2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  

2019


2012

Beste Business Schools van Europa 2012

De Business Schools van Europa hebben in spanning gewacht op de jaarlijkse ranglijst van de Top Business Schools in Europa, uitgegeven door de Britse Financial Times. Waar zijn ze terecht gekomen?
Lees meer


Ontwikkelingen in management en managementcompetenties

Dit artikel schetst de ontwikkeling van managementcompetenties en de verschillende definities die worden gebruikt. Als mogelijke oplossing voor de incompleetheid van competentiemodellen, beschrijft het de uitgangspunten van het bij de Rotterdam Business School toegepaste transformationeel competentiemodel.
Lees meer



2011

Een Masterstudie is een appèl op hoofd, hart en handen

Mensen besteden een belangrijk deel van hun leven aan werk en ontlenen voor een deel daaraan hun geluk, identiteit en zelfrespect. Tegelijkertijd is er met de huidige economische crisis veel kritiek ontstaan op het functioneren van het bedrijfsleven en – in dat verlengde – op de business schools waar de leiders van de toekomst worden opgeleid. Zijn de huidige leidinggevenden te veel gericht op korte termijn resultaten, waarbij de consequenties op lange termijn uit het oog worden verloren? Letten ze daarbij op de consequenties voor alle belanghebbenden, of vooral op de consequenties voor hun eigen portemonnee?
Lees meer


Action Learning als aanleiding voor Kamervragen

Bij het volgen van de diverse colleges tijdens de Executive MBA aan Business School Nederland in Buren, werd het me steeds duidelijker dat leiderschap de Haarlemmerolie is voor alle organisaties. Mijn afstudeeropdracht (dissertation) heb ik daarom gewijd aan leiderschap binnen het Ministerie van Defensie. Mijn doel is om met behulp van mijn afstudeeronderzoek verandering te brengen binnen Defensie. Ik zie dit als een belangrijke kans voor de organisatie.
Lees meer


Een brede kijk op human development

Roger Meij (53 jaar), zelfstandig organisatieadviseur & managementcoach, volgt de opleiding Master Human Development bij Schouten & Nelissen University. Als specialisatiemodules binnen het master programma volgt Roger twee modules in coaching en training. Eerder rondde hij de opleidingen organisatie psychologie aan de Newport University en Lichamelijke opvoeding aan de Haagse Academie af. Daarnaast volgde hij diverse in-company trainingen aan de Harvard Business School op het gebied van management en leiderschap.
Lees meer


Vraag en aanbod in de wereld van leven lang leren

Europa en de Verenigde Staten positioneren zich als kenniseconomieën. Hierin vormen kenniswerkers de spil. Om hun expertise te onderhouden moeten deze kenniswerkers hun ‘leven lang’ blijven leren. Over de wenselijkheid van deze voorstelling van zaken valt weinig af te dingen. Over de werkelijkheid des te meer.
Lees meer


Je wordt niet één-twee-drie marktgericht

In september start Universiteit Maastricht Business School (UMBS) met de cursus Marktgericht werken. Voor de cursus is een HBO- of academisch niveau nodig. De doelgroep is mensen uit het midden en hoger kader van organisaties die in korte tijd de eigen organisatie marktgerichter willen maken.
Lees meer


Nut en noodzaak van talentontwikkeling

We leven in een tijdperk met een war for talent onder bedrijven; een arbeidsmarkt gekenmerkt door een talentenjacht. De schaarste aan talent is in vele sectoren pijnlijk voelbaar. De vergrijzing, ontgroening en verkleuring van de beroepsbevolking, bloeiende economieën en een toenemende behoefte aan jonge, hoogopgeleide kenniswerkers zorgen ervoor dat er een structureel tekort aan talent is ontstaan. Deze factoren leiden ertoe dat het overgrote deel van de HR-professionals talentmanagement als een van de strategische business prioriteiten binnen hun organisatie zien.
Lees meer


Kennis in lagen

Sinds vele jaren worden in Nederland masteropleidingen aangeboden voor managers. In deze opleidingen wordt met name bedrijfskundige kennis ? doorgaans op het niveau van HBO of post-HBO - overgedragen. De bekendste zijn de MBA- (master of business administration) opleidingen. Deze postiniti?le masteropleidingen maken geen deel uit van het initiële, door de overheid gefinancierde, onderwijs.
Lees meer


Moderne leiders vragen ander soort MBA

Op vele plekken in de wereld vindt een soort uitputting plaats. Niet alleen worden de natuurlijke hulpbronnen schaarser en verslechtert het milieu, ook steeds meer mensen raken gedemotiveerd of zelfs psychisch, mentaal en emotioneel uitgeput. Als dit zo doorgaat krijgen we steeds vaker te maken met de individuele pijn van mensen en organisaties (werkloosheid, onrust, armoede, burnout, psychische ziekten, “anorexia-scenario’s”) en met de collectieve pijn van de mensheid als geheel (klimaatverandering, droogte, overstromingen, schaarste, natuurrampen, vernietiging).
Lees meer


MBA: kiezen uit het oerwoud

Een MBA bereidt u voor op een – strategische – management positie, vaak op internationaal gebied. Een beslissing voor een MBA gaat niet over een nacht ijs. Eerst en vooral moet u uw persoonlijke motivatie en omstandigheden aan een onderzoek onderwerpen. Daarna staat u voor de taak het uitgebreide MBA aanbod terug te brengen tot een hanteerbare selectie waaruit u kunt kiezen. Vragen die u zich tijdens dit hele proces stelt zijn bijvoorbeeld: Loont een MBA wel? Wat kan ik met een MBA? Welke soorten MBA zijn er? Wat zijn belangrijke selectiecriteria? Wat kost een MBA en wat zijn de toelatingseisen? Dit artikel geeft u informatie en een checklist waarmee u in staat bent het MBA te kiezen dat het beste past bij uw ambities, leerstijl en omstandigheden.
Lees meer


Leiderschap in perspectief

Leidinggeven kent een aantal verwarrende paradoxen: de manager moet targets halen en goed zijn voor de medewerkers, “Think global, Act local”, veranderen en het overzicht houden, samenwerken en concurreren. De ontwikkelingen in het denken over Management Development vertoont een accentverschuiving van het traditionele managementdenken naar leiderschapsdenken gericht op authenticiteit, creatie en het toevoegen van waarden. In dit artikel onderzoek ik hoe Management Development zich heeft ontwikkeld en zoek ik naar wat nodig is om Management Development in de toekomst effectief te laten zijn.
Lees meer



2010

Een Mastertitel neemt alle twijfel weg

Er is veel kritiek op masteropleidingen en op MBA studenten. Menigeen vraagt zich af of een executive deeltijd masteropleiding toegevoegde waarde heeft. Werkgevers twijfelen of zij de masteropleiding van hun medewerker moeten bekostigen.
Lees meer


Een persoonlijk gesprek over opleidingsmogelijkheden

Master Meetings is hèt event voor professionals en managers om kennis te maken met de topinstituten voor master, MBA, executive programs en post-hbo-opleidingen. Tijdens dit evenement zijn er verschillende mogelijkheden om in contact te komen met opleidingsinstituten en uw behoefte aan nieuwe kennis, verdieping of uw opleidingswensen te bespreken.
Lees meer


Werken en studeren en toch gelukkig

Veel mensen denken er om de zoveel tijd over na om een opleiding te volgen. De wil is vaak groot, maar de gevolgen van een opleiding naast je werk zijn voor de potentiële student en voor zijn omgeving groot. Het vraagt van de werkgever tijd en soms geld om de werknemer de ruimte te bieden de opleiding te volgen.
Lees meer


Een bachelor diploma op zak. Hoe nu verder?

Studeren naast het hebben van een baan is beslist geen must, maar het biedt wel extra perspectief.
Lees meer


MBA; terecht een veel besproken studie

Aan het begin van de twintigste eeuw werd het bedrijfsleven een steeds complexere aangelegenheid. De omvang en complexiteit van bedrijven groeiden naarmate technologische innovatie, globalisering en gecompliceerde financiële systemen hun intrede deden. Het betekende dat kleinere bedrijven niet meer in hun eentje konden opboksen tegen de uitdagingen die de industrialisatie met zich meebracht.
Lees meer


Amerikaanse en Europese MBA's: zoek de verschillen

Bij de selectie van een MBA programma staat een kandidaat voor een belangrijke keuze: wil hij een Amerikaans of een Europees MBA. Hoewel de verschillen als gevolg van globalisering kleiner zijn geworden, kunnen programmatische en culturele aspecten zwaar wegen in het individuele beslissingstraject.
Lees meer


Selectiecriteria helpen bij keuze masteropleiding

In Nederland kunnen professionals tegenwoordig kiezen uit een groot aanbod van Masteropleidingen, al dan niet in deeltijd. Het wordt moeilijk om door de bomen het bos te zien.
Lees meer


Postbank Master of Marketing biedt added value voor marketeers én....

Postbank staat bekend als de meest succesvolle marketinggeoriënteerde organisatie in de financiële sector. Binnen Postbank zijn zo'n driehonderd hoogopgeleide marketeers direct betrokken bij de ontwikkeling en implementatie van het marketingbeleid. De opleiding Master of Marketing biedt de Postbank marketeers de gelegenheid zich op een zeer hoog niveau te professionaliseren in hun vakgebied.
Lees meer


Focus op het cognitieve element bij Masteropleiding op afstand

'Er is veel aandacht besteed aan de opzet en de studiebelasting. Zo zijn de contactavonden uitsluitend in de avonduren gepland, zodat er geen werktijd verloren gaat'. Een van de argumenten waarmee TSM Business School de Master-op-afstand in de markt zet. Maar wordt een opleiding alleen gekozen op basis van dit criterium? Welke rol speelt de inhoud bij de keuze van een master?
Lees meer


Stork: actieve aandacht voor topmanagement én voor de technici

Ook een technisch gericht bedrijf als Stork heeft commerciële mensen nodig om producten aan de man te brengen en managers om leiding te geven en beleid uit te stippelen. Liefst uit eigen gelederen natuurlijk, want Stork-mensen weten beter dan buitenstaanders wat de bedrijfscultuur is en wat voor mensen er werken. Competentieontwikkeling staat dus bij Stork hoog op de agenda.
Lees meer


ING maakt medewerker tot ondernemer van zijn eigen loopbaan

ING besteedt veel aandacht aan de competentieontwikkeling van zijn medewerkers en heeft daarvoor een geïntegreerd plan ontwikkeld: het Click-Call-Face concept. De reden hiervoor is niet de krapte op de arbeidsmark, want volgens Ton Hopmans, hoofd van het Service Center Learning, creërt een bedrijf zijn eigen krapte als het zijn menselijk potentieel niet optimaal benut.
Lees meer


Management en Economie in Opleiden: theorie is pas nuttig als ze praktisch toepasbaar is

“Je groeit altijd in je werk, maar door mijn opleiding denk ik veel meer na over waarom ik dingen doe zoals ik ze doe, waarom ik bepaalde keuzes maak.” Aan het woord is Johan, teamleider bij een telecombedrijf in de Randstad.
Lees meer


MBA - At the heart of Business Transformation

Business generates wealth in an international, culturally diverse and technologically advanced world, characterized by rapid change and complex interdependencies. It is a powerful driver of progress and economic development, and a key agent in what defines our human condition.
Lees meer


MBA en Management: Een sterke combinatie

In veel organisaties spelen dezelfde thema's binnen management. Vanwege de moeilijke economie is er veel aandacht voor de verbetering van de interne performance. Sterk terugkerende thema's zijn resultaatgerichtheid, werken met performance-indicatoren, kosten en cash flow, focus op de klant en het uitdragen van ondernemerschap.
Lees meer


Executive Master Programmes

Executive MBA-programma's kosten aanzienlijk meer dan andere deeltijds MBA-opleidingen, en leveren ook veel meer op. Wat is het verschil tussen een Executive MBA en een deeltijd-MBA? En waarin onderscheidt een goede Executive MBA zich van een gewone Executive MBA?
Lees meer


Grote Behoefte aan Specifieke Masteropleidingen

Guus de Mari is senior projectmanager bij Delft TopTech, school of executive education van de TU Delft. In zijn loopbaan heeft hij vele bedrijfsopleidingen ontwikkeld, vooral in de ICT-sector. Sleutelwoorden bij het ontwerpen van een opleiding zijn voor hem:
Lees meer


Carrière en MBA Opleidingen

Status, een glanzende carrière bekroond met een topfunctie en bijbehorend topsalaris waren en zijn nog steeds de dromerige én ondernemende drijfveren voor het volgen van een MBA opleiding.
Lees meer


Opleiding en Training van het Financieel Management

Terugkijkend kan vastgesteld worden dat er in de afgelopen jaren veel veranderd is in de financiële wereld. Op het eerste gezicht zou men zelfs kunnen vermoeden dat de behoefte aan opleidingen en trainingen voor het financieel management is verminderd..
Lees meer


Philippe Naert van Tias: 'Wij maken de McKinsey's van deze wereld overbodig'

Nu het wat minder goed gaat met de economie bezuinigen bedrijven onder meer op hun opleidingen. 'Fout,' vindt directeur Philippe Naert van Tias Business School, leverancier van tal van vervolgopleidingen. 'Er moet juist méér in kennis en mensen worden geïnvesteerd.'
Lees meer


Werken bij Unilever best voor carrière

Welke bedrijven plaveien de weg naar de top? Intermediair vroeg ruim tachtig recruiters naar de beste bedrijven om carrière te maken.
Lees meer


Duurzame HR

Mensen willen ook binnen de organisaties waar zij werken actief bijdragen aan een betere wereld. Dat biedt HR de kans om de ontwikkeling van medewerkers zodanig te sturen dat zij hét verschil maken voor een duurzame organisatie én voor een duurzame wereld!
Lees meer


Young Professionals met Action Learning op weg naar succesvol leiderschap

De Young Professionals van nu zijn de drijvende kracht achter succesvolle organisaties in de toekomst. Het huidige economische klimaat laat onomwonden zien dat goed toegeruste en bekwame managers nodig zijn om organisaties door moeilijke tijden te loodsen. Door te anticiperen op toekomstige ontwikkelingen, tijdig interventies te plegen en goede afwegingen te maken, bouwen zij aan gezonde organisaties die competitief voordeel weten te realiseren en te vergroten.
Lees meer


Studieproject voor MBA leidt tot carrièrestappen

Martijn Roelofs is Programma manager bij ASR Nederland en introduceert ‘Het Nieuwe Werken’ in combinatie met de keuze voor renovatie of nieuwbouw van de hoofdlocatie. Martijn heeft de Young Professional MBA gevolgd bij Business School Nederland.
Lees meer


De toekomst van de public Controller

De functie van een public controller is de afgelopen tien jaar enorm geëmancipeerd. De vraag is in welke richting de toekomstige controlfunctie zich gaat bewegen nu er zowel binnen als buiten het vak nieuwe vragen, eisen en organisatieconcepten ontstaan. Dus, wat is de waarde van public control? Het is een uitdaging voor de controller om vanuit een gedegen bedrijfseconomische kennis professioneel mee te denken in de beleidvoorbereiding en –uitvoering.
Lees meer


Corporate Communication: aiming for the top

The field of corporate communication is maturing. Rather than just producing brochures or websites, communication professionals are exerting real influence on the culture, structure and strategy of organisations. But if they are to be taken seriously by the organisation's management, communication professionals need to be well equipped. The part-time Executive International Master of Science in Corporate Communication at Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) helps these professionals to build practical skills in a managerial setting and gives them an outstanding opportunity for additional career momentum.
Lees meer


De Rol van Masteropleidingen bij Technologische Innovatie

De Nederlandse kenniseconomie verliest momentum: het aantal afgestudeerden in de exacte studierichtingen daalt, de uitgaven voor research & development liggen onder het ambitieniveau van de Europese Unie, Nederland verliest terrein op de ranglijst van Europese kenniseconomieën en de klachten over het universitaire klimaat worden steeds luider. Deze kenschets van een recent verschenen SER advies is tegelijkertijd een uitdaging voor de executive Masteropleidingen van de TU Delft en van de andere technische universiteiten om hierin verandering aan te brengen.
Lees meer


Afgestudeerd is Uitgestudeerd?

Lerende organisaties staan volop in de belangstelling. Het inzicht breekt door dat alleen organisaties met een hoogontwikkeld leervermogen overeind zullen blijven. Continu lerende individuen zijn daarin een noodzakelijke maar geen voldoende voorwaarde. Pas als de individuele leerervaringen worden gedeeld met collega's en geïntegreerd in het voortbrengingsproces van producten en diensten, is sprake van een lerende organisatie. Een goede Masteropleiding leert deelnemers te leren en sluit aan op individuele en collectieve leerbehoeften.
Lees meer