HBO opleidingen in management development projecten

Post-hbo's kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan management development (MD) trajecten binnen organisaties. Een groeiend aantal bedrijven kiest dan ook voor integratie van deze opleidingen in MD-trajecten. Wat is voor de medewerkers de betekenis van post-hbo voor het MD-beleid? Voorwaarden en kenmerken van een trend besproken.
Lees meer


Leren investeren in mensen

Nederland telt veertig Investors in People gecertificeerde bedrijven en 46 gecommitteerde. Eén hiervan is de divisie training en opleiding van Schouten & Nelissen, een van de grootste opleidings- en adviesbureaus voor persoonlijke en organisatieontwikkeling.
Lees meer


Selectiecriteria helpen bij keuze masteropleiding

In Nederland kunnen professionals tegenwoordig kiezen uit een groot aanbod van Masteropleidingen, al dan niet in deeltijd. Het wordt moeilijk om door de bomen het bos te zien.
Lees meer


De overheidsmanager aan de studie

De wereld van het openbaar bestuur is een interessante, temeer nu die behoorlijk in beweging is. Hoewel de publieke sector steeds bedrijfsmatiger moet werken, is de beschikbare bedrijfskundekennis, waaruit een Master of Business Administration (MBA)-opleiding bestaat, meestal niet zomaar toepasbaar op organisaties in de publieke sector.
Lees meer


De Kwaliteit van Professional Masteropleidingen in het Hoger Onderwijs

In de loop van de jaren zijn in Nederland verschillende typen masteropleidingen voor de werkende professional ontwikkeld. Deze opleidingen hadden voor de invoering van de bachelor- masterstructuur (2003), en in tegenstelling tot de universitaire doctoraalopleidingen, geen wettelijk erkende status.
Lees meer


Grote Behoefte aan Specifieke Masteropleidingen

Guus de Mari is senior projectmanager bij Delft TopTech, school of executive education van de TU Delft. In zijn loopbaan heeft hij vele bedrijfsopleidingen ontwikkeld, vooral in de ICT-sector. Sleutelwoorden bij het ontwerpen van een opleiding zijn voor hem:
Lees meer


Je hoeft niet alles te kunnen

Wat zijn persoonlijke vaardigheden? Hoe persoonlijk zijn ze? Wat is er wel en wat niet te ontwikkelen? En hoe doe je dat op een manier die bij je past? Nicole Eggermont, directeur training en opleiding bij Schouten & Nelissen Vaardigheden, schreef er een boek over..
Lees meer


Randstad maakt werk van opleidingen

Randstad wil de "beste mensen" in dienst hebben, maar ze vooral in dienst hóuden. Dat gebeurt met persoonlijke ontwikkelingsplannen en uiteraard ook via opleidingen en trainingen. Met die opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden probeert de organisatie zich op de arbeidsmarkt te onderscheiden.
Lees meer


Permanente Educatie: Educatieve Carrière of echt een Leven Lang Leren?

Onderzoek toont aan dat in vier van de vijf gevallen mensen een opleiding volgen vanwege hun werk of om een (andere) baan te vinden. De vijfde leert puur uit nieuwsgierigheid. ‘Wie zijn opleiding verwaarloost, loopt de rest van zijn leven kreupel’, zei Plato al.
Lees meer


Maak Werk van Geluk op je Werk

Gelukkige mensen zijn productiever, creatiever, innovatiever en beter bestand tegen werkdruk. Organisaties besteden daarom steeds meer aandacht aan het geluk van medewerkers. “Als mensen onvoldoende gelukkig zijn in hun werk, heb je daar als werkgever of leidinggevende concreet last van”.
Lees meer


Duurzame HR

Mensen willen ook binnen de organisaties waar zij werken actief bijdragen aan een betere wereld. Dat biedt HR de kans om de ontwikkeling van medewerkers zodanig te sturen dat zij hét verschil maken voor een duurzame organisatie én voor een duurzame wereld!
Lees meer


De toekomst van de public Controller

De functie van een public controller is de afgelopen tien jaar enorm geëmancipeerd. De vraag is in welke richting de toekomstige controlfunctie zich gaat bewegen nu er zowel binnen als buiten het vak nieuwe vragen, eisen en organisatieconcepten ontstaan. Dus, wat is de waarde van public control? Het is een uitdaging voor de controller om vanuit een gedegen bedrijfseconomische kennis professioneel mee te denken in de beleidvoorbereiding en –uitvoering.
Lees meer


Afspraak als leidraad

Het functionerings- en beoordelingsgesprek is een alom bekend gesprek in organisaties. Deze gesprekken kunnen niet zonder eerder gemaakte afspraken over zowel taken als doelen en vaak ook over competenties...
Lees meer


De Rol van Masteropleidingen bij Technologische Innovatie

De Nederlandse kenniseconomie verliest momentum: het aantal afgestudeerden in de exacte studierichtingen daalt, de uitgaven voor research & development liggen onder het ambitieniveau van de Europese Unie, Nederland verliest terrein op de ranglijst van Europese kenniseconomieën en de klachten over het universitaire klimaat worden steeds luider. Deze kenschets van een recent verschenen SER advies is tegelijkertijd een uitdaging voor de executive Masteropleidingen van de TU Delft en van de andere technische universiteiten om hierin verandering aan te brengen.
Lees meer