2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  

2019


2011

Maatwerktrainingen: het efficiënte alternatief

Geen enkele organisatie is gelijk. Ook binnen een bepaald domein zijn er geen geheel gelijke afdelingen of teams te vinden. De ene ICT-afdeling is de andere niet en de ene P&O-afdeling is niet te vergelijken met de andere. Daarmee lijkt het logisch om te concluderen dat opleidingsbehoeften van afdelingen of organisaties ook niet gelijk zijn.


Lees meer


Samenleving vraagt om goed opgeleide managers

Waarom nog een opleiding volgen als je al geruime tijd werkzaam bent, een verantwoordelijke baan hebt en een volle agenda? Veel leidinggevenden en professionals zijn van mening dat ze op basis van hun werkervaring en in het verleden gevolgde opleidingen voldoende kennis en kunde in huis hebben om goed te kunnen functioneren. De praktijk leert echter dat opleidingen en cursussen uit het verleden vaak niet meer voldoende zijn om met de voortdurend veranderende vragen en eisen van politiek en maatschappij om te gaan.
Lees meer


Effectief functioneren in een managementteam

Het verhogen van de effectiviteit en efficiency van managers door middel van management trainingen is een ‘hot issue’ waar bedrijven graag gebruik van maken. Het belang van vakinhoudelijke zaken neemt af en er wordt steeds vaker een beroep gedaan op communicatieve vaardigheden. Er wordt in toenemende mate beoordeeld op de effectiviteit van de omgang met medewerkers en hoger management, met klanten en anderen binnen en buiten de organisatie.
Lees meer



2010

De overheidsmanager aan de studie

De wereld van het openbaar bestuur is een interessante, temeer nu die behoorlijk in beweging is. Hoewel de publieke sector steeds bedrijfsmatiger moet werken, is de beschikbare bedrijfskundekennis, waaruit een Master of Business Administration (MBA)-opleiding bestaat, meestal niet zomaar toepasbaar op organisaties in de publieke sector.
Lees meer


Vodafone en het voordeel van een positief rusteloze bedrijfscultuur

Hoewel Vodafone een jong bedrijf is, heeft het al een roerige historie
achter de rug. En een succesvolle, zoals blijkt uit het verhaal van management development directeur Harry Clevis. De avonturiers van het eerste uur zijn wat ouder geworden en het management development heeft een duidelijke structuur gekregen.
Lees meer


Met opleiden brengt Holland Railconsult zijn talent in beeld

"Werken bij Holland Railconsult is werken bij een klantgericht bedrijf. Bij ons draait het om creativiteit, om werken in een team en om een gezonde commerciële instelling". De button werken van Holland Railconsult is helder genoeg.
Lees meer


Zijn post-hbo opleidingen van belang voor je carrière?

Of ik een stukje wilde schrijven over het belang van post-hbo opleidingen voor je carrière. Als aanbieder van dergelijke opleidingen is dat natuurlijk koren op mijn molen. Maar als antwoord op deze retorische vraag is toch wel meer te zeggen dan een simpel 'ja, natuurlijk'.
Lees meer


De Kwaliteit van Professional Masteropleidingen in het Hoger Onderwijs

In de loop van de jaren zijn in Nederland verschillende typen masteropleidingen voor de werkende professional ontwikkeld. Deze opleidingen hadden voor de invoering van de bachelor- masterstructuur (2003), en in tegenstelling tot de universitaire doctoraalopleidingen, geen wettelijk erkende status.
Lees meer


Management en Economie in Opleiden: theorie is pas nuttig als ze praktisch toepasbaar is

“Je groeit altijd in je werk, maar door mijn opleiding denk ik veel meer na over waarom ik dingen doe zoals ik ze doe, waarom ik bepaalde keuzes maak.” Aan het woord is Johan, teamleider bij een telecombedrijf in de Randstad.
Lees meer


Organisaties willen in één keer een stap verder. Daarbij kan een opleiding de oplossing zijn

Ontwikkelen, groeien, veranderen en meedenken. Liefst in een rap tempo. Dat is wat er van een moderne organisatie wordt gevraagd. Ook de samenleving verandert voortdurend en over vijf jaar ziet de markt er heel anders uit. Transfergroep Rotterdam (een opleidingen en advies organisatie die verbonden is met de Hogeschool Rotterdam) helpt organisaties te bepalen waar zij staan over vijf jaar
Lees meer


Ligt het aan de Klant of is er met mij iets aan de Hand? LSD? Graag!

Een medewerker van de afdeling Klantadvies merkt steeds maar weer dat emotionele verhalen van klanten hem erg raken. Zijn overtuiging is dat dat geen goede zaak is. Hij probeert zijn gesprekken continu zakelijk en objectief te voeren maar merkt dat hem dat veel moeite kost. Aan het einde van de dag is hij moe en teleurgesteld. ‘Kan ik dit werk nog wel aan?’ vraagt hij zich af.
Lees meer


MBA en Management: Een sterke combinatie

In veel organisaties spelen dezelfde thema's binnen management. Vanwege de moeilijke economie is er veel aandacht voor de verbetering van de interne performance. Sterk terugkerende thema's zijn resultaatgerichtheid, werken met performance-indicatoren, kosten en cash flow, focus op de klant en het uitdragen van ondernemerschap.
Lees meer


Goed managen kun je leren

Een opvolger in een MKB-familiebedrijf, nu nog manager van een afdeling, wil een goede manager zijn, voordat hij over drie jaar eindverantwoordelijke is. Een manager van een productieafdeling in een grote onderneming wil ook goed managen, als opmaat voor zijn volgende carrierestap.
Lees meer


Goed managen kun je leren...

Een opvolger in een MKB-familiebedrijf, nu nog manager van een afdeling, wil een goede manager zijn, voordat hij over drie jaar eindverantwoordelijke is. Een manager van een productieafdeling in een grote onderneming wil ook goed managen, als opmaat voor zijn volgende carrièrestap.
Lees meer


Communiceren in verandering

Een groeiend en bloeiend bedrijf, goede jaarcijfers, een mooie omzet, een leuk team: alles loopt prima. Soms voel je een licht gevoel van trots, want jij bent manager van de vijftig collega's die er werken..
Lees meer


PinkRoccade heeft mogelijkheden voor wie ze ziet

Medewerkers van PinkRoccade moeten inventief zijn, want daarin schuilt voor de klant het onderscheidend vermogen van het bedrijf. Wie de inventiviteit heeft om zich verder te ontplooien, krijgt van het bedrijf dan ook alle ruimte en mogelijkheden om dit te doen.
Lees meer


Organisaties Leren(d) Veranderen

Voor veel managers en medewerkers is het een bekende situatie: binnen deze sterk veranderende maatschappij is werken aan persoonlijke ontwikkeling cruciaal.
Lees meer


Waar professionals en sporters elkaar ontmoeten

Sport en bedrijfsleven hebben meer met elkaar te maken dan menigeen zou denken. Topsporters en professionals in het bedrijfsleven willen allebei hogerop komen en de technieken die ze daarvoor kunnen gebruiken, vertonen opvallende overeenkomsten.
Lees meer


Maak Werk van Geluk op je Werk

Gelukkige mensen zijn productiever, creatiever, innovatiever en beter bestand tegen werkdruk. Organisaties besteden daarom steeds meer aandacht aan het geluk van medewerkers. “Als mensen onvoldoende gelukkig zijn in hun werk, heb je daar als werkgever of leidinggevende concreet last van”.
Lees meer


Een goede coach is lui

Als managen de dingen goed doen is, dan is leidinggeven de goede dingen doen. Coachen ligt dichter bij leidinggeven dan bij managen. Het is ook mens / medewerker georiënteerd en gericht op het ‘raken’ van medewerkers om zich persoonlijk en professioneel te ontwikkelen. In dit artikel komen een aantal basisvaardigheden en houdingsaspecten aan de orde die een coach onderscheiden van een goede coach.
Lees meer