2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  

2020


2011

Transitiemanagement; sleutel tot jouw duurzame samenleving

Jos Timmermans werkt als wetenschapper, adviseur en onderwijsontwikkelaar bij het Dutch Research Institute for Transitions van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij wordt gedreven door de vraag hoe onze maatschappij in de race tussen problemen en oplossingen aan het langste eind kan blijven trekken.
Lees meer


MBA: kiezen uit het oerwoud

Een MBA bereidt u voor op een – strategische – management positie, vaak op internationaal gebied. Een beslissing voor een MBA gaat niet over een nacht ijs. Eerst en vooral moet u uw persoonlijke motivatie en omstandigheden aan een onderzoek onderwerpen. Daarna staat u voor de taak het uitgebreide MBA aanbod terug te brengen tot een hanteerbare selectie waaruit u kunt kiezen. Vragen die u zich tijdens dit hele proces stelt zijn bijvoorbeeld: Loont een MBA wel? Wat kan ik met een MBA? Welke soorten MBA zijn er? Wat zijn belangrijke selectiecriteria? Wat kost een MBA en wat zijn de toelatingseisen? Dit artikel geeft u informatie en een checklist waarmee u in staat bent het MBA te kiezen dat het beste past bij uw ambities, leerstijl en omstandigheden.
Lees meer


Het succes van de parttime Master of Science Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen

De parttime studie Master of Science Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen start elke editie zowel in Groningen als in Zeist met volle groepen. De belangstelling is enorm. Waar komt deze belangstelling vandaan en hoe is het succes van deze studie te verklaren?
Lees meer


Leiderschap in perspectief

Leidinggeven kent een aantal verwarrende paradoxen: de manager moet targets halen en goed zijn voor de medewerkers, “Think global, Act local”, veranderen en het overzicht houden, samenwerken en concurreren. De ontwikkelingen in het denken over Management Development vertoont een accentverschuiving van het traditionele managementdenken naar leiderschapsdenken gericht op authenticiteit, creatie en het toevoegen van waarden. In dit artikel onderzoek ik hoe Management Development zich heeft ontwikkeld en zoek ik naar wat nodig is om Management Development in de toekomst effectief te laten zijn.
Lees meer


Stressmanagement vraagt continue aandacht

Stresspreventie is een continu, voortdurend proces dat aandacht van het management vraagt en begint bij het onderkennen van de problematiek op de ‘werkvloer’. People-management is hierbij een zeer belangrijke factor en daar zal de huidige manager op getraind moeten zijn. Een combinatie van people-managment en stressmanagement is de beste oplossing, om stress, burnout en depressiviteit op een adequate manier te bestrijden.
Lees meer



2010

Kennisnetwerk voor inkoop en supply management

We leven in een spannende tijd. De maatschappij staat voor heel nieuwe vraagstukken: hoe kunnen we de groeiende kloof tussen rijk en arm op aarde dichten? Hoe stoppen we de klimaatsverandering en dringen we de CO2-uitstoot terug? Hoe houden we in eigen land de zorg en pensioenen betaalbaar? Organisaties die in de 21e eeuw succesvol willen zijn, moeten aansluiten bij deze maatschappelijke ontwikkelingen.
Lees meer


Werken en studeren en toch gelukkig

Veel mensen denken er om de zoveel tijd over na om een opleiding te volgen. De wil is vaak groot, maar de gevolgen van een opleiding naast je werk zijn voor de potentiële student en voor zijn omgeving groot. Het vraagt van de werkgever tijd en soms geld om de werknemer de ruimte te bieden de opleiding te volgen.
Lees meer


Referenties, CV's en selectiegesprekken zijn slechte voorspellers

De meest gebruikte methoden om kandidaten te selecteren voor een functie blijken niet of nauwelijks voorspellende waarde te hebben. Uit referenties, CV's en zelfs selectiegesprekken valt eigenlijk niet op te maken of iemand succesvol zal zijn in een baan of niet.
Lees meer


Action Learning & Management Development

Door het bijwonen van lezingen, surfen op internet en het lezen van bestsellers van goeroes blijven managers op de hoogte van de nieuwe theorieën. Nu is papier geduldig en is ‘weten’ en ‘kennen’ totaal iets anders dan ‘kunnen’ en ‘zijn’.
Lees meer


Beïnvloeden zonder Formele Macht

De eerste stap in het effectief beïnvloeden is het bepalen van je doel en het bepalen van de te beïnvloeden partij. Beïnvloeden heeft vervolgens sterk te maken met de manier waarop je denkt over de te beïnvloeden persoon of groep.
Lees meer


Personal Branding: Het sterke merk jij

Hoe maak je jezelf zichtbaar in een professionele omgeving? "Mensen zijn bang dat ze zichzelf teveel op de borst kloppen als ze zich profileren", zegt Karin Leithuijser. Zij is senior trainer en coach bij trainingsbureau Van Harte & Lingsma en stond aan de wieg van de nieuwe training Personal Branding.
Lees meer


Het Nyenrode Part-Time MBA

Het volgen van de Part-time MBA was voor mij een enorme uitdaging. Het in balans houden van mijn privé-leven, een professionele carrière in het bankwezen en een MBA op Nyenrode, was soms erg moeilijk.
Lees meer


MBA en Management: Een sterke combinatie

In veel organisaties spelen dezelfde thema's binnen management. Vanwege de moeilijke economie is er veel aandacht voor de verbetering van de interne performance. Sterk terugkerende thema's zijn resultaatgerichtheid, werken met performance-indicatoren, kosten en cash flow, focus op de klant en het uitdragen van ondernemerschap.
Lees meer


Cultuurverandering als sleutel tot persoonlijke ontwikkeling

"Elke leider loopt het gevaar van zelfvoldaanheid, isolement en gebrek aan kritiek. Dat is zeker waar. Er wordt vreselijk geslijmd met de leiders. Eerst had ik dat niet door, maar op een dag zag ik het heel scherp. Mensen proberen een wit voetje bij je te halen.. "
Lees meer


Goed managen kun je leren

Een opvolger in een MKB-familiebedrijf, nu nog manager van een afdeling, wil een goede manager zijn, voordat hij over drie jaar eindverantwoordelijke is. Een manager van een productieafdeling in een grote onderneming wil ook goed managen, als opmaat voor zijn volgende carrierestap.
Lees meer


Goed managen kun je leren...

Een opvolger in een MKB-familiebedrijf, nu nog manager van een afdeling, wil een goede manager zijn, voordat hij over drie jaar eindverantwoordelijke is. Een manager van een productieafdeling in een grote onderneming wil ook goed managen, als opmaat voor zijn volgende carrièrestap.
Lees meer


Competentieontwikkeling voor Agile ICT-professionals

Voor een ICT- professional worden goede sociale en communicatieve vaardigheden steeds belangrijker. De tijden dat een ontwikkelaar niets met de eindgebruiker te maken had lijken door de opkomst van ‘agile’
werkmethoden definitief voorbij.
Lees meer


Filosoferen is goed voor Managers

Belangstelling voor filosofie is niet vanzelfsprekend, bij managers en organisatiekundigen. Filosofie is immers niet 'nuttig', zoals Bedrijfskunde, ICT of Marketing. Diepzinnige vragen, zoals: "Waarom is er Iets - en niet veeleer Niets?", zijn misschien wel grappig of verrassend, maar zij leveren geen bruikbare tips of 'handvatten' voor beleid.
Lees meer


Duurzame HR

Mensen willen ook binnen de organisaties waar zij werken actief bijdragen aan een betere wereld. Dat biedt HR de kans om de ontwikkeling van medewerkers zodanig te sturen dat zij hét verschil maken voor een duurzame organisatie én voor een duurzame wereld!
Lees meer


Afwegingen die je dient te maken bij de keuze van een opleiding

Wie besluit een opleiding naast een (fulltime) baan te gaan volgen is gemotiveerd. Die motivatie kan van buiten komen (de organisatie waar je werkt eist of stimuleert het) of vanuit jezelf (intrinsieke zelfontwikkeling). Wie begonnen is met het volgen van een opleiding merkt dat het vaak moeilijk is gemotiveerd te blijven.
Lees meer


Afspraak als leidraad

Het functionerings- en beoordelingsgesprek is een alom bekend gesprek in organisaties. Deze gesprekken kunnen niet zonder eerder gemaakte afspraken over zowel taken als doelen en vaak ook over competenties...
Lees meer


Afgestudeerd is Uitgestudeerd?

Lerende organisaties staan volop in de belangstelling. Het inzicht breekt door dat alleen organisaties met een hoogontwikkeld leervermogen overeind zullen blijven. Continu lerende individuen zijn daarin een noodzakelijke maar geen voldoende voorwaarde. Pas als de individuele leerervaringen worden gedeeld met collega's en geïntegreerd in het voortbrengingsproces van producten en diensten, is sprake van een lerende organisatie. Een goede Masteropleiding leert deelnemers te leren en sluit aan op individuele en collectieve leerbehoeften.
Lees meer