2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  

2019


2012

Volop Keuze bij het volgen van een Partime Master of Science in Bedrijfskunde

Na ongeveer 7 jaar werkervaring begint het bij onze toekomstige studenten te kriebelen. Wat nu? Ik wil doorgroeien binnen mijn eigen organisatie, maar ik heb een technische achtergrond of ik ben toe aan een nieuwe stap bij een andere organisatie. Vaak lukt het onze toekomstige studenten niet om een carrièrestap te maken met hun huidige opleidingsachtergrond.
Lees meer



2011

Opleiden tijdens de financiële crisis - ANTI-CYCLISCH INVESTEREN

De wereld maakt een financiële crisis mee van ongekende omvang. We moeten alweer terug naar de periode rond 1930 om iets vergelijkbaars terug te vinden in de geschiedenisboeken. Toch zijn er duidelijke verschillen vast te stellen tussen de crisis van nu en die uit de vorige eeuw. Tot nu toe zijn de gevolgen voor de reële economie in Nederland redelijk beperkt gebleven en is er geen sprake van massale werkloosheid. Sterker nog Nederland kent het laagste werkloosheidspercentage van Europa en in veel sectoren is er nog altijd een personeelstekort.
Lees meer


Vraag en aanbod in de wereld van leven lang leren

Europa en de Verenigde Staten positioneren zich als kenniseconomieën. Hierin vormen kenniswerkers de spil. Om hun expertise te onderhouden moeten deze kenniswerkers hun ‘leven lang’ blijven leren. Over de wenselijkheid van deze voorstelling van zaken valt weinig af te dingen. Over de werkelijkheid des te meer.
Lees meer


Wanted badly: salarisadministrateurs, fiscalisten, accountants en financiële professionals

Alom wordt gewaarschuwd voor de negatieve effecten van de kredietcrisis in Amerika. Het is de vraag welk effect deze gebeurtenissen hebben op de Nederlandse Economie. Vooralsnog lijkt het geen impact te hebben op de vraag naar werknemers in het algemeen. Met name in de sectoren payroll, accountancy, fiscaal en financiële administratie is het leed zo langzamerhand niet meer te overzien. Een carrière opbouwen in deze sectoren biedt dus zeker perspectief.
Lees meer


Master of Sports

Sport speelt ontegenzeggelijk een belangrijke rol in onze maatschappij. Deze stelling wordt bijvoorbeeld gerechtvaardigd door het deel van de Nederlandse bevolking dat op enige wijze betrokken is bij sport. Zo doet 8 procent sportvrijwilligerswerk, 65 procent kijkt sport op tv en 34 procent is lid van een sportvereniging.
Lees meer


Financieel Economische Post-initiële Masteropleidingen

Doorzichtigheid, accountability en duurzaam ondernemen zijn steeds meer begrippen die een vast onderdeel dienen te zijn van de bedrijfsopzet. Iedere organisatie, profit of non-profit, moet voldoen aan steeds meer criteria om hun stakeholders tevreden te houden. Geld alleen is niet meer zaligmakend.
Lees meer


Moderne leiders vragen ander soort MBA

Op vele plekken in de wereld vindt een soort uitputting plaats. Niet alleen worden de natuurlijke hulpbronnen schaarser en verslechtert het milieu, ook steeds meer mensen raken gedemotiveerd of zelfs psychisch, mentaal en emotioneel uitgeput. Als dit zo doorgaat krijgen we steeds vaker te maken met de individuele pijn van mensen en organisaties (werkloosheid, onrust, armoede, burnout, psychische ziekten, “anorexia-scenario’s”) en met de collectieve pijn van de mensheid als geheel (klimaatverandering, droogte, overstromingen, schaarste, natuurrampen, vernietiging).
Lees meer



2010

Financieel-economische opleidingen bieden toekomstperspectief

In oktober 2008 kondigde de economische crisis zich aan. Een jaar later leek het nog alsof de gevolgen hiervan grotendeels aan Nederland voorbij zouden gaan. In het najaar van 2010 is duidelijk dat dit beslist niet het geval is geweest. Nog steeds wordt gevreesd voor de gevolgen en wordt openlijk gespeculeerd over een tweede dip.
Lees meer


De Achtbaan van de Arbeidsmarkt De Noodzaak van Permanente Educatie

Dat permanente educatie noodzakelijk is, daar zijn we het nu wel over eens. Lastiger is om aan te geven wat in welke situatie nuttig of noodzakelijk is. Het aanbod van het postinitiële onderwijs is immers enorm en geen loopbaan, carriére of persoon is hetzelfde. Elke situatie vraagt om zijn eigen afwegingen.
Lees meer


Management en Economie in Opleiden: theorie is pas nuttig als ze praktisch toepasbaar is

“Je groeit altijd in je werk, maar door mijn opleiding denk ik veel meer na over waarom ik dingen doe zoals ik ze doe, waarom ik bepaalde keuzes maak.” Aan het woord is Johan, teamleider bij een telecombedrijf in de Randstad.
Lees meer


Het Nyenrode Part-Time MBA

Het volgen van de Part-time MBA was voor mij een enorme uitdaging. Het in balans houden van mijn privé-leven, een professionele carrière in het bankwezen en een MBA op Nyenrode, was soms erg moeilijk.
Lees meer


Afstandsleren heeft de Toekomst, zeker bij Masteropleidingen

Steeds meer volwassenen studeren. Dat komt deels uit interesse. Maar ook omdat ze hun competenties willen bijhouden of omdat de werkgever om een bepaalde opleiding vraagt.
Lees meer


Competentiegericht opleiden in de ICT

“Al heel lang is bekend dat (vak)technische bekwaamheid in het ict vak niet langer voldoende is om naar behoren een ict-functie uit te oefenen. Hoe dit echter op een juiste wijze vorm te geven is een issue waar onderwijskundigen en ict-opleiders nog lang niet uit zijn.”
Lees meer


Young Professionals met Action Learning op weg naar succesvol leiderschap

De Young Professionals van nu zijn de drijvende kracht achter succesvolle organisaties in de toekomst. Het huidige economische klimaat laat onomwonden zien dat goed toegeruste en bekwame managers nodig zijn om organisaties door moeilijke tijden te loodsen. Door te anticiperen op toekomstige ontwikkelingen, tijdig interventies te plegen en goede afwegingen te maken, bouwen zij aan gezonde organisaties die competitief voordeel weten te realiseren en te vergroten.
Lees meer


Afgestudeerd is Uitgestudeerd?

Lerende organisaties staan volop in de belangstelling. Het inzicht breekt door dat alleen organisaties met een hoogontwikkeld leervermogen overeind zullen blijven. Continu lerende individuen zijn daarin een noodzakelijke maar geen voldoende voorwaarde. Pas als de individuele leerervaringen worden gedeeld met collega's en geïntegreerd in het voortbrengingsproces van producten en diensten, is sprake van een lerende organisatie. Een goede Masteropleiding leert deelnemers te leren en sluit aan op individuele en collectieve leerbehoeften.
Lees meer