2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  

2019


2011

Het begeleiden van het spelen van het SerendipiteitSpel: geen kinderspel

Toen Wouter Reynaert en Teun van Aken in 2003 beiden als lector van Fontys Hogeschool Personeel en Arbeid werden geïnstalleerd, vroegen zij de aanwezigen: wie heeft zijn loopbaan gepland? Daaruit bleek dat dat bij weinig mensen het geval was. Toch zie je veel producten en instrumenten die te maken hebben met het plannen van loopbanen. Als het dan bij loopbanen niet zozeer gaat om een vooraf vaststaand pad – om loopbaanplanning – waar gaat het dan wel om?
Lees meer


Vraag en aanbod in de wereld van leven lang leren

Europa en de Verenigde Staten positioneren zich als kenniseconomieën. Hierin vormen kenniswerkers de spil. Om hun expertise te onderhouden moeten deze kenniswerkers hun ‘leven lang’ blijven leren. Over de wenselijkheid van deze voorstelling van zaken valt weinig af te dingen. Over de werkelijkheid des te meer.
Lees meer


Transitiemanagement; sleutel tot jouw duurzame samenleving

Jos Timmermans werkt als wetenschapper, adviseur en onderwijsontwikkelaar bij het Dutch Research Institute for Transitions van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij wordt gedreven door de vraag hoe onze maatschappij in de race tussen problemen en oplossingen aan het langste eind kan blijven trekken.
Lees meer


Financieel Economische Post-initiële Masteropleidingen

Doorzichtigheid, accountability en duurzaam ondernemen zijn steeds meer begrippen die een vast onderdeel dienen te zijn van de bedrijfsopzet. Iedere organisatie, profit of non-profit, moet voldoen aan steeds meer criteria om hun stakeholders tevreden te houden. Geld alleen is niet meer zaligmakend.
Lees meer


De Gezondheidszorgbranche profileert zich...

De tijden dat er binnen de gezondheidszorg alleen maar werd bijgeschoold om je benodigde punten te halen voor je accreditatie zijn voorbij. Natuurlijk zal vak-inhoudelijke bijscholing altijd noodzakelijk blijven maar het accent ligt nu anders. Ook leidinggevenden en managers willen zich verbeteren.
Lees meer


MBA: kiezen uit het oerwoud

Een MBA bereidt u voor op een – strategische – management positie, vaak op internationaal gebied. Een beslissing voor een MBA gaat niet over een nacht ijs. Eerst en vooral moet u uw persoonlijke motivatie en omstandigheden aan een onderzoek onderwerpen. Daarna staat u voor de taak het uitgebreide MBA aanbod terug te brengen tot een hanteerbare selectie waaruit u kunt kiezen. Vragen die u zich tijdens dit hele proces stelt zijn bijvoorbeeld: Loont een MBA wel? Wat kan ik met een MBA? Welke soorten MBA zijn er? Wat zijn belangrijke selectiecriteria? Wat kost een MBA en wat zijn de toelatingseisen? Dit artikel geeft u informatie en een checklist waarmee u in staat bent het MBA te kiezen dat het beste past bij uw ambities, leerstijl en omstandigheden.
Lees meer


Effectief functioneren in een managementteam

Het verhogen van de effectiviteit en efficiency van managers door middel van management trainingen is een ‘hot issue’ waar bedrijven graag gebruik van maken. Het belang van vakinhoudelijke zaken neemt af en er wordt steeds vaker een beroep gedaan op communicatieve vaardigheden. Er wordt in toenemende mate beoordeeld op de effectiviteit van de omgang met medewerkers en hoger management, met klanten en anderen binnen en buiten de organisatie.
Lees meer


Parttime bedrijfskunde studeren: de moeite waard?

Als studenten bedrijfskunde gevraagd wordt waarom zij voor een parttime studie bedrijfskunde gekozen hebben, luidt het antwoord meestal dat zij de voorkeur geven aan een brede en praktische studie. Een grote mate van afwisseling in vakken, thema's, literatuur en ook docenten spreekt kennelijk tot de verbeelding.
Lees meer



2010

Een Mastertitel neemt alle twijfel weg

Er is veel kritiek op masteropleidingen en op MBA studenten. Menigeen vraagt zich af of een executive deeltijd masteropleiding toegevoegde waarde heeft. Werkgevers twijfelen of zij de masteropleiding van hun medewerker moeten bekostigen.
Lees meer


Een persoonlijk gesprek over opleidingsmogelijkheden

Master Meetings is hèt event voor professionals en managers om kennis te maken met de topinstituten voor master, MBA, executive programs en post-hbo-opleidingen. Tijdens dit evenement zijn er verschillende mogelijkheden om in contact te komen met opleidingsinstituten en uw behoefte aan nieuwe kennis, verdieping of uw opleidingswensen te bespreken.
Lees meer


Werkervaring ontmoet academische verdieping

Als professional functioneer je al een behoorlijke tijd prima op de plek waar je zit, maar je wilt je verder ontwikkelen. Je hebt behoefte aan meer verdieping. De basis van gevolgde opleidingen in het verleden en werkervaring in de praktijk zijn niet meer voldoende om met de voortdurend veranderende vragen en eisen van politiek en samenleving om te gaan.
Lees meer


Een bachelor diploma op zak. Hoe nu verder?

Studeren naast het hebben van een baan is beslist geen must, maar het biedt wel extra perspectief.
Lees meer


MBA; terecht een veel besproken studie

Aan het begin van de twintigste eeuw werd het bedrijfsleven een steeds complexere aangelegenheid. De omvang en complexiteit van bedrijven groeiden naarmate technologische innovatie, globalisering en gecompliceerde financiële systemen hun intrede deden. Het betekende dat kleinere bedrijven niet meer in hun eentje konden opboksen tegen de uitdagingen die de industrialisatie met zich meebracht.
Lees meer


Het vergelijken van Masteropleidingen

Zijn ze wel te vergelijken is de eerste vraag die dan naar boven komt. Bij het vergelijken of zelfs certificeren van verschillende opleidingen is het heel moeilijk objectieve criteria voor te vinden. In dit artikel worden diverse criteria aangeboden waarmee u voor u zelf kunt bepalen als een aangeboden Masteropleiding voor u de juiste is.
Lees meer


Selectiecriteria helpen bij keuze masteropleiding

In Nederland kunnen professionals tegenwoordig kiezen uit een groot aanbod van Masteropleidingen, al dan niet in deeltijd. Het wordt moeilijk om door de bomen het bos te zien.
Lees meer


Postbank Master of Marketing biedt added value voor marketeers én....

Postbank staat bekend als de meest succesvolle marketinggeoriënteerde organisatie in de financiële sector. Binnen Postbank zijn zo'n driehonderd hoogopgeleide marketeers direct betrokken bij de ontwikkeling en implementatie van het marketingbeleid. De opleiding Master of Marketing biedt de Postbank marketeers de gelegenheid zich op een zeer hoog niveau te professionaliseren in hun vakgebied.
Lees meer


Focus op het cognitieve element bij Masteropleiding op afstand

'Er is veel aandacht besteed aan de opzet en de studiebelasting. Zo zijn de contactavonden uitsluitend in de avonduren gepland, zodat er geen werktijd verloren gaat'. Een van de argumenten waarmee TSM Business School de Master-op-afstand in de markt zet. Maar wordt een opleiding alleen gekozen op basis van dit criterium? Welke rol speelt de inhoud bij de keuze van een master?
Lees meer


De overheidsmanager aan de studie

De wereld van het openbaar bestuur is een interessante, temeer nu die behoorlijk in beweging is. Hoewel de publieke sector steeds bedrijfsmatiger moet werken, is de beschikbare bedrijfskundekennis, waaruit een Master of Business Administration (MBA)-opleiding bestaat, meestal niet zomaar toepasbaar op organisaties in de publieke sector.
Lees meer


De Kwaliteit van Professional Masteropleidingen in het Hoger Onderwijs

In de loop van de jaren zijn in Nederland verschillende typen masteropleidingen voor de werkende professional ontwikkeld. Deze opleidingen hadden voor de invoering van de bachelor- masterstructuur (2003), en in tegenstelling tot de universitaire doctoraalopleidingen, geen wettelijk erkende status.
Lees meer


Management en Economie in Opleiden: theorie is pas nuttig als ze praktisch toepasbaar is

“Je groeit altijd in je werk, maar door mijn opleiding denk ik veel meer na over waarom ik dingen doe zoals ik ze doe, waarom ik bepaalde keuzes maak.” Aan het woord is Johan, teamleider bij een telecombedrijf in de Randstad.
Lees meer


Organisaties willen in één keer een stap verder. Daarbij kan een opleiding de oplossing zijn

Ontwikkelen, groeien, veranderen en meedenken. Liefst in een rap tempo. Dat is wat er van een moderne organisatie wordt gevraagd. Ook de samenleving verandert voortdurend en over vijf jaar ziet de markt er heel anders uit. Transfergroep Rotterdam (een opleidingen en advies organisatie die verbonden is met de Hogeschool Rotterdam) helpt organisaties te bepalen waar zij staan over vijf jaar
Lees meer


Strategisch Opleiden

Bedrijven en organisaties besteden gemiddeld rond de 5 % aan opleidingen. Dat betekent dat er een behoorlijke hoeveelheid geld geïnvesteerd wordt in deskundigheidsbevordering van medewerkers. Allerlei vormen van opleiding en training vallen hieronder, van het bijwonen van een seminar tot het volgen van een meerjarige opleiding.
Lees meer


Ligt het aan de Klant of is er met mij iets aan de Hand? LSD? Graag!

Een medewerker van de afdeling Klantadvies merkt steeds maar weer dat emotionele verhalen van klanten hem erg raken. Zijn overtuiging is dat dat geen goede zaak is. Hij probeert zijn gesprekken continu zakelijk en objectief te voeren maar merkt dat hem dat veel moeite kost. Aan het einde van de dag is hij moe en teleurgesteld. ‘Kan ik dit werk nog wel aan?’ vraagt hij zich af.
Lees meer


Executive Master Programmes

Executive MBA-programma's kosten aanzienlijk meer dan andere deeltijds MBA-opleidingen, en leveren ook veel meer op. Wat is het verschil tussen een Executive MBA en een deeltijd-MBA? En waarin onderscheidt een goede Executive MBA zich van een gewone Executive MBA?
Lees meer


Carrière en MBA Opleidingen

Status, een glanzende carrière bekroond met een topfunctie en bijbehorend topsalaris waren en zijn nog steeds de dromerige én ondernemende drijfveren voor het volgen van een MBA opleiding.
Lees meer


Afstandsleren heeft de Toekomst, zeker bij Masteropleidingen

Steeds meer volwassenen studeren. Dat komt deels uit interesse. Maar ook omdat ze hun competenties willen bijhouden of omdat de werkgever om een bepaalde opleiding vraagt.
Lees meer


Competentiegericht opleiden in de ICT

“Al heel lang is bekend dat (vak)technische bekwaamheid in het ict vak niet langer voldoende is om naar behoren een ict-functie uit te oefenen. Hoe dit echter op een juiste wijze vorm te geven is een issue waar onderwijskundigen en ict-opleiders nog lang niet uit zijn.”
Lees meer


Organisaties Leren(d) Veranderen

Voor veel managers en medewerkers is het een bekende situatie: binnen deze sterk veranderende maatschappij is werken aan persoonlijke ontwikkeling cruciaal.
Lees meer


Durven Filosoferen, Minder Organiseren

Arbeid en ethiek zijn door de eeuwen centrale thema’s in de wijsbegeerte geweest. Net zoals Plato en Aristoteles beschreven hoe je verkramping los moet laten om vaardigheden te ontwikkelen, zo zouden huidige managers in hun behoefte orde te scheppen in het bedrijf best eens vaker mogen kiezen voor het toeval.
Lees meer


De Zeven Eigenschappen van de Effectieve Architect

ICT architectuur begint zo langzamerhand volwassen te worden. Er is al veel nagedacht over de succesfactoren van architectuur en inmiddels zijn we met zijn allen ook tot het inzicht gekomen dat effectiviteit van architectuur – en van de architect- niet alleen afhangt van technische hoogstandjes, maar ook van de mate waarin architectuur rekening houdt met de menselijke factor..
Lees meer


Permanente Educatie: Educatieve Carrière of echt een Leven Lang Leren?

Onderzoek toont aan dat in vier van de vijf gevallen mensen een opleiding volgen vanwege hun werk of om een (andere) baan te vinden. De vijfde leert puur uit nieuwsgierigheid. ‘Wie zijn opleiding verwaarloost, loopt de rest van zijn leven kreupel’, zei Plato al.
Lees meer


Inspirerende en pittige studie

De spoorwegsector is zo divers, veelomvattend en in beweging dat je, als je zinvol bezig wilt zijn binnen deze branche, je moet beperken tot een deelterrein ervan. Ik ben al meer dan 20 jaar, in binnen- en buitenland actief in deze sector en heb mij primair gericht op het beveiligen van treinverkeer op het spoorwegnet.
Lees meer


Publieke managers leren erop te vertrouwen dat ze het goed doen.

Studeren naast je werk; waarom zou je, als je al heel ervaren bent, een verantwoordelijke baan hebt en een volle agenda? Juist voor publieke managers geldt dat ze zichzelf en hun omgeving goed moeten kennen om in te kunnen spelen op de snel veranderende vragen en eisen van politiek en maatschappij.
Lees meer


Coaching en coaches steeds professioneler

Coachen is een betrekkelijk jong vak dat in hoog tempo professionaliseert. Dit hangt samen met de toenemende druk die zowel managers als medewerkers in organisaties ervaren.
Lees meer


We profiteren nog dagelijks van de opgebouwde kennis

In 2009 rondden Thomas Hoeven, Patrick Tetteroo en Lucas de Koning hun opleiding Register bedrijfskunde af bij Transfergroep Rotterdam. Thomas en Lucas startten meteen in het tweede jaar, terwijl Patrick eerst de voorbereidende opleiding afrondde. Transfergroep streeft ernaar om haar opleidingen perfect op elkaar aan te laten sluiten.
Lees meer


Een MSC Bedrijfskunde als verrijking van je carrière en netwerk

“Ruim vier jaar geleden besloot ik als directeur HRM van een grote retailorganisatie mijn baan te verruilen voor een wetenschappelijke studie én het zelfstandig ondernemerschap. Mijn droom om te gaan studeren had ik tot die tijd steeds uitgesteld, omdat ik functies vervulde waarbij werkweken van zestig à tachtig uur mijn leven beheersten.”
Lees meer


Afwegingen die je dient te maken bij de keuze van een opleiding

Wie besluit een opleiding naast een (fulltime) baan te gaan volgen is gemotiveerd. Die motivatie kan van buiten komen (de organisatie waar je werkt eist of stimuleert het) of vanuit jezelf (intrinsieke zelfontwikkeling). Wie begonnen is met het volgen van een opleiding merkt dat het vaak moeilijk is gemotiveerd te blijven.
Lees meer


Afgestudeerd is Uitgestudeerd?

Lerende organisaties staan volop in de belangstelling. Het inzicht breekt door dat alleen organisaties met een hoogontwikkeld leervermogen overeind zullen blijven. Continu lerende individuen zijn daarin een noodzakelijke maar geen voldoende voorwaarde. Pas als de individuele leerervaringen worden gedeeld met collega's en geïntegreerd in het voortbrengingsproces van producten en diensten, is sprake van een lerende organisatie. Een goede Masteropleiding leert deelnemers te leren en sluit aan op individuele en collectieve leerbehoeften.
Lees meer


Coachen op Wetenschappelijke Basis

Vorig jaar september startte Schouten & Nelissen University de nieuwe opleiding Master Coaching in Organisaties (MCO). De masteropleiding biedt wetenschappelijke kennis en achtergronden op het gebied van coaching en slaat een brug tussen wetenschap en coachingspraktijk. Dit was precies waar deelnemer Hans Kroeze (senior-ICT-Auditor bij UWV) naar op zoek was.
Lees meer