2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  

2018


2011

Transfergroep verzorgt succesvol MD traject: ‘de klik is er’

Koppert Biological Systems uit Berkel en Rodenrijs is de internationale marktleider op het gebied van biologische gewasbescherming en natuurlijke bestuiving. Om een professionaliseringsslag door het hele bedrijf heen vorm te geven, heeft Koppert Transfergroep Rotterdam ingeschakeld.
Lees meer


Meer diepgang en effect

Gespreksvaardigheden. Regievoeren. Woordkeus. Belangrijke onderwerpen die centraal staan in een training. Toch is een vaardigheidstraining vaak niet voldoende. Misverstanden of irritaties ontstaan juist vaak door gedrag. Dat gedrag gaat een laagje dieper dan vaardigheden. Een training waarin gedrag centraal staat, heeft dus ook een ander effect. Van ’t Loo - Van Eck geeft cursisten in haar trainingen inzicht in hun gedrag door de Myers-Briggs Type Indicator (MBTI). Waar komt MBTI vandaan? Hoe werkt het? En wat levert het cursisten op?


Lees meer


Wanneer nog beter managen geen optie meer is

Veel bedrijven doen regelmatig een beroep op de wijze raad en adviezen van managementconsultants of organisatieadviseurs, wanneer het management vastloopt, wanneer het managen steeds stroever verloopt. Echter, het ingehuurde advieswerk voldoet tegenwoordig lang niet altijd meer. “Een goede externe adviseur is geen manager. Een goede adviseur is een denkadviseur, die managers helpt hun denkpatroon te ontstroeven.” Aldus dr. Edu Feltmann van advies- en trainingspraktijk IGOP.


Lees meer


Persoonlijk Leiderschap

Persoonlijk leiderschap draait om het werken aan jezelf als mens, manager, verkoper en/of professional en dat uitdragen op de mensen in je omgeving. Dat betekent dat je je eigen persoonlijkheid inbrengt in de contacten met anderen. Dat je je rugzakje al aardig hebt opgeruimd en midden in het leven staat.
Lees meer


Leiderschap in perspectief

Leidinggeven kent een aantal verwarrende paradoxen: de manager moet targets halen en goed zijn voor de medewerkers, “Think global, Act local”, veranderen en het overzicht houden, samenwerken en concurreren. De ontwikkelingen in het denken over Management Development vertoont een accentverschuiving van het traditionele managementdenken naar leiderschapsdenken gericht op authenticiteit, creatie en het toevoegen van waarden. In dit artikel onderzoek ik hoe Management Development zich heeft ontwikkeld en zoek ik naar wat nodig is om Management Development in de toekomst effectief te laten zijn.
Lees meer


Effectief functioneren in een managementteam

Het verhogen van de effectiviteit en efficiency van managers door middel van management trainingen is een ‘hot issue’ waar bedrijven graag gebruik van maken. Het belang van vakinhoudelijke zaken neemt af en er wordt steeds vaker een beroep gedaan op communicatieve vaardigheden. Er wordt in toenemende mate beoordeeld op de effectiviteit van de omgang met medewerkers en hoger management, met klanten en anderen binnen en buiten de organisatie.
Lees meer


Stressmanagement vraagt continue aandacht

Stresspreventie is een continu, voortdurend proces dat aandacht van het management vraagt en begint bij het onderkennen van de problematiek op de ‘werkvloer’. People-management is hierbij een zeer belangrijke factor en daar zal de huidige manager op getraind moeten zijn. Een combinatie van people-managment en stressmanagement is de beste oplossing, om stress, burnout en depressiviteit op een adequate manier te bestrijden.
Lees meer



2010

Controller in de publieke en non-profitsector

Herm Kuipers (46), sectorcontroller/hoofd Middelen bij de gemeente Amersfoort, volgde de Postgraduate opleiding tot Certified Public Controller (CPC) aan Het Zijlstra Center, Vrije Universiteit. Aansluitend op deze beroepsgerichte opleiding, rondde hij in één extra semester de wetenschappelijke opleiding Master of Science (MSc) in Accounting & Control af.
Lees meer


Focus op het cognitieve element bij Masteropleiding op afstand

'Er is veel aandacht besteed aan de opzet en de studiebelasting. Zo zijn de contactavonden uitsluitend in de avonduren gepland, zodat er geen werktijd verloren gaat'. Een van de argumenten waarmee TSM Business School de Master-op-afstand in de markt zet. Maar wordt een opleiding alleen gekozen op basis van dit criterium? Welke rol speelt de inhoud bij de keuze van een master?
Lees meer


Vodafone en het voordeel van een positief rusteloze bedrijfscultuur

Hoewel Vodafone een jong bedrijf is, heeft het al een roerige historie
achter de rug. En een succesvolle, zoals blijkt uit het verhaal van management development directeur Harry Clevis. De avonturiers van het eerste uur zijn wat ouder geworden en het management development heeft een duidelijke structuur gekregen.
Lees meer


ING maakt medewerker tot ondernemer van zijn eigen loopbaan

ING besteedt veel aandacht aan de competentieontwikkeling van zijn medewerkers en heeft daarvoor een geïntegreerd plan ontwikkeld: het Click-Call-Face concept. De reden hiervoor is niet de krapte op de arbeidsmark, want volgens Ton Hopmans, hoofd van het Service Center Learning, creërt een bedrijf zijn eigen krapte als het zijn menselijk potentieel niet optimaal benut.
Lees meer


Zijn post-hbo opleidingen van belang voor je carrière?

Of ik een stukje wilde schrijven over het belang van post-hbo opleidingen voor je carrière. Als aanbieder van dergelijke opleidingen is dat natuurlijk koren op mijn molen. Maar als antwoord op deze retorische vraag is toch wel meer te zeggen dan een simpel 'ja, natuurlijk'.
Lees meer


Management en Economie in Opleiden: theorie is pas nuttig als ze praktisch toepasbaar is

“Je groeit altijd in je werk, maar door mijn opleiding denk ik veel meer na over waarom ik dingen doe zoals ik ze doe, waarom ik bepaalde keuzes maak.” Aan het woord is Johan, teamleider bij een telecombedrijf in de Randstad.
Lees meer


Het Ethisch Management van Samsung

Samsung is inmiddels bij bijna iedereen bekend. Dat is niet verwonderlijk, want Samsung wordt door Interbrand's werelds snelst groeiende merk genoemd. Er is veel discussie over de vraag waar Samsung haar succes als merk aan te danken heeft.
Lees meer


Ligt het aan de Klant of is er met mij iets aan de Hand? LSD? Graag!

Een medewerker van de afdeling Klantadvies merkt steeds maar weer dat emotionele verhalen van klanten hem erg raken. Zijn overtuiging is dat dat geen goede zaak is. Hij probeert zijn gesprekken continu zakelijk en objectief te voeren maar merkt dat hem dat veel moeite kost. Aan het einde van de dag is hij moe en teleurgesteld. ‘Kan ik dit werk nog wel aan?’ vraagt hij zich af.
Lees meer


Action Learning & Management Development

Door het bijwonen van lezingen, surfen op internet en het lezen van bestsellers van goeroes blijven managers op de hoogte van de nieuwe theorieën. Nu is papier geduldig en is ‘weten’ en ‘kennen’ totaal iets anders dan ‘kunnen’ en ‘zijn’.
Lees meer


Personal Branding: Het sterke merk jij

Hoe maak je jezelf zichtbaar in een professionele omgeving? "Mensen zijn bang dat ze zichzelf teveel op de borst kloppen als ze zich profileren", zegt Karin Leithuijser. Zij is senior trainer en coach bij trainingsbureau Van Harte & Lingsma en stond aan de wieg van de nieuwe training Personal Branding.
Lees meer


Cultuurverandering als sleutel tot persoonlijke ontwikkeling

"Elke leider loopt het gevaar van zelfvoldaanheid, isolement en gebrek aan kritiek. Dat is zeker waar. Er wordt vreselijk geslijmd met de leiders. Eerst had ik dat niet door, maar op een dag zag ik het heel scherp. Mensen proberen een wit voetje bij je te halen.. "
Lees meer


Goed managen kun je leren

Een opvolger in een MKB-familiebedrijf, nu nog manager van een afdeling, wil een goede manager zijn, voordat hij over drie jaar eindverantwoordelijke is. Een manager van een productieafdeling in een grote onderneming wil ook goed managen, als opmaat voor zijn volgende carrierestap.
Lees meer


Goed managen kun je leren...

Een opvolger in een MKB-familiebedrijf, nu nog manager van een afdeling, wil een goede manager zijn, voordat hij over drie jaar eindverantwoordelijke is. Een manager van een productieafdeling in een grote onderneming wil ook goed managen, als opmaat voor zijn volgende carrièrestap.
Lees meer


Communiceren in verandering

Een groeiend en bloeiend bedrijf, goede jaarcijfers, een mooie omzet, een leuk team: alles loopt prima. Soms voel je een licht gevoel van trots, want jij bent manager van de vijftig collega's die er werken..
Lees meer


Leve de Prestatiemeting!

Het is een heerlijke tijd voor controllers, want prestatiemeting is in. Waar je ook werkt: in de financiële sector, de industrie, de zakelijke dienstverlening, de politie, de zorg, het onderwijs, overal is expliciete prestatiemeting zichtbaar (Vosselman 2005).
Lees meer


Organisaties Leren(d) Veranderen

Voor veel managers en medewerkers is het een bekende situatie: binnen deze sterk veranderende maatschappij is werken aan persoonlijke ontwikkeling cruciaal.
Lees meer


ZEPcompany: plaatst jezelf out of the box!

Trendanalisten weten het al; in de komende jaren zal 25% van de beroepsbevolking weer gaan jobhoppen, na een recessieperiode waarbij professionals bleven zitten waar zij zaten.
Lees meer


Philippe Naert van Tias: 'Wij maken de McKinsey's van deze wereld overbodig'

Nu het wat minder goed gaat met de economie bezuinigen bedrijven onder meer op hun opleidingen. 'Fout,' vindt directeur Philippe Naert van Tias Business School, leverancier van tal van vervolgopleidingen. 'Er moet juist méér in kennis en mensen worden geïnvesteerd.'
Lees meer


Loopbaangesprek: kort en krachtig

Loopbaangesprekken hebben doorgaans een sterk inventariserend karakter (vaak ook met uitgebreide formulieren) maar de uitkomsten zijn meestal zeer vrijblijvend. Geen wonder dat deze gespreksvorm na een flitsende introductie al snel als nodeloos verplichtend en tijdverspillend wordt ervaren….
Lees meer


Management by Spreadsheet

De afgelopen decennia zijn gekenmerkt door onrust in onze financiële wereld. Schandalen binnen bedrijven die creatief – zeg maar gerust frauduleus – met hun jaarcijfers zijn omgegaan, hebben (financiële) wonden in onze maatschappij achtergelaten.
Lees meer


Filosoferen is goed voor Managers

Belangstelling voor filosofie is niet vanzelfsprekend, bij managers en organisatiekundigen. Filosofie is immers niet 'nuttig', zoals Bedrijfskunde, ICT of Marketing. Diepzinnige vragen, zoals: "Waarom is er Iets - en niet veeleer Niets?", zijn misschien wel grappig of verrassend, maar zij leveren geen bruikbare tips of 'handvatten' voor beleid.
Lees meer


Maak Werk van Geluk op je Werk

Gelukkige mensen zijn productiever, creatiever, innovatiever en beter bestand tegen werkdruk. Organisaties besteden daarom steeds meer aandacht aan het geluk van medewerkers. “Als mensen onvoldoende gelukkig zijn in hun werk, heb je daar als werkgever of leidinggevende concreet last van”.
Lees meer


Duurzame HR

Mensen willen ook binnen de organisaties waar zij werken actief bijdragen aan een betere wereld. Dat biedt HR de kans om de ontwikkeling van medewerkers zodanig te sturen dat zij hét verschil maken voor een duurzame organisatie én voor een duurzame wereld!
Lees meer


Afspraak als leidraad

Het functionerings- en beoordelingsgesprek is een alom bekend gesprek in organisaties. Deze gesprekken kunnen niet zonder eerder gemaakte afspraken over zowel taken als doelen en vaak ook over competenties...
Lees meer


Afgestudeerd is Uitgestudeerd?

Lerende organisaties staan volop in de belangstelling. Het inzicht breekt door dat alleen organisaties met een hoogontwikkeld leervermogen overeind zullen blijven. Continu lerende individuen zijn daarin een noodzakelijke maar geen voldoende voorwaarde. Pas als de individuele leerervaringen worden gedeeld met collega's en geïntegreerd in het voortbrengingsproces van producten en diensten, is sprake van een lerende organisatie. Een goede Masteropleiding leert deelnemers te leren en sluit aan op individuele en collectieve leerbehoeften.
Lees meer


Coachen op Wetenschappelijke Basis

Vorig jaar september startte Schouten & Nelissen University de nieuwe opleiding Master Coaching in Organisaties (MCO). De masteropleiding biedt wetenschappelijke kennis en achtergronden op het gebied van coaching en slaat een brug tussen wetenschap en coachingspraktijk. Dit was precies waar deelnemer Hans Kroeze (senior-ICT-Auditor bij UWV) naar op zoek was.
Lees meer