2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  

2019


2011

Nut en noodzaak van talentontwikkeling

We leven in een tijdperk met een war for talent onder bedrijven; een arbeidsmarkt gekenmerkt door een talentenjacht. De schaarste aan talent is in vele sectoren pijnlijk voelbaar. De vergrijzing, ontgroening en verkleuring van de beroepsbevolking, bloeiende economieën en een toenemende behoefte aan jonge, hoogopgeleide kenniswerkers zorgen ervoor dat er een structureel tekort aan talent is ontstaan. Deze factoren leiden ertoe dat het overgrote deel van de HR-professionals talentmanagement als een van de strategische business prioriteiten binnen hun organisatie zien.
Lees meer


Het succes van de parttime Master of Science Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen

De parttime studie Master of Science Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen start elke editie zowel in Groningen als in Zeist met volle groepen. De belangstelling is enorm. Waar komt deze belangstelling vandaan en hoe is het succes van deze studie te verklaren?
Lees meer



2010

ING maakt medewerker tot ondernemer van zijn eigen loopbaan

ING besteedt veel aandacht aan de competentieontwikkeling van zijn medewerkers en heeft daarvoor een geïntegreerd plan ontwikkeld: het Click-Call-Face concept. De reden hiervoor is niet de krapte op de arbeidsmark, want volgens Ton Hopmans, hoofd van het Service Center Learning, creërt een bedrijf zijn eigen krapte als het zijn menselijk potentieel niet optimaal benut.
Lees meer


De Achtbaan van de Arbeidsmarkt De Noodzaak van Permanente Educatie

Dat permanente educatie noodzakelijk is, daar zijn we het nu wel over eens. Lastiger is om aan te geven wat in welke situatie nuttig of noodzakelijk is. Het aanbod van het postinitiële onderwijs is immers enorm en geen loopbaan, carriére of persoon is hetzelfde. Elke situatie vraagt om zijn eigen afwegingen.
Lees meer


Management en Economie in Opleiden: theorie is pas nuttig als ze praktisch toepasbaar is

“Je groeit altijd in je werk, maar door mijn opleiding denk ik veel meer na over waarom ik dingen doe zoals ik ze doe, waarom ik bepaalde keuzes maak.” Aan het woord is Johan, teamleider bij een telecombedrijf in de Randstad.
Lees meer


“It takes two to tango” als het om leren gaat

Wie wil investeren in het organisatie-, verander- en vernieuwingsvermogen van zijn organisatie kan voor zijn adviseurs en managers vaak goed terecht bij ‘open’ leerprogramma’s. Echter, open opleidingen dekken niet altijd de investeringsbehoefte.
Lees meer


Afgestudeerd is Uitgestudeerd?

Lerende organisaties staan volop in de belangstelling. Het inzicht breekt door dat alleen organisaties met een hoogontwikkeld leervermogen overeind zullen blijven. Continu lerende individuen zijn daarin een noodzakelijke maar geen voldoende voorwaarde. Pas als de individuele leerervaringen worden gedeeld met collega's en geïntegreerd in het voortbrengingsproces van producten en diensten, is sprake van een lerende organisatie. Een goede Masteropleiding leert deelnemers te leren en sluit aan op individuele en collectieve leerbehoeften.
Lees meer