2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  

2019


2011

Stichting Post HBO Nederland

In Nederland bestaat een zeer omvangrijk aanbod van vele duizenden bedrijfs- en beroepsopleidingen, gericht op de her-, na- en bijscholing voor allerlei sectoren op de arbeidsmarkt. Post HBO-opleidingen vormen daar een substantieel onderdeel van. Het zijn bedrijfs- en beroepsopleidingen voor afgestudeerden met minimaal een vooropleiding op HBO-niveau of voor mensen met een vergelijkbaar werk- en denkniveau op basis van opgedane werkervaring. Deze opleidingen worden zowel verzorgd door contractafdelingen van de reguliere hogescholen als door particuliere opleidingsinstituten.
Lees meer


Leiderschap in perspectief

Leidinggeven kent een aantal verwarrende paradoxen: de manager moet targets halen en goed zijn voor de medewerkers, “Think global, Act local”, veranderen en het overzicht houden, samenwerken en concurreren. De ontwikkelingen in het denken over Management Development vertoont een accentverschuiving van het traditionele managementdenken naar leiderschapsdenken gericht op authenticiteit, creatie en het toevoegen van waarden. In dit artikel onderzoek ik hoe Management Development zich heeft ontwikkeld en zoek ik naar wat nodig is om Management Development in de toekomst effectief te laten zijn.
Lees meer


Parttime bedrijfskunde studeren: de moeite waard?

Als studenten bedrijfskunde gevraagd wordt waarom zij voor een parttime studie bedrijfskunde gekozen hebben, luidt het antwoord meestal dat zij de voorkeur geven aan een brede en praktische studie. Een grote mate van afwisseling in vakken, thema's, literatuur en ook docenten spreekt kennelijk tot de verbeelding.
Lees meer



2010

Integratie van post HBO opleidingen in management development projecten

Post-hbo's kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan management development (MD) trajecten binnen organisaties. Een groeiend aantal bedrijven kiest dan ook voor integratie van deze opleidingen in MD-trajecten. Wat is voor de medewerkers de betekenis van post-hbo voor het MD-beleid? Voorwaarden en kenmerken van een trend besproken.
Lees meer


Leren investeren in mensen

Nederland telt veertig Investors in People gecertificeerde bedrijven en 46 gecommitteerde. Eén hiervan is de divisie training en opleiding van Schouten & Nelissen, een van de grootste opleidings- en adviesbureaus voor persoonlijke en organisatieontwikkeling.
Lees meer


Het vergelijken van Masteropleidingen

Zijn ze wel te vergelijken is de eerste vraag die dan naar boven komt. Bij het vergelijken of zelfs certificeren van verschillende opleidingen is het heel moeilijk objectieve criteria voor te vinden. In dit artikel worden diverse criteria aangeboden waarmee u voor u zelf kunt bepalen als een aangeboden Masteropleiding voor u de juiste is.
Lees meer


Selectiecriteria helpen bij keuze masteropleiding

In Nederland kunnen professionals tegenwoordig kiezen uit een groot aanbod van Masteropleidingen, al dan niet in deeltijd. Het wordt moeilijk om door de bomen het bos te zien.
Lees meer


De Kwaliteit van Professional Masteropleidingen in het Hoger Onderwijs

In de loop van de jaren zijn in Nederland verschillende typen masteropleidingen voor de werkende professional ontwikkeld. Deze opleidingen hadden voor de invoering van de bachelor- masterstructuur (2003), en in tegenstelling tot de universitaire doctoraalopleidingen, geen wettelijk erkende status.
Lees meer


Duaal Leren voor Professionals

Hoe zien deeltijd- en/ of avondstudies eruit binnen een vakgebied als milieu- en natuurstudies? Dat het hier gespecialiseerde opleidingen betreft betekent geenszins dat ze niet over de grenzen van hun eigen vakgebied heenkijken.
Lees meer


Fundament voor de top

De trainings- en opleidingsmarkt is aan allerlei veranderingen onderhevig. Bepaalde ontwikkelingen vereisen een andere inhoud aan trainingsprogramma's. Alleen die opleidingsinstuten, die hun trainingen en opleidingen aanpassen zullen in staat zijn een grote meerwaarde te leveren aan deelnemers..
Lees meer


Executive Master Programmes

Executive MBA-programma's kosten aanzienlijk meer dan andere deeltijds MBA-opleidingen, en leveren ook veel meer op. Wat is het verschil tussen een Executive MBA en een deeltijd-MBA? En waarin onderscheidt een goede Executive MBA zich van een gewone Executive MBA?
Lees meer


Cultuurverandering als sleutel tot persoonlijke ontwikkeling

"Elke leider loopt het gevaar van zelfvoldaanheid, isolement en gebrek aan kritiek. Dat is zeker waar. Er wordt vreselijk geslijmd met de leiders. Eerst had ik dat niet door, maar op een dag zag ik het heel scherp. Mensen proberen een wit voetje bij je te halen.. "
Lees meer


Goed managen kun je leren

Een opvolger in een MKB-familiebedrijf, nu nog manager van een afdeling, wil een goede manager zijn, voordat hij over drie jaar eindverantwoordelijke is. Een manager van een productieafdeling in een grote onderneming wil ook goed managen, als opmaat voor zijn volgende carrierestap.
Lees meer


Een nieuwe kijk op internationaal opleiden

De rol van HR in grote organisaties verandert. Op steeds meer plekken wordt HR centraal in de organisatie geplaatst en bijvoorbeeld perfomance management wordt ingezet als strategisch instrument.
Lees meer


Goed managen kun je leren...

Een opvolger in een MKB-familiebedrijf, nu nog manager van een afdeling, wil een goede manager zijn, voordat hij over drie jaar eindverantwoordelijke is. Een manager van een productieafdeling in een grote onderneming wil ook goed managen, als opmaat voor zijn volgende carrièrestap.
Lees meer


Competentiegericht opleiden in de ICT

“Al heel lang is bekend dat (vak)technische bekwaamheid in het ict vak niet langer voldoende is om naar behoren een ict-functie uit te oefenen. Hoe dit echter op een juiste wijze vorm te geven is een issue waar onderwijskundigen en ict-opleiders nog lang niet uit zijn.”
Lees meer


De mythe van het 'gaan voor de zaak'

'Gaan voor de zaak', wat is dat? En waarom verwacht het management dat eigenlijk van de medewerkers? Managers moeten juist zelf 'gaan' voor de zaak. Hun verantwoordelijkheden kunnen ze immers niet afschuiven, daarvoor zijn ze juist managers geworden.
Lees meer


Organisaties Leren(d) Veranderen

Voor veel managers en medewerkers is het een bekende situatie: binnen deze sterk veranderende maatschappij is werken aan persoonlijke ontwikkeling cruciaal.
Lees meer


Publieke managers leren erop te vertrouwen dat ze het goed doen.

Studeren naast je werk; waarom zou je, als je al heel ervaren bent, een verantwoordelijke baan hebt en een volle agenda? Juist voor publieke managers geldt dat ze zichzelf en hun omgeving goed moeten kennen om in te kunnen spelen op de snel veranderende vragen en eisen van politiek en maatschappij.
Lees meer


Coaching en coaches steeds professioneler

Coachen is een betrekkelijk jong vak dat in hoog tempo professionaliseert. Dit hangt samen met de toenemende druk die zowel managers als medewerkers in organisaties ervaren.
Lees meer


Young Professionals met Action Learning op weg naar succesvol leiderschap

De Young Professionals van nu zijn de drijvende kracht achter succesvolle organisaties in de toekomst. Het huidige economische klimaat laat onomwonden zien dat goed toegeruste en bekwame managers nodig zijn om organisaties door moeilijke tijden te loodsen. Door te anticiperen op toekomstige ontwikkelingen, tijdig interventies te plegen en goede afwegingen te maken, bouwen zij aan gezonde organisaties die competitief voordeel weten te realiseren en te vergroten.
Lees meer


Opleiding kost minder dan u denkt

Nederland kent de zogenaamde WVA-regeling. WVA staat daarbij voor Wet Vermindering Afdracht Loonbelasting en premies Volksverzekeringen. Veel aanbieders van met name hbo-opleidingen of opleidingen op hbo-niveau schermen met het feit dat de WVA-regeling van toepassing zou zijn op het door hun aangeboden programma met als resultaat dat de opleiding, na fiscaal voordeel, per saldo € 5.412 goedkoper is.
Lees meer


Afgestudeerd is Uitgestudeerd?

Lerende organisaties staan volop in de belangstelling. Het inzicht breekt door dat alleen organisaties met een hoogontwikkeld leervermogen overeind zullen blijven. Continu lerende individuen zijn daarin een noodzakelijke maar geen voldoende voorwaarde. Pas als de individuele leerervaringen worden gedeeld met collega's en geïntegreerd in het voortbrengingsproces van producten en diensten, is sprake van een lerende organisatie. Een goede Masteropleiding leert deelnemers te leren en sluit aan op individuele en collectieve leerbehoeften.
Lees meer