2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  

2019


2012

Binden, boeien en activeren: de drie fasen van social media-marketing

Veel organisaties hebben social media-marketing omarmd. Helaas zien veel van deze organisaties social media nog steeds als een one stop shop. Het blijft vaak bij een paar kleine acties, waarna het kanaal wordt vergeten. Hierdoor lijken veel bedrijfspagina's op spooksteden. Duizendmaal zonde! De reden is veelal dat social media op korte termijn niet rendabel is. Veel bedrijven kiezen de sluiproute naar succes, maar vergeten dat Social Media marketing gelijk staat aan relatiemanagement. Een gezonde en stabiele relatie opbouwen vergt nu eenmaal tijd en geduld.
Lees meer


Inkoop is ideale stap op carrièrepad

Een carrièrepad liep traditioneel altijd langs functies in marketing, sales en financiën. In het huidige tijdperk, waarin bedrijven samenwerken in supply chains en meer en meer outsourcen, hoort ook inkoop in dit rijtje thuis. “Inkoop is een strategische functie geworden.” Een gesprek met NEVI directeuren Theo van der Bom en Jan Willem van der Meer.
Lees meer


Wees succesvol op basis van uw authentieke personal brand

Tom Peters lanceerde de personal branding beweging met een essay in Fast Company met de titel ‘The Brand Called you’. Hij schreef: ‘Onafhankelijk van leeftijd, onafhankelijk van positie, onafhankelijk van de markt waar we in zitten, allen dienen we het belang van branding te begrijpen. We zijn de CEO’s van onze eigen organisaties: Ik, inc… Om vandaag de dag in de markt te blijven dienen we het hoofd marketing te zijn voor het brand “Ik”… U bent een brand. U bent verantwoordelijk voor uw brand… U dient op een andere manier over uzelf te denken. U bent geen “werknemer”, u “behoort” niet tot een organisatie voor de rest van uw leven, u wordt niet gedefinieerd door de titel van uw functie en u wordt niet beperkt door uw functieomschrijving… Het zijn van de CEO van Ik Inc. eist dat u uzelf ontwikkelt, uzelf promoot met het doel de markt u te laten belonen’.
Lees meer



2011

De juiste keuze in 10 stappen

Als je naast je werk een studie wilt volgen zijn de mogelijkheden enorm. Laat ik me beperken tot de professional masters. De meest bekende opleiding in deze categorie is de MBA, maar ook een MPM, MSM, MIM, Master in Marketing en HRM of Control worden hiertoe gerekend. Deze parttime opleidingen vragen een forse investering in geld en de toch al schaarse vrije tijd. Het maken van de juiste keuze is dan ook essentieel.
Lees meer


Stichting Post HBO Nederland

In Nederland bestaat een zeer omvangrijk aanbod van vele duizenden bedrijfs- en beroepsopleidingen, gericht op de her-, na- en bijscholing voor allerlei sectoren op de arbeidsmarkt. Post HBO-opleidingen vormen daar een substantieel onderdeel van. Het zijn bedrijfs- en beroepsopleidingen voor afgestudeerden met minimaal een vooropleiding op HBO-niveau of voor mensen met een vergelijkbaar werk- en denkniveau op basis van opgedane werkervaring. Deze opleidingen worden zowel verzorgd door contractafdelingen van de reguliere hogescholen als door particuliere opleidingsinstituten.
Lees meer


Kennis in lagen

Sinds vele jaren worden in Nederland masteropleidingen aangeboden voor managers. In deze opleidingen wordt met name bedrijfskundige kennis ? doorgaans op het niveau van HBO of post-HBO - overgedragen. De bekendste zijn de MBA- (master of business administration) opleidingen. Deze postiniti?le masteropleidingen maken geen deel uit van het initiële, door de overheid gefinancierde, onderwijs.
Lees meer


MBA: kiezen uit het oerwoud

Een MBA bereidt u voor op een – strategische – management positie, vaak op internationaal gebied. Een beslissing voor een MBA gaat niet over een nacht ijs. Eerst en vooral moet u uw persoonlijke motivatie en omstandigheden aan een onderzoek onderwerpen. Daarna staat u voor de taak het uitgebreide MBA aanbod terug te brengen tot een hanteerbare selectie waaruit u kunt kiezen. Vragen die u zich tijdens dit hele proces stelt zijn bijvoorbeeld: Loont een MBA wel? Wat kan ik met een MBA? Welke soorten MBA zijn er? Wat zijn belangrijke selectiecriteria? Wat kost een MBA en wat zijn de toelatingseisen? Dit artikel geeft u informatie en een checklist waarmee u in staat bent het MBA te kiezen dat het beste past bij uw ambities, leerstijl en omstandigheden.
Lees meer


Effectief functioneren in een managementteam

Het verhogen van de effectiviteit en efficiency van managers door middel van management trainingen is een ‘hot issue’ waar bedrijven graag gebruik van maken. Het belang van vakinhoudelijke zaken neemt af en er wordt steeds vaker een beroep gedaan op communicatieve vaardigheden. Er wordt in toenemende mate beoordeeld op de effectiviteit van de omgang met medewerkers en hoger management, met klanten en anderen binnen en buiten de organisatie.
Lees meer


Parttime bedrijfskunde studeren: de moeite waard?

Als studenten bedrijfskunde gevraagd wordt waarom zij voor een parttime studie bedrijfskunde gekozen hebben, luidt het antwoord meestal dat zij de voorkeur geven aan een brede en praktische studie. Een grote mate van afwisseling in vakken, thema's, literatuur en ook docenten spreekt kennelijk tot de verbeelding.
Lees meer



2010

Een Mastertitel neemt alle twijfel weg

Er is veel kritiek op masteropleidingen en op MBA studenten. Menigeen vraagt zich af of een executive deeltijd masteropleiding toegevoegde waarde heeft. Werkgevers twijfelen of zij de masteropleiding van hun medewerker moeten bekostigen.
Lees meer


Waarin onderscheidt een MSc Bedrijfskunde zich van een MBA?

Sinds de invoering van de Bachelor-Master structuur bieden universiteiten ook masteropleidingen aan. Een aan een universiteit afgestudeerde bedrijfskundige krijgt dan de mastertitel ‘Master of Science’ (MSc). Via enkele universiteiten wordt de masteropleiding Bedrijfskunde ook aangeboden als universitaire managementopleiding voor managers met een afgeronde hbo-opleiding en enkele jaren werkervaring. Waarin onderscheiden deze universitaire MSc-opleidingen zich van andere masteropleidingen voor managers?
Lees meer


MBA; terecht een veel besproken studie

Aan het begin van de twintigste eeuw werd het bedrijfsleven een steeds complexere aangelegenheid. De omvang en complexiteit van bedrijven groeiden naarmate technologische innovatie, globalisering en gecompliceerde financiële systemen hun intrede deden. Het betekende dat kleinere bedrijven niet meer in hun eentje konden opboksen tegen de uitdagingen die de industrialisatie met zich meebracht.
Lees meer


Integratie van post HBO opleidingen in management development projecten

Post-hbo's kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan management development (MD) trajecten binnen organisaties. Een groeiend aantal bedrijven kiest dan ook voor integratie van deze opleidingen in MD-trajecten. Wat is voor de medewerkers de betekenis van post-hbo voor het MD-beleid? Voorwaarden en kenmerken van een trend besproken.
Lees meer


Een goede opleiding betaalt zichzelf terug

Om succesvol te zijn, moeten werknemers van organisaties hun eigen competentie bevorderen. Onontbeerlijk hierbij is scholing. Goede programma's hiervoor zijn veelomvattend en arbeidsintensief; opportunistische 'vluggertjes' hebben geen positief effect. De Master-programma's koppelen hoge tijdskosten aan grote baten.
Lees meer


Amerikaanse en Europese MBA's: zoek de verschillen

Bij de selectie van een MBA programma staat een kandidaat voor een belangrijke keuze: wil hij een Amerikaans of een Europees MBA. Hoewel de verschillen als gevolg van globalisering kleiner zijn geworden, kunnen programmatische en culturele aspecten zwaar wegen in het individuele beslissingstraject.
Lees meer


Opvallende Uitkomsten van de eerste Millian/NIDAP Opleidingsmarktmonitor

Vorige maand is de eerste Millian/ NIDAP Opleidingsmarktmonitor voor professionals uitgekomen. Het onderzoek is uitgevoerd door NIDAP in opdracht van Millian en zal jaarlijks herhaald worden. Naast trends in de opleidingenmarkt voor hogeropgeleiden en gedrag van (potentiële) studenten in deze markt, onderzoekt de opleidingsmarktmonitor de opleidingsbehoeften en wensen van de professional als student.
Lees meer


Het vergelijken van Masteropleidingen

Zijn ze wel te vergelijken is de eerste vraag die dan naar boven komt. Bij het vergelijken of zelfs certificeren van verschillende opleidingen is het heel moeilijk objectieve criteria voor te vinden. In dit artikel worden diverse criteria aangeboden waarmee u voor u zelf kunt bepalen als een aangeboden Masteropleiding voor u de juiste is.
Lees meer


Selectiecriteria helpen bij keuze masteropleiding

In Nederland kunnen professionals tegenwoordig kiezen uit een groot aanbod van Masteropleidingen, al dan niet in deeltijd. Het wordt moeilijk om door de bomen het bos te zien.
Lees meer


Postbank Master of Marketing biedt added value voor marketeers én....

Postbank staat bekend als de meest succesvolle marketinggeoriënteerde organisatie in de financiële sector. Binnen Postbank zijn zo'n driehonderd hoogopgeleide marketeers direct betrokken bij de ontwikkeling en implementatie van het marketingbeleid. De opleiding Master of Marketing biedt de Postbank marketeers de gelegenheid zich op een zeer hoog niveau te professionaliseren in hun vakgebied.
Lees meer


Vodafone en het voordeel van een positief rusteloze bedrijfscultuur

Hoewel Vodafone een jong bedrijf is, heeft het al een roerige historie
achter de rug. En een succesvolle, zoals blijkt uit het verhaal van management development directeur Harry Clevis. De avonturiers van het eerste uur zijn wat ouder geworden en het management development heeft een duidelijke structuur gekregen.
Lees meer


De Achtbaan van de Arbeidsmarkt De Noodzaak van Permanente Educatie

Dat permanente educatie noodzakelijk is, daar zijn we het nu wel over eens. Lastiger is om aan te geven wat in welke situatie nuttig of noodzakelijk is. Het aanbod van het postinitiële onderwijs is immers enorm en geen loopbaan, carriére of persoon is hetzelfde. Elke situatie vraagt om zijn eigen afwegingen.
Lees meer


Organisaties willen in één keer een stap verder. Daarbij kan een opleiding de oplossing zijn

Ontwikkelen, groeien, veranderen en meedenken. Liefst in een rap tempo. Dat is wat er van een moderne organisatie wordt gevraagd. Ook de samenleving verandert voortdurend en over vijf jaar ziet de markt er heel anders uit. Transfergroep Rotterdam (een opleidingen en advies organisatie die verbonden is met de Hogeschool Rotterdam) helpt organisaties te bepalen waar zij staan over vijf jaar
Lees meer


Het Ethisch Management van Samsung

Samsung is inmiddels bij bijna iedereen bekend. Dat is niet verwonderlijk, want Samsung wordt door Interbrand's werelds snelst groeiende merk genoemd. Er is veel discussie over de vraag waar Samsung haar succes als merk aan te danken heeft.
Lees meer


SRM koppelt kennis aan persoonlijke effectiviteit

Toen praktijkopleider SRM bijna vijftig jaar geleden het licht zag, bestond de reclamebranche uit louter selfmade mensen. De onstuimige groei van de markt leidde echter tot een intocht van jonge en vaak onervaren reclamemakers. Hen moest elk facet van het vak worden bijgebracht. Al gauw bleek de persoon zelf het belangrijkste 'facet' te zijn.
Lees meer


Personal Branding: Het sterke merk jij

Hoe maak je jezelf zichtbaar in een professionele omgeving? "Mensen zijn bang dat ze zichzelf teveel op de borst kloppen als ze zich profileren", zegt Karin Leithuijser. Zij is senior trainer en coach bij trainingsbureau Van Harte & Lingsma en stond aan de wieg van de nieuwe training Personal Branding.
Lees meer


Fundament voor de top

De trainings- en opleidingsmarkt is aan allerlei veranderingen onderhevig. Bepaalde ontwikkelingen vereisen een andere inhoud aan trainingsprogramma's. Alleen die opleidingsinstuten, die hun trainingen en opleidingen aanpassen zullen in staat zijn een grote meerwaarde te leveren aan deelnemers..
Lees meer


MBA - At the heart of Business Transformation

Business generates wealth in an international, culturally diverse and technologically advanced world, characterized by rapid change and complex interdependencies. It is a powerful driver of progress and economic development, and a key agent in what defines our human condition.
Lees meer


Grote Behoefte aan Specifieke Masteropleidingen

Guus de Mari is senior projectmanager bij Delft TopTech, school of executive education van de TU Delft. In zijn loopbaan heeft hij vele bedrijfsopleidingen ontwikkeld, vooral in de ICT-sector. Sleutelwoorden bij het ontwerpen van een opleiding zijn voor hem:
Lees meer


Philippe Naert van Tias: 'Wij maken de McKinsey's van deze wereld overbodig'

Nu het wat minder goed gaat met de economie bezuinigen bedrijven onder meer op hun opleidingen. 'Fout,' vindt directeur Philippe Naert van Tias Business School, leverancier van tal van vervolgopleidingen. 'Er moet juist méér in kennis en mensen worden geïnvesteerd.'
Lees meer


Filosoferen is goed voor Managers

Belangstelling voor filosofie is niet vanzelfsprekend, bij managers en organisatiekundigen. Filosofie is immers niet 'nuttig', zoals Bedrijfskunde, ICT of Marketing. Diepzinnige vragen, zoals: "Waarom is er Iets - en niet veeleer Niets?", zijn misschien wel grappig of verrassend, maar zij leveren geen bruikbare tips of 'handvatten' voor beleid.
Lees meer


We profiteren nog dagelijks van de opgebouwde kennis

In 2009 rondden Thomas Hoeven, Patrick Tetteroo en Lucas de Koning hun opleiding Register bedrijfskunde af bij Transfergroep Rotterdam. Thomas en Lucas startten meteen in het tweede jaar, terwijl Patrick eerst de voorbereidende opleiding afrondde. Transfergroep streeft ernaar om haar opleidingen perfect op elkaar aan te laten sluiten.
Lees meer