2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  

2019


2011

Praktisch handvat voor effectiever functioneren

Vraagstukken waar u bij herhaling tegenaan loopt, belemmerende patronen in uw manier van denken, voelen en doen… Herkenbaar, dat zeker. Maar hoe krijgt u inzicht in uw valkuilen en kwaliteiten en hoe leert u de ander beter te doorzien en begrip te krijgen voor mensen en situaties? Samen met een tweetal collega’s ontwikkelde Hugo Hoetink, senior trainer en consultant bij Horizon Training & Ontwikkeling, een persoonlijkheidstypologie die hierop antwoord kan geven. Kijk in de spiegel en maak kennis met de Voelerdenker, Voelerdoener en Denkerdoener!
Lees meer


Opleiden tijdens de financiële crisis - ANTI-CYCLISCH INVESTEREN

De wereld maakt een financiële crisis mee van ongekende omvang. We moeten alweer terug naar de periode rond 1930 om iets vergelijkbaars terug te vinden in de geschiedenisboeken. Toch zijn er duidelijke verschillen vast te stellen tussen de crisis van nu en die uit de vorige eeuw. Tot nu toe zijn de gevolgen voor de reële economie in Nederland redelijk beperkt gebleven en is er geen sprake van massale werkloosheid. Sterker nog Nederland kent het laagste werkloosheidspercentage van Europa en in veel sectoren is er nog altijd een personeelstekort.
Lees meer


Meer diepgang en effect

Gespreksvaardigheden. Regievoeren. Woordkeus. Belangrijke onderwerpen die centraal staan in een training. Toch is een vaardigheidstraining vaak niet voldoende. Misverstanden of irritaties ontstaan juist vaak door gedrag. Dat gedrag gaat een laagje dieper dan vaardigheden. Een training waarin gedrag centraal staat, heeft dus ook een ander effect. Van ’t Loo - Van Eck geeft cursisten in haar trainingen inzicht in hun gedrag door de Myers-Briggs Type Indicator (MBTI). Waar komt MBTI vandaan? Hoe werkt het? En wat levert het cursisten op?


Lees meer


Wanneer nog beter managen geen optie meer is

Veel bedrijven doen regelmatig een beroep op de wijze raad en adviezen van managementconsultants of organisatieadviseurs, wanneer het management vastloopt, wanneer het managen steeds stroever verloopt. Echter, het ingehuurde advieswerk voldoet tegenwoordig lang niet altijd meer. “Een goede externe adviseur is geen manager. Een goede adviseur is een denkadviseur, die managers helpt hun denkpatroon te ontstroeven.” Aldus dr. Edu Feltmann van advies- en trainingspraktijk IGOP.


Lees meer


Gebruik Goed voor Beter

Wat is het meest succesvolle verhaal dat jij kunt vertellen over je organisatie? Stel je voor dat je op een dag met alle medewerkers zulke verhalen uitwisselt. En stel je voor dat dit leidt tot veranderingen binnen de organisatie, die worden gedragen door alle betrokken medewerkers...
Lees meer


Het succes van de parttime Master of Science Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen

De parttime studie Master of Science Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen start elke editie zowel in Groningen als in Zeist met volle groepen. De belangstelling is enorm. Waar komt deze belangstelling vandaan en hoe is het succes van deze studie te verklaren?
Lees meer


De dynamische context van Public management

Doordat de overheid te maken heeft met een toenemende bedrijfsmatigheid, vervagen enigszins de grenzen tussen ‘publiek’ en ‘privaat’. Een probleem hierbij is dat de overheid geen marktmechanisme kent. Een recente ontwikkeling is dat er meer oog is is voor de verschillen tussen overheidsorganisaties. Maatwerk is geboden.
Lees meer


Succesvol sturen van veranderingsprocessen

Veranderen is een moeizaam proces. Zeventig procent van alle veranderingsprocessen blijkt niet succesvol en strandt nog voor de eindstreep. Wat is er nodig om de gewenste veranderingen daadwerkelijk te realiseren en een veranderingsproces tot een goed einde te brengen?
Lees meer



2010

Kennisnetwerk voor inkoop en supply management

We leven in een spannende tijd. De maatschappij staat voor heel nieuwe vraagstukken: hoe kunnen we de groeiende kloof tussen rijk en arm op aarde dichten? Hoe stoppen we de klimaatsverandering en dringen we de CO2-uitstoot terug? Hoe houden we in eigen land de zorg en pensioenen betaalbaar? Organisaties die in de 21e eeuw succesvol willen zijn, moeten aansluiten bij deze maatschappelijke ontwikkelingen.
Lees meer


Hoera: een conflict

Iedereen binnen een organisatie, en zeker alle leidinggevenden en professionals, heeft op één of andere manier en met enige regelmaat en frequentie te maken met conflicten. Conflicten tussen (twee of meer) collega's onderling, conflicten tussen leidinggevenden en ondergeschikten.
Lees meer


Leren investeren in mensen

Nederland telt veertig Investors in People gecertificeerde bedrijven en 46 gecommitteerde. Eén hiervan is de divisie training en opleiding van Schouten & Nelissen, een van de grootste opleidings- en adviesbureaus voor persoonlijke en organisatieontwikkeling.
Lees meer


ING maakt medewerker tot ondernemer van zijn eigen loopbaan

ING besteedt veel aandacht aan de competentieontwikkeling van zijn medewerkers en heeft daarvoor een geïntegreerd plan ontwikkeld: het Click-Call-Face concept. De reden hiervoor is niet de krapte op de arbeidsmark, want volgens Ton Hopmans, hoofd van het Service Center Learning, creërt een bedrijf zijn eigen krapte als het zijn menselijk potentieel niet optimaal benut.
Lees meer


De Achtbaan van de Arbeidsmarkt De Noodzaak van Permanente Educatie

Dat permanente educatie noodzakelijk is, daar zijn we het nu wel over eens. Lastiger is om aan te geven wat in welke situatie nuttig of noodzakelijk is. Het aanbod van het postinitiële onderwijs is immers enorm en geen loopbaan, carriére of persoon is hetzelfde. Elke situatie vraagt om zijn eigen afwegingen.
Lees meer


Management en Economie in Opleiden: theorie is pas nuttig als ze praktisch toepasbaar is

“Je groeit altijd in je werk, maar door mijn opleiding denk ik veel meer na over waarom ik dingen doe zoals ik ze doe, waarom ik bepaalde keuzes maak.” Aan het woord is Johan, teamleider bij een telecombedrijf in de Randstad.
Lees meer


POP, Communicatie en gemak als kritische succesfactoren

Het voeren van POP-gesprekken is in Nederland inmiddels gemeengoed. Als iedere organisatie haar CAO naleeft, zou er in 2004 met maar liefst 2,8 miljoen Nederlanders een POP-gesprek gevoerd zijn.
Lees meer


Ligt het aan de Klant of is er met mij iets aan de Hand? LSD? Graag!

Een medewerker van de afdeling Klantadvies merkt steeds maar weer dat emotionele verhalen van klanten hem erg raken. Zijn overtuiging is dat dat geen goede zaak is. Hij probeert zijn gesprekken continu zakelijk en objectief te voeren maar merkt dat hem dat veel moeite kost. Aan het einde van de dag is hij moe en teleurgesteld. ‘Kan ik dit werk nog wel aan?’ vraagt hij zich af.
Lees meer


Fundament voor de top

De trainings- en opleidingsmarkt is aan allerlei veranderingen onderhevig. Bepaalde ontwikkelingen vereisen een andere inhoud aan trainingsprogramma's. Alleen die opleidingsinstuten, die hun trainingen en opleidingen aanpassen zullen in staat zijn een grote meerwaarde te leveren aan deelnemers..
Lees meer


Goed managen kun je leren

Een opvolger in een MKB-familiebedrijf, nu nog manager van een afdeling, wil een goede manager zijn, voordat hij over drie jaar eindverantwoordelijke is. Een manager van een productieafdeling in een grote onderneming wil ook goed managen, als opmaat voor zijn volgende carrierestap.
Lees meer


Goed managen kun je leren...

Een opvolger in een MKB-familiebedrijf, nu nog manager van een afdeling, wil een goede manager zijn, voordat hij over drie jaar eindverantwoordelijke is. Een manager van een productieafdeling in een grote onderneming wil ook goed managen, als opmaat voor zijn volgende carrièrestap.
Lees meer


Competentieontwikkeling voor Agile ICT-professionals

Voor een ICT- professional worden goede sociale en communicatieve vaardigheden steeds belangrijker. De tijden dat een ontwikkelaar niets met de eindgebruiker te maken had lijken door de opkomst van ‘agile’
werkmethoden definitief voorbij.
Lees meer


De mythe van het 'gaan voor de zaak'

'Gaan voor de zaak', wat is dat? En waarom verwacht het management dat eigenlijk van de medewerkers? Managers moeten juist zelf 'gaan' voor de zaak. Hun verantwoordelijkheden kunnen ze immers niet afschuiven, daarvoor zijn ze juist managers geworden.
Lees meer


Leve de Prestatiemeting!

Het is een heerlijke tijd voor controllers, want prestatiemeting is in. Waar je ook werkt: in de financiële sector, de industrie, de zakelijke dienstverlening, de politie, de zorg, het onderwijs, overal is expliciete prestatiemeting zichtbaar (Vosselman 2005).
Lees meer


Tips voor de top

Marike van Zanten is freelance journalist. Voor haar boek ‘Mevrouw, mijne heren...’ interviewde ze 25 topvrouwen over hun drijfveren, carriérestrategie en persoonlijke offers. Het boek biedt de aanstormende generatie vrouwen een routekaart voor de top en was genomineerd voor Managementboek van het Jaar 2006.
Lees meer


De Kansen voor de Human Resources Manager

In 2001 heeft Krauthammer International onderzoek gedaan naar het imago van de human resources functie. Doel was na te gaan hoe medewerkers staan tegenover human resources verantwoordelijken, hun hiërarchische niveau, beslissingsmacht en bijdrage aan de strategie. Doel van het onderzoek was ook om erachter te komen in welke mate er voor HR managers een soort ‘glazen plafond’ bestond. Nu komt Krauthammer met de resultaten van een nieuw onderzoek.
Lees meer


Management by Spreadsheet

De afgelopen decennia zijn gekenmerkt door onrust in onze financiële wereld. Schandalen binnen bedrijven die creatief – zeg maar gerust frauduleus – met hun jaarcijfers zijn omgegaan, hebben (financiële) wonden in onze maatschappij achtergelaten.
Lees meer


Werken bij Unilever best voor carrière

Welke bedrijven plaveien de weg naar de top? Intermediair vroeg ruim tachtig recruiters naar de beste bedrijven om carrière te maken.
Lees meer


Stop met trainen!

"Volgens mij gooi ik 50% van mijn opleidingsbudget zo in het water" zo verzucht de gemiddelde P&O-er zich wel eens. En deze uitspraak onderschrijven we direct. Bezint voor u begint is ons motto.
Lees meer


Permanente Educatie: Educatieve Carrière of echt een Leven Lang Leren?

Onderzoek toont aan dat in vier van de vijf gevallen mensen een opleiding volgen vanwege hun werk of om een (andere) baan te vinden. De vijfde leert puur uit nieuwsgierigheid. ‘Wie zijn opleiding verwaarloost, loopt de rest van zijn leven kreupel’, zei Plato al.
Lees meer


“It takes two to tango” als het om leren gaat

Wie wil investeren in het organisatie-, verander- en vernieuwingsvermogen van zijn organisatie kan voor zijn adviseurs en managers vaak goed terecht bij ‘open’ leerprogramma’s. Echter, open opleidingen dekken niet altijd de investeringsbehoefte.
Lees meer


Coaching en coaches steeds professioneler

Coachen is een betrekkelijk jong vak dat in hoog tempo professionaliseert. Dit hangt samen met de toenemende druk die zowel managers als medewerkers in organisaties ervaren.
Lees meer


Afgestudeerd is Uitgestudeerd?

Lerende organisaties staan volop in de belangstelling. Het inzicht breekt door dat alleen organisaties met een hoogontwikkeld leervermogen overeind zullen blijven. Continu lerende individuen zijn daarin een noodzakelijke maar geen voldoende voorwaarde. Pas als de individuele leerervaringen worden gedeeld met collega's en geïntegreerd in het voortbrengingsproces van producten en diensten, is sprake van een lerende organisatie. Een goede Masteropleiding leert deelnemers te leren en sluit aan op individuele en collectieve leerbehoeften.
Lees meer