2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  

2019


2011

Vraag en aanbod in de wereld van leven lang leren

Europa en de Verenigde Staten positioneren zich als kenniseconomieën. Hierin vormen kenniswerkers de spil. Om hun expertise te onderhouden moeten deze kenniswerkers hun ‘leven lang’ blijven leren. Over de wenselijkheid van deze voorstelling van zaken valt weinig af te dingen. Over de werkelijkheid des te meer.
Lees meer


Master of Sports

Sport speelt ontegenzeggelijk een belangrijke rol in onze maatschappij. Deze stelling wordt bijvoorbeeld gerechtvaardigd door het deel van de Nederlandse bevolking dat op enige wijze betrokken is bij sport. Zo doet 8 procent sportvrijwilligerswerk, 65 procent kijkt sport op tv en 34 procent is lid van een sportvereniging.
Lees meer


Financieel Economische Post-initiële Masteropleidingen

Doorzichtigheid, accountability en duurzaam ondernemen zijn steeds meer begrippen die een vast onderdeel dienen te zijn van de bedrijfsopzet. Iedere organisatie, profit of non-profit, moet voldoen aan steeds meer criteria om hun stakeholders tevreden te houden. Geld alleen is niet meer zaligmakend.
Lees meer


De Gezondheidszorgbranche profileert zich...

De tijden dat er binnen de gezondheidszorg alleen maar werd bijgeschoold om je benodigde punten te halen voor je accreditatie zijn voorbij. Natuurlijk zal vak-inhoudelijke bijscholing altijd noodzakelijk blijven maar het accent ligt nu anders. Ook leidinggevenden en managers willen zich verbeteren.
Lees meer


Moderne leiders vragen ander soort MBA

Op vele plekken in de wereld vindt een soort uitputting plaats. Niet alleen worden de natuurlijke hulpbronnen schaarser en verslechtert het milieu, ook steeds meer mensen raken gedemotiveerd of zelfs psychisch, mentaal en emotioneel uitgeput. Als dit zo doorgaat krijgen we steeds vaker te maken met de individuele pijn van mensen en organisaties (werkloosheid, onrust, armoede, burnout, psychische ziekten, “anorexia-scenario’s”) en met de collectieve pijn van de mensheid als geheel (klimaatverandering, droogte, overstromingen, schaarste, natuurrampen, vernietiging).
Lees meer


Het succes van de parttime Master of Science Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen

De parttime studie Master of Science Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen start elke editie zowel in Groningen als in Zeist met volle groepen. De belangstelling is enorm. Waar komt deze belangstelling vandaan en hoe is het succes van deze studie te verklaren?
Lees meer


De dynamische context van Public management

Doordat de overheid te maken heeft met een toenemende bedrijfsmatigheid, vervagen enigszins de grenzen tussen ‘publiek’ en ‘privaat’. Een probleem hierbij is dat de overheid geen marktmechanisme kent. Een recente ontwikkeling is dat er meer oog is is voor de verschillen tussen overheidsorganisaties. Maatwerk is geboden.
Lees meer


Leiderschap in perspectief

Leidinggeven kent een aantal verwarrende paradoxen: de manager moet targets halen en goed zijn voor de medewerkers, “Think global, Act local”, veranderen en het overzicht houden, samenwerken en concurreren. De ontwikkelingen in het denken over Management Development vertoont een accentverschuiving van het traditionele managementdenken naar leiderschapsdenken gericht op authenticiteit, creatie en het toevoegen van waarden. In dit artikel onderzoek ik hoe Management Development zich heeft ontwikkeld en zoek ik naar wat nodig is om Management Development in de toekomst effectief te laten zijn.
Lees meer



2010

Waarin onderscheidt een MSc Bedrijfskunde zich van een MBA?

Sinds de invoering van de Bachelor-Master structuur bieden universiteiten ook masteropleidingen aan. Een aan een universiteit afgestudeerde bedrijfskundige krijgt dan de mastertitel ‘Master of Science’ (MSc). Via enkele universiteiten wordt de masteropleiding Bedrijfskunde ook aangeboden als universitaire managementopleiding voor managers met een afgeronde hbo-opleiding en enkele jaren werkervaring. Waarin onderscheiden deze universitaire MSc-opleidingen zich van andere masteropleidingen voor managers?
Lees meer


Een persoonlijk gesprek over opleidingsmogelijkheden

Master Meetings is hèt event voor professionals en managers om kennis te maken met de topinstituten voor master, MBA, executive programs en post-hbo-opleidingen. Tijdens dit evenement zijn er verschillende mogelijkheden om in contact te komen met opleidingsinstituten en uw behoefte aan nieuwe kennis, verdieping of uw opleidingswensen te bespreken.
Lees meer


Werkervaring ontmoet academische verdieping

Als professional functioneer je al een behoorlijke tijd prima op de plek waar je zit, maar je wilt je verder ontwikkelen. Je hebt behoefte aan meer verdieping. De basis van gevolgde opleidingen in het verleden en werkervaring in de praktijk zijn niet meer voldoende om met de voortdurend veranderende vragen en eisen van politiek en samenleving om te gaan.
Lees meer


MBA; terecht een veel besproken studie

Aan het begin van de twintigste eeuw werd het bedrijfsleven een steeds complexere aangelegenheid. De omvang en complexiteit van bedrijven groeiden naarmate technologische innovatie, globalisering en gecompliceerde financiële systemen hun intrede deden. Het betekende dat kleinere bedrijven niet meer in hun eentje konden opboksen tegen de uitdagingen die de industrialisatie met zich meebracht.
Lees meer


Een goede opleiding betaalt zichzelf terug

Om succesvol te zijn, moeten werknemers van organisaties hun eigen competentie bevorderen. Onontbeerlijk hierbij is scholing. Goede programma's hiervoor zijn veelomvattend en arbeidsintensief; opportunistische 'vluggertjes' hebben geen positief effect. De Master-programma's koppelen hoge tijdskosten aan grote baten.
Lees meer


Amerikaanse en Europese MBA's: zoek de verschillen

Bij de selectie van een MBA programma staat een kandidaat voor een belangrijke keuze: wil hij een Amerikaans of een Europees MBA. Hoewel de verschillen als gevolg van globalisering kleiner zijn geworden, kunnen programmatische en culturele aspecten zwaar wegen in het individuele beslissingstraject.
Lees meer


Selectiecriteria helpen bij keuze masteropleiding

In Nederland kunnen professionals tegenwoordig kiezen uit een groot aanbod van Masteropleidingen, al dan niet in deeltijd. Het wordt moeilijk om door de bomen het bos te zien.
Lees meer


Postbank Master of Marketing biedt added value voor marketeers én....

Postbank staat bekend als de meest succesvolle marketinggeoriënteerde organisatie in de financiële sector. Binnen Postbank zijn zo'n driehonderd hoogopgeleide marketeers direct betrokken bij de ontwikkeling en implementatie van het marketingbeleid. De opleiding Master of Marketing biedt de Postbank marketeers de gelegenheid zich op een zeer hoog niveau te professionaliseren in hun vakgebied.
Lees meer


De overheidsmanager aan de studie

De wereld van het openbaar bestuur is een interessante, temeer nu die behoorlijk in beweging is. Hoewel de publieke sector steeds bedrijfsmatiger moet werken, is de beschikbare bedrijfskundekennis, waaruit een Master of Business Administration (MBA)-opleiding bestaat, meestal niet zomaar toepasbaar op organisaties in de publieke sector.
Lees meer


Met opleiden brengt Holland Railconsult zijn talent in beeld

"Werken bij Holland Railconsult is werken bij een klantgericht bedrijf. Bij ons draait het om creativiteit, om werken in een team en om een gezonde commerciële instelling". De button werken van Holland Railconsult is helder genoeg.
Lees meer


Fundament voor de top

De trainings- en opleidingsmarkt is aan allerlei veranderingen onderhevig. Bepaalde ontwikkelingen vereisen een andere inhoud aan trainingsprogramma's. Alleen die opleidingsinstuten, die hun trainingen en opleidingen aanpassen zullen in staat zijn een grote meerwaarde te leveren aan deelnemers..
Lees meer


Executive Master Programmes

Executive MBA-programma's kosten aanzienlijk meer dan andere deeltijds MBA-opleidingen, en leveren ook veel meer op. Wat is het verschil tussen een Executive MBA en een deeltijd-MBA? En waarin onderscheidt een goede Executive MBA zich van een gewone Executive MBA?
Lees meer


Grote Behoefte aan Specifieke Masteropleidingen

Guus de Mari is senior projectmanager bij Delft TopTech, school of executive education van de TU Delft. In zijn loopbaan heeft hij vele bedrijfsopleidingen ontwikkeld, vooral in de ICT-sector. Sleutelwoorden bij het ontwerpen van een opleiding zijn voor hem:
Lees meer


Afstandsleren heeft de Toekomst, zeker bij Masteropleidingen

Steeds meer volwassenen studeren. Dat komt deels uit interesse. Maar ook omdat ze hun competenties willen bijhouden of omdat de werkgever om een bepaalde opleiding vraagt.
Lees meer


Competentieontwikkeling voor Agile ICT-professionals

Voor een ICT- professional worden goede sociale en communicatieve vaardigheden steeds belangrijker. De tijden dat een ontwikkelaar niets met de eindgebruiker te maken had lijken door de opkomst van ‘agile’
werkmethoden definitief voorbij.
Lees meer


Organisaties Leren(d) Veranderen

Voor veel managers en medewerkers is het een bekende situatie: binnen deze sterk veranderende maatschappij is werken aan persoonlijke ontwikkeling cruciaal.
Lees meer


Waar professionals en sporters elkaar ontmoeten

Sport en bedrijfsleven hebben meer met elkaar te maken dan menigeen zou denken. Topsporters en professionals in het bedrijfsleven willen allebei hogerop komen en de technieken die ze daarvoor kunnen gebruiken, vertonen opvallende overeenkomsten.
Lees meer


De Zeven Eigenschappen van de Effectieve Architect

ICT architectuur begint zo langzamerhand volwassen te worden. Er is al veel nagedacht over de succesfactoren van architectuur en inmiddels zijn we met zijn allen ook tot het inzicht gekomen dat effectiviteit van architectuur – en van de architect- niet alleen afhangt van technische hoogstandjes, maar ook van de mate waarin architectuur rekening houdt met de menselijke factor..
Lees meer


Philippe Naert van Tias: 'Wij maken de McKinsey's van deze wereld overbodig'

Nu het wat minder goed gaat met de economie bezuinigen bedrijven onder meer op hun opleidingen. 'Fout,' vindt directeur Philippe Naert van Tias Business School, leverancier van tal van vervolgopleidingen. 'Er moet juist méér in kennis en mensen worden geïnvesteerd.'
Lees meer


Leiderschap en Strategisch Opereren in de Public Health

Leiderschap en strategisch opereren in de public health zijn van wezenlijk belang om dit boeiende, maar ook uitermate complexe werkterrein goed en volledig tot zijn recht te laten komen. De public health verdient veel meer waardering dan ze op dit moment krijgt. De (toekomstige) sleutelfiguren in de public health dienen de wegen te vinden om deze erkenning ook daadwerkelijk te krijgen.
Lees meer


Permanente Educatie: Educatieve Carrière of echt een Leven Lang Leren?

Onderzoek toont aan dat in vier van de vijf gevallen mensen een opleiding volgen vanwege hun werk of om een (andere) baan te vinden. De vijfde leert puur uit nieuwsgierigheid. ‘Wie zijn opleiding verwaarloost, loopt de rest van zijn leven kreupel’, zei Plato al.
Lees meer


Publieke managers leren erop te vertrouwen dat ze het goed doen.

Studeren naast je werk; waarom zou je, als je al heel ervaren bent, een verantwoordelijke baan hebt en een volle agenda? Juist voor publieke managers geldt dat ze zichzelf en hun omgeving goed moeten kennen om in te kunnen spelen op de snel veranderende vragen en eisen van politiek en maatschappij.
Lees meer


“It takes two to tango” als het om leren gaat

Wie wil investeren in het organisatie-, verander- en vernieuwingsvermogen van zijn organisatie kan voor zijn adviseurs en managers vaak goed terecht bij ‘open’ leerprogramma’s. Echter, open opleidingen dekken niet altijd de investeringsbehoefte.
Lees meer


Coaching en coaches steeds professioneler

Coachen is een betrekkelijk jong vak dat in hoog tempo professionaliseert. Dit hangt samen met de toenemende druk die zowel managers als medewerkers in organisaties ervaren.
Lees meer


Afgestudeerd is Uitgestudeerd?

Lerende organisaties staan volop in de belangstelling. Het inzicht breekt door dat alleen organisaties met een hoogontwikkeld leervermogen overeind zullen blijven. Continu lerende individuen zijn daarin een noodzakelijke maar geen voldoende voorwaarde. Pas als de individuele leerervaringen worden gedeeld met collega's en geïntegreerd in het voortbrengingsproces van producten en diensten, is sprake van een lerende organisatie. Een goede Masteropleiding leert deelnemers te leren en sluit aan op individuele en collectieve leerbehoeften.
Lees meer


Coachen op Wetenschappelijke Basis

Vorig jaar september startte Schouten & Nelissen University de nieuwe opleiding Master Coaching in Organisaties (MCO). De masteropleiding biedt wetenschappelijke kennis en achtergronden op het gebied van coaching en slaat een brug tussen wetenschap en coachingspraktijk. Dit was precies waar deelnemer Hans Kroeze (senior-ICT-Auditor bij UWV) naar op zoek was.
Lees meer